מאה שנות מושב: נכס עבר או נכס אסטרטגי גם במאה ה-21?

לחצו על הכותרת לקריאת הידיעה המלאה
היום התקיים יום עיון לרגל פרסום נייר מדיניות של מכון יסודות בשיתוף תנועת המושבים בנושא עתיד המושב ביד טבנקין. אל הכנס הגיעו כ-200 משתתפים פיזית ועוד כ-40 איש בזום.

 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח פתח את הכנס ואמר : ״התפקיד שלנו כתנועה זה לטפל באתגרים כמושב- מול המינהל, מול משרד החקלאות והמשרדים הממשלתיים השונים אבל גם להסתכל קדימה. אנחנו נמצאים בתחנה בה עלינו להבין האם המושב במתכונת הנוכחית משרת את התועלות הלאומיות לשמו הוא קם.
מתחילת הקמת המושב- אנחנו קלטנו עליה, שמרנו על הקרקעות, ייצרנו חקלאות וסיפקנו ביטחון מזון עבור אזרחי המדינה.

 

התפקיד שלנו בעבודה המקצועית הזאת היא לייצר את הרלוונטיות עבור מדינת ישראל, את הפרמטרים אשר ייצרו תועלות לאומיות עבור מדינת ישראל ולהגיע להישגים אשר יילכו ויגדלו עבור המושבים והמרחב הכפרי.
המודל של המושב החזיק מאה שנה ועמדנו במשימות הלאומיות המרכזיות. שמרנו לאורך כל השנים על הקרקע- מיליון וחצי דונם ללא זליגה החוצה ואנחנו ממשיכים לייצר את רוב המזון הטרי עבור אזרחי מדינת ישראל. 
אנחנו צריכים להמשיך להיות רלוונטיים עבור החברה הישראלית ומול השלטון המרכזי.
העבודה של מכון יסודות היא עבודה מקצועית מאוד .
מתוך העבודה הזאת אנחנו יוצאים לצוות בינמשרדי בו נלמד את המסקנות ואת הממצאים ולהוציא לפועל בשביל עתיד המושב״.

 

*מנהל מכון יסודות, עמית בן צור: * ״תנועת המושבים ציינה מאה שנה למושב הראשון ובהתאם לשיתוף הפעולה עם תנועת המושבים כתבנו עבודת מחקר ייחודית על עתיד המושב. המושב הישראלי הוא המצאה ייחודית עולמית. יש משקים משפחתיים בעולם וקואופרציות והתארגנויות אבל השילוב של קיום המושב במקום אחד פיזי שהוא גם ישוב וגם חקלאות הוא ייחודי בכל העולם.
המושבים בישראל הם נכס אסטרטגי של ביטחון מזון למדינת ישראל. בפירות וירקות החקלאים במושב מספקים כ-80-90 אחוז עבור ביטחון המזון של המדינה.
החקלאות היא לא אקורדיון. אי אפשר לכווץ אותה וברגע אחד לנסות להגדיל אותה. החקלאות היא תשתית לאומית ועלינו לפעול תוך הסתכלות קדימה כדי לשמר אותה״.

 

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים