פרויקט חותם במושב נבטים

מושב נבטים הוקם במוצאי יום כיפור 1946 על ידי גרעין "נבטים" של יוצאי עיראק, כיישוב המזרחי ביותר בנגב – אח לבית אשל שהוקמה 3 שנים קודם. במהלך השנים הראשונות התחלפו גרעיני התיישבות מגלויות שונות עד שבשנת 1954 היגיעה קבוצה גדולה של עולים מקוצ'ין שבהודו, שבמהלך שנים רבות ייצבו את היישוב, הגדילו אותו והקימו מושב פורח...

היישוב מונהג כבר שנים רבות על ידי דור הבנים. בשנים האחרונות שודרג עד מאד המושב בתשתית הפיסית, בניצול מירבי של אמצעי הייצור של האגודה החקלאית וכן נוספו ל-120 המשקים החקלאיים הרחבה בת 138 יחידות קהילתיות.


מטרות הפרויקט בנבטים: המטרה העיקרית של פרויקט חותם במימושו במושב נבטים היא גיבוש חברתי באמצעות צבירת הזיכרונות של ותיקי המקום שעודם חיים, הן זיכרונות מלפני העלייה והן זיכרונותיהם מהחיים בארץ וביישוב, וזיכרונות בעלי תפקידים כמו יושבי ראש הועדים, מזכירים ובעלי תפקידים אחרים. מאחר ואין בנבטים ארכיון משמעותי, ורק בשנים האחרונות יוצא מדי פעם דף לחברים מטעם המזכירות והועד, מתבקש לאסוף זיכרונות מילוליים, סיפורים ותמונות. תוצרי הפרויקט יהיו במספר רמות:
א. כל חבר המתראיין יקבל הקלטה בוידיאו של דבריו לטובת אירועים משפחתיים
ב. איסוף קיטעי סיפורים שונים למספר סרטים ובהם ההיסטוריה המסופרת של המושב – יצירת המיתוס המשותף לכל תושבי המקום וכך גיבוש זהות מקומית משותפת וגאוות המקום.

דרכי פעולה: מאחר ואין בנבטים זיכרונות כתובים, לא בארכיון המושב וגם לא זיכרונות אישיים שכתבו חברים, הדרך היא לראיין ולצלם בוידיאו את ותיקי המקום בסיפור חייהם, לראיין בעלי תפקידים, ולאסוף היכן שאפשר חומרים מצולמים וכתובים, כתבות עיתונות, מפות וצילומי אויר, סרטי טלוויזיה היסטוריים, תמונות שיש לחברים ועוד – הכול לצורך יצירת מאגר היסטורי של היישוב.
בעתיד אנו שוקלים הקמת מוזיאון קטן אבל מודרני וחכם לשמירת החומר בצורה נגישה ככל האפשר.

בחנוכה מתוכננת מסיבה כאירוע סיכום ביניים: ננצל את מסיבת חנוכה השנתית להענקת עותק מהראיון לכל מרואיין על גבי דיסק און קי ,להצגת אוסף ראשון של החומרים שנאספו – הן במצגות, הן בהדפסות של סיפורי המקום, והן אם יתאפשר – סרט לקט של דברי המרואיינים לפי חיתוכי נושא כמו – לפני העלייה, שער העלייה, שנים ראשונות בנבטים, מדברי ראשי ועדים ומזכירים.

יש לציין שמרבית העבודה תיעשה על ידי מתנדבים כדי לשתף רבים ככל האפשר בפרויקט, וכך להפוך אותו באמת לפרויקט בונה ומחזק קהילה, וכדי לעמוד במגבלות התקציב.


בצוות : בת ציון – רכזת הפרויקט, שרה אליה - רכזת ועדת תרבות ונציגת הועד, מירה אליה - מרכז מורשת יהודי קוצ'ין, דגנית – רכזת ותיקים וקשישים, גבי בחן – מזכיר.
רכזת הצוות – בת ציון

 

הפרוייקט מתקיים בסיוע וליווי מקצועי של אגף חברה וקהילה והיחידה לתרבות ומפעלי חינוך בתנועת המושבים. (תמונה עם הכיתוב: בימה עליונה בבית הכנסת שממנה קוראים בתורה בשבתות. הבימה היא בגובה עזרת הנשים, אך נפרדת, וזה מאפשר לנשים להשתתף בתפילות באופן שוויוני יותר, יחסית).

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים