החלטה מספר 737

הרחבות למגורים באגודות ישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שתופי, מושב שתופי, קבוץ, או אגודה שתופית חקלאית

 

תאריך : 17/12/1995 
 


מודיעים בזה כי בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק מינהל מקרקעי ישראל, התש"ך-1960, החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה מיום כ"ד בכסלו התשנ"ו (17 בדצמבר 1995) כדלקמן :

 

1.       מספר המגרשים

 

א)             מספר המגרשים למגורים בכל ישוב, במסגרת ההרחבה, יהיה עד למספר הנחלות המאושר על פי התכנון לישוב, בתוספת של עד 15% (חמישה עשר אחוזים) ממספר הנחלות המתוכננות (להלן - ההרחבה). אגודה שתופית חקלאית שאינה מהווה ישוב נפרד ונמצאת בתחום מועצה מקומית, שמוחכרת לה משבצת בתנאי נחלה, תחשב ישוב לצורך החלטה זו .

 

ב)             לישובים באזורי עדיפות לאומית תנתן אפשרות להרחבה גם מעבר לאמור לעיל. הרשאה כאמור בסעיף זה טעונה אישור ועדת המשנה של המועצה.

 

ג)               בישובי ההר הגבוה, ברום טופוגרפי של למעלה מ-400 מ' מעל פני הים, אשר מספר הנחלות המתוכנן בהם קטן מ-70, ואינם באזור עדיפות לאומית, תתאפשר הרחבה בהיקף של 80 מגרשי בניה.

 

ד)             על מספר המגרשים בהרחבה יוחלט באסיפה הכללית של האגודה השתופית החקלאית של הישוב (להלן-האגודה), בכפוף לתנאי סעיף 1 זה. האגודה תפנה לועדת הפרוגרמות של הרשות לתכנון חקלאי, שבמשרד החקלאות ופתוח הכפר (להלן-ועדת הפרוגרמות).

 

ה)             מספר המגרשים בהרחבה, על פי האמור לעיל, לא יהיה מעבר למיגבלות תכנוניות, כנובע מהחלטות שהתקבלו על פי חוק התכנון והבניה.

 

ו)               מספר המגרשים שיתוכנן במסגרת ההרחבה יהיה בהתאם להמלצת ועדת הפרוגרמות.

 

ז)              שטח תכנית ההרחבה יחושב במסגרת מיכסת הקרקע המגיעה לאגודה כמשבצת, על פי החלטות המועצה.

 

2.              תכנון המגרשים וגודלם

 

א)             האגודה תתאם עם המינהל את התכנית, לקבלת הסכמתו להגשתה לאישור הועדות לתכנון ולבניה.

 

ב)             המגרשים יתוכננו בקרקע שעליה חל חוזה המשבצת של האגודה, בתחום השטח הבנוי של הישוב, ו/או בצמידות אליו, לרבות בשטחים פנויים המיועדים כיום למגורים, בשטחי ציבור שלא יהיה בהם צורך, בשטחים חקלאיים וכדומה.

 

ג)               גודל המגרשים יהיה עד חצי דונם. כאשר קיים אילוץ תכנוני ו/או טופוגראפי ניתן להקצות מגרש שגודלו יותר מחצי דונם אך לא יותר מדונם אחד, באישור ועדת חריגים ארצית של המינהל.

 

ד)             בישובים המוגדרים כישובי עדיפות לאומית, ישתתף המינהל בהוצאות הכנת התכנית, בהתאם לנוהלים שיקבעו על ידו.

 

ה)             באגודה שחוזה המשבצת שלה הוא משולש (מינהל - הסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית העולמית - אגודה), תדרש הסכמת הסוכנות היהודית או ההסתדרות הציונית העולמית לתכנית ולגריעת השטח ממשבצת האגודה.

 

3.              פתוח

 

א)             פיתוח התשתית יהיה באחריות האגודה ובכל מקרה יעשה הפיתוח באישור ובפיקוח המועצה האזורית או המועצה המקומית שבתחומה נמצא הישוב.

 

ב)             בהסכמת האגודה והמועצה האזורית, המינהל יהיה רשאי לקבוע כי תכנית פיתוח התשתית תביא בחשבון אפשרות עתידית של תכנית למגרשי מגורים נוספים.

במקרה כזה תוכן תכנית הפיתוח בתאום עם המינהל, והמינהל ישא בהוצאה הנוספת הנובעת מדרישתו, כקדם מימון. תשלומים אלו יוחזרו למינהל, אם וכאשר תאושר תכנית הרחבה נוספת, על ידי חוכרי המגרשים הנ וספים.

 

4.              החכרת המגרשים בהסכם פתוח לחוכר

 

א)             מגרשי המגורים יוחכרו על ידי המינהל למועמדים שיומלצו על ידי האגודה, ובלבד שהמגרש מיועד למגורים והמועמד אינו בעל זכות של נחלה, מגרש מגורים או משק עזר בישוב, או בישוב אחר, וכן אינו חבר קיבוץ או חבר מושב שתופי.

 

ב)             אגודת מושב שתופי שהחליטה לבצע שינוי ארגוני על פי החלטת המועצה 692 מיום 23.1.95, או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה, ובמסגרת השינוי תרשם זכות החכירה של מגרשי המגורים המבונים הקיימים על שם חבריה, יהיה חבר אגודה זו אשר לא יקבל זכות לאחד ממגרשים מבונים אלו, זכאי להיות מועמד למגרש בהרחבה.

 

ג)               רשימת המועמדים, בציון מספר המגרש המומלץ להחכרה לכל אחד מהם, תומצא למינהל כשהיא חתומה על ידי מורשי החתימה של האגודה, בצרוף תצהיר חתום על ידי כל מועמד, כמתחייב מס"ק (א) ו-(ב) לעיל, וכי אין ולא יהיו לו כל טענות כלפי המינהל בנושא הפיתוח ותשלום הוצאות הפיתוח, או לגבי כל סכום אחר שידרש ממנו על ידי האגודה, וכן בקשר לפינוי המגרש שהחכרתו תאושר לו בהרחבה ממחזיקים אחרים.

 

ד)             בטרם הקצאה וכתנאי להקצאת המגרשים תודיע האגודה למינהל בכתב כי המגרשים המומלצים להחכרה למגורים פנויים וחופשיים מכל חפץ ואדם ומכל תביעה שהיא, וכי אם תהיינה תביעות כאלו היא תשפה את המינהל על כל ההוצאות והתוצאות שינבעו מתביעה כזו, אם יהיו, ושהמינהל יחויב בהן .

 

ה)             החכרת המגרשים תהיה לבני זוג או לאנשים בודדים בלבד. חברות, תאגידים ועמותות, לא יהיו זכאים להסכם פיתוח ו/או לחכירת מגרשים במסגרת הנ"ל.

 

ו)               בחוזה החכירה של המועמדים יכלל סעיף לפיו במקרה של בקשה להעברת זכויות תדרש, בין היתר, הסכמת האגודה. במקרה של סרוב האגודה יוכלו החוכר או רוכש הזכויות לפנות לרשם האגודות השתופיות, והחלטתו לענין מתן ההסכמה תהיה סופית.

 

ז)              עד לחתימת הסכמי פיתוח יהיו המגרשים במסגרת חוזה המשבצת של האגודה. מעת שיחתם הסכם פיתוח יראו את אותו מגרש כנגרע ממשבצת האגודה. במקרה של בטול הסכם הפיתוח על ידי המינהל, עקב אי מימוש הבניה או מכל סבה אחרת, ישוב המגרש להיות חלק ממשבצת האגודה, עד להקצאתו מחדש לפי יעודו, על פי כללי החלטה זו.

 

5.              דמי החכירה

 

א)             חוכרי המגרשים ישלמו למינהל דמי חכירה מהוונים מופחתים, שיוכרו כמלוא דמי החכירה המהוונים בשיעור 91%, לתקופה של 49 שנים, בשעורים כדלהלן :

 

1)             בישובים במרכז הארץ - 66% מערך הקרקע.

 

2)             בישובי עדיפות לאומית ב' - 36% מערך הקרקע.

 

3)             בישובי עדיפות לאומית א' - 22% מערך הקרקע.

 

4)            בישובים שלגביהם נתקבלה החלטה יחודית של מועצת מקרקעי ישראל - בשיעור שיקבע בהחלטה.

 

ב)             דמי החכירה בשיעורים הנ"ל ישולמו גם בעד תוספת בניה למגורים בנחלות ובמשקי עזר, אשר חלה בגינה חובת תשלום דמי חכירה בהתאם להחלטת המועצה 479 מיום 31.12.90, ובהתאם לשיעורים הנקובים בה.

 

ג)               שומת הקרקע תהיה לממ"ר מבונה, ללא פיתוח, ותקבע על ידי השמאי הממשלתי .

 

ד)             בישובים במרכז הארץ, שאינם מוגדרים כישובים באזורי עדיפות לאומית ואינם בטיפול נקודתי, יהיה התשלום לפי הבניה בפועל, ולא פחות מ-140 מ"ר, ובכל מקרה לא יותר ממלוא קבולת הבניה המותרת לפי תקנון התב"ע.

 

ה)             בישובים שבאזורי עדיפות לאומית או שהינם בטיפול נקודתי יהיה התשלום כאמור בס"ק (ד) לעיל, ולא פחות מ-100 מ"ר.

 

6.              פינוי השטח והסרת שעבודים

 

א)             פינוי השטח המיועד להרחבה למגורים יהיה באחריות האגודה ועל חשבונה.

 

ב)             היה ועל השטח המיועד להרחבה למגורים קיימות חכירות, או שקיים לגביו שעבוד, עיקול, מישכון וכיוצא בזה, תהיה האגודה אחראית לבטולם ו/או להסרתם, לפי הענין.

 

ג)               המינהל יחכיר את מגרשי המגורים בכפוף לאמור בס"ק (א) ו-(ב) לעיל.

 

7.              תקופת הבצוע

 

א)             האגודה תבצע את ההרחבה תוך חמש שנים מיום מתן תוקף לתכנית על פי חוק התכנון והבניה התש"ם-1980, לגבי תוכניות תקפות יהיה מנין תקופת חמש השנים החל מיום החלטה זו.

 

ב)             מגרשים שלא יוקצו תוך התקופה הנ"ל, יהיה המינהל רשאי לשווקם במכרז, לאחר הודעה מוקדמת של ששה חודשים שיתן המינהל לאגודה.

המכרז יהיה בתאום עם האגודה ויקבעו בו תנאי ההשתתפות במכרז.

אם לא תהיה הסכמה בענין בין המינהל לבין האגודה, יובא הנושא להכרעת ועדת המשנה של המועצה.

 

8.              היטל השבחה

 

המינהל יעביר לרשות המקומית 10% מתקבוליו עבור הקרקע.

 

9.              כתנאי להקצאת המגרשים על ידי המינהל תמציא האגודה למינהל אישור של יו"ר מטה הסדר הקבוצים, או של מנכ"ל המנהלה להסדרים במגזר החקלאי - לפי הענין.

 

10.          חריגים

 

א)             במקרה של ישוב שלא ניתן לתכנן לו הרחבה למגורים במסגרת המשבצת, ויש צורך לצרף שטח למשבצת בצמידות לשטח הבנוי (המחנה) למטרה הנ"ל, יובא הנושא בפני ועדת המשנה של המועצה, עם כל הפרטים הנוגעים לדבר, לקבלת אישור ולהמלצה לפטור ממכרז, וכן לקביעת תנאי ההקצאה ושיעור דמי החכירה, בהתחשב במיקום הישוב ובתנאים היחודיים של המקרה, אם ישנם.

 

ב)             בישובים שאינם מוגדרים ישובים באזור עדיפות לאומית, ומספר המגרשים שיתוכנן בהם יעלה על מספר המגרשים על פי האמור בהחלטה זו, יוקצו המגרשים כמספר המגרשים העודפים בדרך של מכרז, בתאום עם האגודה, ובתשלום פיצוי לאגודה בשיעור של 27% מהתקבולים בפועל.

היטל ההשבחה יחול על המינהל.

 

ג)               האגודה תהיה רשאית לפנות למינהל בהצעה שהחכרת מגרשי המגורים בהרחבה, כולם או מקצתם, תעשה לפי כללי החלטת המועצה 727, או כל החלטה אחרת שתבוא במקומה. המינהל יודיע לאגודה אם קיבל את הצעתה, במלואה או בחלקה, בכפוף לתנאים שיקבע המינהל ולתנאי החלטה זו, כמתחייב.

 

11.          הוראות מעבר

 

המינהל יוציא הוראות מעבר לגבי השלמת בצוע עסקות שהוחל בטיפול בהן לפי החלטת המועצה מספר 612, ובלבד שתשלום דמי החכירה וחתימת הסכם הפיתוח עם המינהל יבוצעו לא יאוחר מתאריך 29.2.96.

 

12.          החלטה זו מבטלת את החלטת המועצה 612 מיום 13 באוקטובר 1993.

 

התשנ"ו (1995)

 

 

בנימין בן אליעזר

שר הבינוי והשיכון

יו"ר מועצת מקרקעי ישראל

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים