החלטה מספר 970

זכותו של מי שהפסיק להיות חבר באגודה שיתופית להיות בעל זכות של נחלה

 
מס' החלטה : 970
 תאריך : 09/06/2003 
 
בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק מינהל מקרקעי ישראל התש"ך- 1960 ובהמשך להחלטתה מס' 917 החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה ביום ט' בסיון תשס"ג (9 ביוני 2003) לאמץ את המלצות ועדת המשנה מיום 21 ביולי 2002 כלהלן:

 

1.              ככלל, תשמר מסגרת האגודות החקלאיות השיתופיות ובכלל זה ההוראות בדבר חברות של בעלי הנחלות באגודות על פי תקנוניהן .

 

          הפסקת חברות באגודה לא תחייב, בכל הנוגע למינהל, בטול זכות של המתיישב בנחלתו .

 

2.              האגודה תהיה חייבת להעמיד לרטות בעלי הנחלות קרקע לעיבוד חקלאי בשטח המהווה את נחלתם לפי גודלה בהתאם למכסת הקרקע שנקבעה לנחלה באותו הישוב ובמסגרת הכוללת של משבצת האגודה.

האגודה לא תהיה רשאית ליזום שנוי יעוד, בחלקות עיבוד של בעלי הנחלות ללא הסכמתם, אלא לצורכי הישוב (למטרות מפעל או הרחבה למגורים)

 

3.              הפסקת חברות באגודה לא תשנה את המתכונת החוזית הקיימת בין המינהל לבין האגודה והמתיישב, על החובות והזכויות הנובעים ממנה וכן זכויות של צדדים שלישיים.

 

4.              העברת זכויות בנחלה של מי שהפסיק להיות חבר באגודה, למי שאינו עומד להיות חבר האגודה תותלה בהסכמת האגודה לרוכש הפוטנציאלי ובלבד שהסכמת האגודה לא תותנה בדרישה לתשלום לאגודה.

 

5.              על האגודה ועל המתיישב שהפסיק להיות חבר בה להסדיר ביניהם,בהסכם, את המשך מתן השרותים (כגון: תשלום דמי החכירה באמצעות האגודה וכיוב').

 

6.              שטח הנחלה אשר יכלל, בהתאם להחלטה 823, בחוזה החכירה האישי של מתיישב שחדל להיות חבר אגודה,יהיה זהה לזה של בעלי נחלה שימשיכו להיות חברי אגודה. אולם אין באמור כדי למנוע מהאגודה קבלת החלטה למתן שטח גדול יותר, במסגרת גודל הנחלה המתוכננת.

 

7.              האמור לעיל יבוא לידי ביטוי בנוסח חוזי השכירות למשבצת התלת שנתיים (דו צדדי ותלת צדדי), וכן בחוזי החכירה לדורות של האגודה ושל בעלי הנחלות.

 

8.              יש לקדם את ניסוח חוזי החכירה החדשים למושב עובדים ולכפר שיתופי (לאגודה ולבעלי נחלה) בהתאם להחלטה 823, ועל הנהלת המינהל לפעול בהקדם לחתימת חוזי חכירה.

 

 

דברי הסבר

 

בהחלטתו מיום 19.4.01 בבג"צ 6331/01 עמיר דרורי נ. מינהל מקרקעי ישראל, הורה בית המשפט העליון כי שאלת יכולתו של מי שמפסיק חברותו באגודה שיתופית לחתום חוזה פרטני עם המינהל לגבי כל השטחים המהווים את נחלתו, תוך הוצאתם מהמשבצת תידון במועצת מקרקעי ישראל וועדותיה.
בהחלטה מס' 917 מיום 5.11.01 הטילה מועצת מקרקעי ישראל על ועדת המשנה לבחון את הנושא ולהביא המלצותיה בפני המועצה .
המלצות ועדת המשנה אושרו ע"י המועצה ביום 9.6.03.

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים