ישיבת מועצת מקרקעי ישראל

החלטות מועצת מינהל מקרקעי ישראל מישיבתה מיום 27.7.05

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל מה 27.705

 בראשותו של מ"מ ראש הממשלה

שר התמ"ת  אהוד אולמרט  התקבלו ההחלטות הבאות:

 

 הנחות בקרקע:

 

המינהל יצא במבצע היוון דמי חכירה שנתיים ודמי הסכמה

 

מינהל מקרקעי ישראל יצא במבצע היוון מחודש לכ - 100,000 חוכרים  בבניה נמוכה ורוויה אשר עדיין משלמים מדי שנה למינהל דמי חכירה שנתיים.  במסגרת המבצע יזכו  המצטרפים להנחה משמעותית בתשלום חד פעמי ומראש של דמי החכירה השנתיים ליתרת תקופת החכירה ולתקופה נוספת של 49 שנים.

 

המבצע  נועד להקל על חוכרים אשר מתקשים לשלם את דמי החכירה, לצמצם את החיכוך עם המינהל ולהפחית עומס  במינהל הכרוך בטיפול באחוז קטן של חוכרים אך  דורש מנגנון שלם של  גבייה ומעקב אחר תשלומים שונים.

 

המצטרפים למבצע יהיו פטורים לא רק מתשלום דמי חכירה שנתיים אלא גם מתשלום דמי הסכמה בעת העברת זכויותיהם בנכס לאחר.

 

שיעור דמי ההיוון  במסגרת המבצע יעמוד על    4.5 אחוז משווי המקרקעין עד ליום 31 בספטמבר 2007  ומתאריך זה ואילך 5.5 אחוז משווי המקרקעין.

 

לא תתאפשרנה השגות על דמי ההיוון. 

 

המינהל יאפשר למעונינים לדחות את תשלום דמי ההיוון  עד למועד העברת זכויות בנכס,  שינוי  או תוספת בנייה, בקשה לרישום משכנתא או כל פעולה אחרת שתיקבע על ידי הנהלת המינהל.

 

דחיית התשלום תתאפשר בכפוף להסכמת החוכר לתשלום ריבית בגין תקופת הדחייה ותוגבל לסכום של 10,000 ₪ לנכס .

המינהל יגבה מחוכר שיבחר שלא להצטרף למבצע ההיוון דמי חכירה שנתיים בשיעור שילך ויעלה באופן הדרגתי  עד     עד ל1 באפריל  2008. מתאריך זה ואילך יגבו דמי החכירה על פי האמור בחוזה החכירה אך לא יפחתו משיעור של 1% משווי המקרקעין.

 

  

אולמרט: יוארך תוקף ההנחות  על  קרקע למגורים בישובים

 בגליל ובצפון עד  ל- 31.12.06

 

מועצת מקרקעי ישראל אימצה את החלטת הממשלה  מ 19.9.05  אשר המליצה בדבר מתן ההנחות לישובי הגליל וצפון עד לסוף שנת 2006, זאת על מנת לחזק את הישובים ולעודד  הגירה אליהם.   המועצה החליטה כי ההחלטה תחול על כל הקצאת קרקע למגורים לרבות בדרך של מכרז.  מחירי המינימום במכרזים יהיו 50% משומת השמאי, זאת בהעדר החלטה אחרת.

 להלן שיעורי התשלומים המופחתים:

 

שיעור תשלום דמי

חכירה מופחת

שיעור תשלום דמי

חכירה רגיל

51% 91%
36% 66%
31% 51%
22% 36%


עד סוף שנת 2007 ניתן יהיה לרכוש קרקע בהנחה

בישובי קו התפר

 

המועצה החליטה להאריך את תקופת מתן ההנחות בקרקע  בקו התפר עד סוף שנת 2007.

יחד עם זאת החליטה המועצה כי שיעור ההנחות יפחת באופן הדרגתי.  החלטה זו התקבלה  בעקבות בדיקה שהעלתה כי לא חלה עלייה  במספר עסקאות בישובי קו התפר, למרות  שדמי החכירה בישובים אלו הופחתו ועמדו החל מינואר 2003 על כשליש מערך הקרקע  ועל אף העובדה שקיימים למעלה מ 400 מגרשים פנויים.

 שיעורי התשלום יעלו  בהדרגתיות ,מדי חצי שנה,  החל ב- 1 באוגוסט ,2005  מ- 36%  ל-46%  עד  31.12.07. מראשית 2008  ואילך ישוו שיעורי התשלום לאלו הקיימים באזורי עדיפות לאומית כפי שנקבעו בהחלטת מועצה 817 או כל החלטה שתבוא במקומה.

     ההחלטה חלה על 35 ישובי קו תפר  ביניהם: מעלה גלבוע, מי עמי, יד חנה, צור נתן,  רוגלית, אמציה, ניר עם, כיסופים ובית גוברין ואחרים.

 

 

תאגידים בפריסה ארצית  שמחירי שירותיהם אחידים ישלמו

מחיר מלא בעד הקרקע

 

תאגידים בעלי זיכיון או רשיון למתן שירותים בפריסה ארצית אשר מחירי השירותים אותם הם נותנים הם אחידים בכל רחבי הארץ לא יזכו להנחות בקרקע  המוענקות למפעלים ותושבי אזורי עדיפות והקרקע תוקצה להם בתשלום מלא בשיעור 91% מערכה.

הנימוק להחלטה זו  של המועצה  הוא כי תאגידים וגופים אלו  מקימים מתקנים תפעוליים בכל רחבי הארץ במסגרת פעילותם השוטפת וללא קשר להטבות הניתנות למתיישבי אזורי העדיפות.

 

ביצוע עסקות:

נקבעו כללים לביטול עסקאות בעת הסכם פיתוח

ולמתן אורכות  להסכמים

 

מועצת מקרקעי ישראל איחדה בהחלטה אחת את הכללים שנקבעו לגבי  ביטול עסקות ומתן אורכות בתקופת הסכם פיתוח. 

עיקרי ההחלטה:

ביטול עסקה בתקופת הסכם פיתוח:

יתאפשר כאשר הנהלת המינהל החליטה לבטל את העסקה עקב הפרת הסכם הפיתוח על ידי היזם, או אם ניאותה לבקשת היזם לבטל את ההסכם.

הקרקע תושב למינהל, לפי דרישתו, פנויה מכל אדם וחפץ ונקיה משעבוד ותביעות.  במקרים שלא יעשה כן יוכל המינהל לפעול לפינוי המקרקעין ולחייב את היזם בעלות הפינוי.

בעת ביטול ההסכם יקזז המינהל מהתמורה ששולמה לו במועד עריכת ההסכם דמי שימוש בשיעור חצי אחוז לחודש בגין כל תקופת ההסכם, תשלומי חובה כמפורט בחוזה הפיתוח ופיצויים מוסכמים בשיעור 15  אחוז מהתמורה . 

בכל מקרה הסכום שיושב ליזם לא יעלה על שווי המקרקעין בעת ביטול הסכם הפיתוח.

 המינהל יהיה רשאי שלא לגבות דמי שימוש מיזמים בעת ביטול הסכם פיתוח  בבניה עצמית למגורים , זאת על פי קריטריונים שיקבעו במינהל.

 הוצאות הפיתוח ששולמו ליזם יושבו לו רק לאחר שיווק המקרקעין וגביית הוצאות פיתוח מבעל הזכויות שיבוא במקומו.

           

מתן אורכות להסכמי פיתוח:

אורכות תינתנה בתשלום של רבע מהתמורה  למינהל, לכל שנת אורכה , בתוספת הפרשי הצמדה למדד. 

בקרקעות באזורי קו עימות ובישובי רמת הגולן שהוקצו ללא תשלום תותנה האורכה   בתשלום 31 אחוז מערך הקרקע.

 

המינהל יאפשר חתימה על  חוזה חכירה לדורות עם יזם בתקופת הסכם פיתוח, ללא תלות במצב הבינוי,  בכפוף  לתשלום  מלא (91%)  בעבור זכויות בניה  שנוספו לאחר מועד ההקצאה. כאשר קיים שיעבוד על המקרקעין תותנה החתימה באישור בעל הזכות.  

 

בחוזה החכירה  שיחתם עם היזם יקבע מועד לסיום  הבניה.

 

הארכת מועד בהוראות מעבר לביצוע עסקות עפ"י החלטת מועצה 737,727,717  –  תיקון החלטה 

 בעקבות בגץ הקרקעות הוצאו הוראות מעבר הקובעות כי יש להשלים עסקאות בהרחבות ישובים חקלאיים, על פי החלטה 737 שבוטלה ,  עד 8.8.2005.

מאחר ולא ניתן לסייים את ביצוע העסקאות במועד נוכח כמות הבקשות שהוגשו למינהל, אשר עומדות בתנאי הוראות המעבר, הוחלט לדחות את מועד ביצוע העסקאות עד 31.12.05 ובלבד שהבקשות לביצוע העסקאות תוגשנה למינהל לא יאוחר מה – 8.8.05.

 במסלול של מכירת מגרשים בהרחבה שנועדו לכיסוי חובות על פי פסק משקם בהתאם לחוק ההסדרים במגזר החקלאי המשפחתי (חוק גל)   קבעה המועצה כי יש להשלים ביצוע העסקאות עד 31.12.05.  בישיבתה הנוכחית החליטה המועצה כי את הבקשות לביצוע העסקות ניתן להגיש לא יאוחר מ 30.11.05  סמוך ככל הניתן לביצוע העסקאות.

 בקשת רשם האגודות השיתופיות ושל מספר חברי מועצה להאריך את מועד ביצוע ההחלטה לשווק המגרשים שתמורתם מיועדת לכיסוי חובות (על פי חוק גל) עד ל 31.12.06  תועבר לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה.

 

 שונות:

 

הליכי המלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בישובים חקלאיים ובישובים קהילתיים – תיקון החלטה.

לאור פניית רשם האגודות השיתופיות למינהל  הוחלט כי בועדות קבלה לישובים קהילתיים  יוכלו להשתתף, כממלאי מקום, נציגים של ראש המועצה או סגנו, לאור העובדה שבעלי תפקידים אלו  מתקשים לעיתים להגיע לישיבות ועדות הקבלה . היות ומי שמטפל בפועל בקליטה בישובים אלו הם רכזי הקליטה או הרכזים המוניציפליים  נעתרה מועצת מקרקעי ישראל  לפניית רשם האגודות ואפשרה  השתתפותם בועדות הקבלה כממלאי מקום  כאמור לעיל.

 

תחולת החלטות מועצת מקרקעי ישראל על חוזי חכירה פרטניים

מועצת מקרקעי ישראל קבעה כי חוכר המבקש למצות זכויותיו על פי חוזה החכירה שבידיו, לא יהיה זכאי להקלות ולתנאים מיטיבים, הנובעים מהחלטות מועצת מקרקעי ישראל המאוחרות למועד תחילת החכירה, ויחולו עליו  רק ההוראות המקוריות של חוזה החכירה.  החלטה זו מכירה בזכותו של החוכר לעמוד על ביצוע החוזה שבידו, ורואה בו מקשה אחת של זכויות וחובות, אשר יחולו במלואן על מי שבוחר בכך. החלטות המועצה המאוחרות  נועדו ליצור מדיניות אחידה בטיפול בחוכר ומהוות אף הן מקשה אחת של זכויות וחובות וכל הסדר יוחל במלואו, על הטוב והרע שבו, לפי בחירת החוכר.

 

אולמרט:  במטרה ליצור שקיפות לציבור  תפורסמנה הצעות ההחלטה למועצה באתר המינהל  עם הגשתן לחברי המועצה

 

במסגרת אימוץ מסקנות דוח גדיש החליטה המועצה לפרסם  באתר המינהל את סדר היום ואת הצעות ההחלטה המובאות למועצת מקרקעי ישראל עם הפצתן לחברי מועצת מקרקעי ישראל.  זאת במטרה ליצור שקיפות מלאה בדבר קבלת ההחלטות במדיניות המקרקעין ומתן אפשרות לציבור להגיב להצעות  אלו.

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים