בני המושבים - שומרי הסף של המושבים

מאת: מיכל דותן-לוין – מנהלת תחום תקשורת.

לתקופת הילדות והנעורים חשיבות מכרעת בעיצובו של כל אדם.

מי הם הסובבים אותו?, מי דמויות החיקוי שנמצאות בקרבתו?, מהם הערכים אותם סופג מסביבתו הקרובה?, מהן החוויות המעצבות בסביבתו?

כל אלה ודילמות נוספות מחיי היום יום הנם בעלי משקל גבוה בהתהוותה של אישיותו.

 

בעידן המחשב, הטלוויזיה ותופעות האלימות למיניהן,  חשיבותן של כל אלה גבוהה לאין שיעור ולפיכך לחינוך הבלתי פורמאלי של בני הנוער במושב מקום של כבוד בפנתיאון חינוך ועיצוב דור ההמשך של המרחב הכפרי בישראל.

 

תנועת המושבים מפעילה את תנועת הנוער "בני המושבים",  הרביעית בגודלה בארץ ומאפשרת מסגרת של תוכן וארגון לחינוך הבלתי פורמלי של בני הנוער במושבים. התנועה מונה כ-30,000 חניכים ו-3,000 מדריכים, הפועלים בשיתוף ופוריות עם 20 מועצות אזוריות בכ-420 יישובים ברחבי הארץ.

 

המודל שמציעה תנועת המושבים מבוסס על העסקת רכז נוער שבאחריותו מדריך נוער בוגר (מד"ב) במושב, האחראי על הפעילות ומוביל תא שכבת התיכונים, צוות מדריכים צעירים מתנדבים (מד"צים, מד"מים ו מש"צים) המדריכים את אחיהם בגיל עממי.

 

בבני המושבים שנת שרות מפוארת , מפעל "גרעין עודד" אשר קיים למעלה מ-30 שנה. במהלך שנת השרות בוחרים מיטב בנינו להתנדב ולשרת שנה נוספת טרם הגיוס לצה"ל ובמהלכה עוסקים בפעילות חינוכית הנגזרת ממטרות תנועת הנוער.

 

בשנה החולפת וגם בזו שלפניה חלה עליה של כ-40% בביקוש לשרת בגרעין עודד, "מגמה ברוכה ומעודדת", לדברי מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן-דוד שמכנה אותם "חוד החנית" של ההתיישבות ומוסיף:"בורכנו בנוער איכותי שמוכן לתרום שנה מזמנו לטובת שרות לא קל. אני מברך על כך ובטוח שמגמה זו תוסיף ותתחזק".

 

בני המושבים היא בין התנועות היחידות שמבצעות תהליך מיון קפדני ומקצועי שלאחריו מתקבלים המתאימים והטובים ביותר לתפקיד יוקרתי זה שהנו בגדר שליחות.

על רקע העידן המטריאליסטי כיום, והנהירה ההמונית אחר ממון ויוקרה, בולטים בני גרעין עודד עם יכולות ומוטיבציה ובשקט בשקט, בלא מסע פרסום נרחב, משנים את המציאות שאנחנו חיים בה והופכים את הקהילה למגובשת יותר.

 

לדברי אייל עוזון, העומד בראש בני המושבים: "אנחנו המחנכים שליחיו של חזון חברתי גדול במקומות קטנים ותפקידנו להנחיל את ערכיו של המפעל הציוני ולעצב נוער ישראלי בעל מוטיבציה להנהיג ולהוביל.

 

אובדן האמון בעולם המבוגרים ובדרך שבה מנוהלת החברה מוביל להעדר תפיסה של אזרחות אקטיבית ולקיחת אחריות וזאת שליחותו של גרעין עודד בפרט ושל בני המושבים בכלל ונתוני ההתגייסות לצה"ל וההתנדבות לשרת ביחידות הקרביות מקרב ההתיישבות ממחישות ומבליטות מגמה זו.

אז למה דווקא בני המושבים?

בשנים האחרונות חלו במרחב הכפרי בישראל שינויים רבים וביניהם גידול של האוכלוסייה וקליטת אוכלוסייה צעירה וחדשה המורכבת מבני ובנות היישוב ותושבי הערים השכנות שבחרו לחיות במרחב הכפרי. בני המושבים  על שלל פעילויותיה, מיטיבה להוות כור היתוך בין שתי הקהילות במושב – תושבי ההרחבות ותושבי הנחלות.

בנוסף מהווה כלי לשמירת צביונו וייחודיותו של המושב בעזרת החינוך למעורבות, לקיחת אחריות ותרומה לקהילייה והרי זו בעצם גדולתו של המושב.

הפעילות מתבצעת כולה בשיתוף עם המועצות האזוריות והיישוב וכמובן עם הקהילייה כולה למענה.

 

בבני המושבים מתמחים בקיום מפעלים חינוכיים וערכיים לבני הנוער. פעילות חברתית ייחודית זו מדגישה לכל ילד/ ילדה את העשייה העצמית שבה לוקח כל אחד תפקיד בקבוצה ומתנסה באופן אישי בלקיחת אחריות בעצמאות ובמעורבות. מפעלי הקיץ הינם שיא התהליך החינוכי של שנה שלמה עבור החניכים בקבוצה וכן עבור המדריכים.

אלה משלבים ערכים משמעותיים של שוויון, עבודה, שיתוף, מעורבות ודמוקרטיה על ידי סיפורי תולדות ישראל והמלחמות, מורשת קרב, גבורה, רעות והתנדבות. כאשר הכל משולב בחוויה והנאה.

אחד הפעלים הייחודיים הוא "מפעל לזכרו של יוסי יפה ז"ל".

סגן אלוף יוסי יפה ז"ל נהרג בעלות רכבו על מוקש ב- 28.2.1977 בן 42 בלכתו. בן למשפחת עובדי אדמה, גדל וחי במושב חרות. חייו של יוסי התחלקו בין הצבא, העבודה בתנועת המושבים והבית. בדמותו התגשמו כל השאיפות עליהם חלמו מקימי המושב-אהבה לאדמה ולארץ, חריצות,עזרה הדדית,שיתוף ואחריות.

לזכרו מקיימים בכל שנה מפעל, בו מנסים לגלם את הערכים עליהם התחנך וגדל ולהם גם הטיף. במפעל עוסקים החניכים בפעילות למען איכות הסביבה ושמירה על הטבע, משקמים אתרים היסטוריים ואנדרטאות, פורצים שבילים, מנקים, מטיילים וחווים חוויות בלתי נשכחות.  אין ספק, יש קסם רב וייחוד בבני המושבים והצטרפותם של יישובים חדשים בכל שנה וכ-1,000 מדריכים חדשים, המוכשרים בקורס יוקרתי בן 10 ימים, רק ממחישים זאת.

כפי שהחקלאים הם שומרי הקרקעות, כאשר  האמצעי לשמירה הוא חקלאות, כך גם בני המושבים הם שומרי הסף של ההתיישבות במרחב הכפרי, למען שמירת הצביון המושבי וייחודו ועל ידי הפעילות הענפה שמקיימים, מסייעים באיחוד הקהילייה כולה ומקנים ערכים חשובים למען דור ההמשך שלנו.

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים