ו"ע (תל-אביב-יפו) 1016/00 - מזור מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ נ' מס שבח רחובות ( ביהמ"ש המחוזי ביושבי כוועדת ערר)
מזור - מושב עובדים להתיישבות שיתופית בע"מ (להלן: "האגודה"), מכר מספר בתי מגורים בתחום המושב, אשר היו כלולים בשטח המוחכר לאגודה, על פי חוזה חכירה תלת שנתי של האגודה מול מינהל מקרקעי ישראל, ופנה לבקש פטור מתשלום מס שבח, מכח סעיף 72 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג – 1963 (להלן: "חוק המיסוי").
סעיף 72 לחוק המיסוי מעניק פטור ממס שבח ל"רשות מקומית".
האגודה טענה כי כספי התמורה ממכירת הבתים שימשו ויועדו לצורכי ציבור ולתשתיות עבור המושב כולו ולא רק עבור חברי האגודה, ומאחר ובמושב יש זהות ועדים (כלומר, חברי ועד הנהלה של האגודה הם גם חברי הועד המקומי), ומאחר ועל פי פסק דין בע"א 569/81 מנהל מס ערך מוסף נגד אביגדור מושב עובדים, נקבע כי פעולותיו של הועד המקומי מרביתן מבוצעות במסגרת האגודה השיתופית ו/או באמצעותה והרכוש המשמש לשירותים מוניציפליים הרשום כרכוש האגודה, הרי שהאגודה פעלה לצורך מכירת הבתים בכובעה כועד המקומי, ומאחר והועד המקומי הוא "רשות מקומית", מגיע בגין מכירת הבתים פטור מתשלום מס שבח לפי חוק המיסוי.
ועדת הערר מס שבח קבעה כי הגם שאין להתעלם מהעובדה כי מרבית המושבים ובכללם מושב מזור, הוקמו בסמוך לשנות החמישים, ומהעת ההיא והלאה, נהוג היה שהמקרקעין יהיו רשומים על שם האגודה, לא הייתה כל מניעה בפני האגודה להעביר את הבתים לוועד המקומי, על מנת שהוועד המקומי ימכור אותם, אך דבר זה לא נעשה במושב מזור.
ועדת הערר קבעה כי בעת שבוצעה מכירת הבתים, לא פעל הוועד המקומי כרשות מקומית, אלא המכירה התבצעה על ידי האגודה, בכובעה הכלכלי עסקי, ועל כן חייבת היא במס שבח:
ראשית, קבעה ועדת הערר, האגודה עצמה הודתה כי המקרקעין היו שייכים לה, בכובעה הכלכלי-עסקי. גם מתוך הסכמי מכירת הבתים עלה בבירור כי הזכויות שנמכרו היו של האגודה השיתופית.
כמו כן, העסקאות נעשו על-פי החלטת האסיפה הכללית של האגודה השיתופית.
ראייה נוספת לכך שלא הוועד המקומי הוא זה אשר מכר את הבתים, אפשר למצוא בכך שהוועד לא פנה ולא קיבל את אישור המועצה האזורית למכירה, והרי על פי חוק, ועד מקומי המוכר מזכויותיו במקרקעין, חייב לקבל את אישור המועצה האזורית לכך.
ועדת הערר המשיכה וקבעה כי לעובדה שכספי התמורה יועדו לשם הקמת תשתיות ביישוב, אין רלוונטיות לשם מתן הפטור ממס שבח, אם המכירה לא בוצעה על-ידי "רשות מקומית".
בסופה של ההחלטה, ציין חבר ועדת הערר, רו"ח צבי פרידמן, כי האגודה יכלה היתה לבצע את העסקה באופן שונה - היא הייתה מוכרת את הבתים ללא תמורה לועד המקומי בפטור ממס שבח, עשוי היה להיות מוטל מס רכישה מופחת לפי תקנות מס שבח מקרקעין (מס רכישה), והועד המקומי, בכובעו כרשות מוניציפלית של היישוב מזור, היה מוכר בתורו את הבתים, תוך ניצול הפטור ממס שבח המוקנה למכירה על ידי "רשות מקומית" לפי חוק מיסוי מקרקעין.
בעריכת קנט את רכס, משרד עו"ד