סמינר ההתיישבות הארצי של תנועת המושבים

גם השנה, כמיטב המסורת נפגשנו בים המלח, כ-300 נציגי אגודות מרחבי הארץ, יו"ר ועד, חברי ועד, חברי מליאת המועצה, מזכירים ופעילים לשלושה ימים שעסקו בניהול המושב בעולם המתחדש, על כל ההיבטים.

 

את הסמינר פתח מאיר צור, מזכ"ל התנועה ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, שתיאר את המציאות המשתנה במושבים כיום ואת הצורך לתת מענה במספר תחומים במקביל, תוך התייחסות לקהילה הוותיקה והחדשה כאחד. בני אלירז, רכז השטח בתנועה ומי שעמד מאחורי הרעיון וביצועו, בירך על ההיענות הרבה ועל כך שמספר המשתתפים עולה משנה לשנה, מה שמעיד על הרצון והצורך במידע רב, כמו גם הפריה הדדית בין הנציגים מרחבי הארץ.  לאחר מכן הזמין מאיר אל הבמה את יצחק אליה, מזכיר איגוד המושבים של הפועל המזרחי שבירך והודה להנהלת התנועה על שיתוף הפעולה הפורה בין שתי התנועות.
מזכיר התנועה הקיבוצית הנכנס, איתן ברושי שהוזמן אף הוא, בירך את המשתתפים והתחייב ששיתוף הפעולה המצוין בין התנועה הקיבוצית למושבית, הן בפן החברי והן בזה המקצועי, יימשך כמובן עם כניסתו לתפקיד.
לאחר השלב הטקסי החל השלב במקצועי, אותו פתח מנכ"ל ממ"י, בנצי ליברמן, שהכריז כי המנהל יפעל בהקדם ליישום החלטה 979 ולקידום מהיר של החתמת המושבים וחבריהם על חוזי חכירה לדורות. עוד אמר כי המדינה חבה למושבים חוב גדול בכל הקשור לעיגון זכויותיהם, עוד מהחלטה מס' 1 של מועצת מקרקעי ישראל והבטיח כי יעשה כל מאמץ שהמשימה תושלם עוד בקדנציה שלו.
לאחר מכן הציג יוגב שריד, מנכ"ל מבט מושבים, את פעילות החברה לרבות מענה כלכלי ועסקי למושבים וחבריהם, הטיפול בעובדים זרים לחקלאות ומיצוי זכויות רפואיות לחברי המושבים.
בחלק השני הציגה צורית וידה, רכזת תחום התיירות הכפרית בתנועה, את תכנית העבודה לשנת 2013, פרי שיתוף פעולה עם התנועה הקיבוצית ומרכז המועצות האזוריות. במסגרת הפעילות הוצגה תכנית "פסטיבל מדור לדור" שייערך בעוד מספר חודשים יחד עם הרשות לפיתוח הגליל.
יוסי ישי, מנכ"ל משרד החקלאות הציג את מדיניות הממשלה בנוגע להבאת עובדים זרים והמשיך בפאנל בנושאי חקלאות ומשק בהנחיית איציק כהן, יו"ר אגף המשק ובהשתתפות יצחק טובלי, מנהל תחום המים בהתאחדות חקלאי ישראל ומאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות. את ההרצאות חתמה רו"ח יהודית קריסטל, מנהלת אגף המושבים בברית פיקוח, שהציגה יחד עם  רו"ח אורן דניאלי ורו"ח איל ליבנת דגשים בנושאי מיסוי, מע"מ והמנהלה להסדרים.
לאחר התרעננות חזרו המשתתפים לערב מרתק בנושא איום הגרעין, אסטרטגיה וביטחון עם כתב ערוץ 1  לענייני ביטחון, אמיר בר שלום. 
החלק הראשון של היום השני לסמינר הוקדש לנושא הבן הממשיך והעברה בין דורית ונפתח בהצגה מרגשת של קב' התיאטרון הקהילתי של המועצה האזורית לב השרון – "נחלת בנים" – דרמה משפחתית מקורית וכואבת, המציגה בדרך רגישה ומדוייקת דילמות מוכרות וכאובות בין הורים, ילדים, אחים ונכדים בסוגיית הבן הממשיך בנחלה. רבים מהמשתתפים ציינו כי חשוב להם להזמין ולהעלות את ההצגה גם בישוביהם וזאת בשל שילוב הנושא החשוב עם המשחק המצויין והחיבור האישי של השחקנים – רובם ככולם מושבניקים המכירים את הבעיה באופן אישי.
יו"ר אגף קרקעות ואגו"ש, עו"ד עמית יפרח, המשיך ברוח ההצגה ודיבר על הנושא בהרחבה, תוך פירוט האפשרויות הניצבות בפני חברי המושבים והאגודות.
את הדיון המשיכו עורכי הדין גלעד שרגא ואייקו פרי וסיפרו על פסיקות שונות בנושא מכסות ייצור, ירושה ובנים ממשיכים וחתם את הדיון עו"ד יעקב קווינט, היועמ"ש של ממ"י. 
החלק השני של היום עסק בניהול המושב המורחב בעידן ההרחבות ומסקנות ועדת רייף ונערך פאנל ראשי מועצות בהנחיית מאיר צור, מזכ"ל התנועה ועו"ד עמית יפרח ובהשתתפותם של רני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר, דורון שידלוב, ראש המועצה האזורית ברנר, אייל בלום, ראש המועצה האזורית ערבה, מוטי דותן, ראש המועצה האזורית הגליל התחתון ואריה שרון, ראש המועצה האזורית אלונה. הפאנל עסק בנושאים שונים כגון: תמ"א 35, יחסי ועד מקומי-ועד האגודה, יחד עם עבודת המועצה, תשתיות, פעילות בני המושבים ועוד.  הפאנל נגע בנושאים רגישים וחשובים ועורר דיון רב רושם ואף וויכוחים  ודיון בקרב הקהל.
הערב השני בסמינר הוקדש לפרידה מרשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, שלאחר 27 שנים בתפקיד, מסיים ויוצא לדרך חדשה. מאיר צור יחד עם עו"ד עמית יפרח בירכו את עו"ד זליגמן והגישו לו שי – צילום פרי יוסטה בלייר, ז"ל שעמד בראש התאחדות חקלאי ישראל ובימים אלה נערכת לזכרו תערוכה עם מיטב מצילומיו בגלרית בית תנועת המושבים. לאחר מכן נהנו המשתתפים ממיטב הזמר העברי ושירי ארץ ישראל הטובה והיפה, בביצוע להקת "אגדת דשא". 
ביום השלישי דנו החברים בענייני הרוח  וההרצאות והדיונים הוקדשו לתחומי תקשורת, חברה וקהילה.
אילנה יוגב, יו"ר אגף חברה וקהילה, ערכה סדנא קצרה בנושא חשיבה אסטרטגית קהילתית, הוצגה תכנית רב שנתית לחיזוק תדמית החקלאות וההתיישבות וד"ר סיגל סטרשנוב, בת מושב ניר בנים שנכנסת בימים אלה לתפקידה כמנהלת חטיבת בני המושבים, תנועת הנוער של המרחב הכפרי, הציגה את תנועת הנוער במלוא תפארתה וכמה היא רלוונטית כיום, על שלל הערכים שמביאה עמה בעידן השפע והגירויים הרבים.
האורחת המסכמת היתה אושרת קוטלר, מגישת מגזין החדשות בערוץ 10 מדי שבת, שריתקה את הנוכחים בעבודת הטלוויזיה ומהדורות החדשות והפליאה בסיפורי "מאחורי הקלעים" מעולם התקשורת בעידן הטלוויזיה הרב-ערוצית.
מאיר צור, מזכ"ל התנועה סיכם את הסמינר, בירך את המשתתפים הרבים, שנטלו פסק זמן מעבודתם הקהילתית (רובה ככולה בהתנדבות) והגיעו לשמוע ולהתעדכן, להשמיע וליהנות גם מהווי ברוח המרחב הכפרי. צור הזכיר כי נציגים אלה, הן פניה האמיתות של ההתיישבות והחיבור הנ"ל עם ראשי התנועה ואגפיה השונים, עם הידע שמונחל – הם שיצעידו את המושבים וההתיישבות כולה בשנים הבאות.

 

לתמונות מהסמינר לחצו כאן

 

מכתב תודה על הסמינר ממושב רמות לבנים

מכתב תודה על הסמינר ממושב ירדנה
מכתב תודה על הסמינר ממושב משמר איילון

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים