סערת התרבות – הזדמנות למשהו טוב

גופי התרבות בארץ, תכני היצירה וההכרה בהם, תיעדוף ותקצוב על ידי משרדי הממשלה בכלל ומשרד התרבות בפרט היו למוקד סערה ציבורית המלווה אותנו מזה כשבועיים. הוויכוח הציבורי התלהט בשל האמירות הפוליטיות והאישיות שנלוו אליו, ובשל התחושה כי התערער בסיס חופש הביטוי, היצירה והבחירה החופשית. הטענה היסודית היא כי עצם הגדרת המגבלות לכאורה על היצירה החופשית מהווה תקדים להגבלות עתידיות שאת סופן לא נוכל לצפות, ועם השלכותיהן אולי לא נוכל לחיות...

דווקא  בימים אלה,  יש לנו הזדמנות להתבוננות עמוקה יותר על תחום התרבות. הסערה הציבורית התמקדה בגופי התרבות המייצרים אירועי תרבות לקהלים שונים. גם אנו, תושבי המרחב הכפרי, המושבים, הקיבוצים והיישובים הקהילתיים, הננו צרכני תרבות ומקפידים לשלב אירועי תרבות בתכנית היישובית, אותם אנו מזמינים מהגופים המדוברים. מאות יישובים במרחב שלנו גאים להציג אירועי תרבות ממגוון תחומים החל מתיאטרון דרך קולנוע, ספרות, מחול, מוסיקה ועד אמנות פלסטית ברמה יישובית וברמה מועצתית. חשוב לכולנו כי השפה התרבותית של היישוב במובן הרחב של המילה, תהיה כזו שמדברת תרבות ורוח, תהיה מכוונת לכלל הקהילה ובעיקר תהיה שפה מחברת.

דווקא בימים אלה, של מתח ופילוג, נשוב ונדגיש כי אנו מבקשים לא להיות "קהל" אלא להיות "קהילה". חשוב לנו לקיים חיי תרבות הבונים את תחושת הקהילתיות ומייצרים ערך מוסף בכל המישורים.

ככל משבר, גם סערת התרבות מאפשרת צמיחה. לראשונה מזה שנים, אנו דנים בחשיבותה של התרבות בחיינו כאנשים פרטיים וכחברה. תוהים על הקו הדק שבין המובן מאליו לבין משהו שצריך לעמול בשבילו, כואבים את המרחק שבינינו ומבקשים את הקירבה. יש לנו הזדמנות למשהו אחר, והבחירה לקחת אותה צעד אחד קדימה – היא לחלוטין שלנו.


"יום אחד אחרי שנדע לשלוט ברוח, בגלים, בגיאות ובשפל, ובכוח הכבידה,

נרתום את האנרגיה של האהבה לצרכינו.

ואז, בפעם השנייה בתולדות העולם, האדם יגלה את האש "

 

) פייר טיילר דה שרדן)

 

                                                            מכל הלב,

                                                            אילנה יוגב

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים