תכנון הבניה בעידן המתחדש - מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור:"אנחנו הפתרון למצוקת הדיור, אנחנו לא הבעיה. אם המדינה תתנהל בכוחניות, אנו נילחם ולא נוותר על הזכות שלנו על הקרקע"

תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית קיימה היום כנס משותף בנושא "תכנון הבניה בעידן המתחדש". מדובר בכנס משותף ראשון בנושא הקרקעות ששתי התנועות מארגנות יחד. אל הכנס הגיעו כ- 400

 

אל הכנס הגיעו מכובדים רבים ביניהם- מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ איתן ברושי וראשי מועצות אזוריות ביניהם – עמיר ריטוב, יו"ר המועצה האזורית לב השרון, ד"ר מוטי דלגו, יו"ר המועצה האזורית דרום השרון, יו"ר המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני ואשר אברג'יל, יו"ר המועצה האזורית שפיר.

           

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר:

"אנחנו הפתרון למצוקת הדיור, אנחנו לא הבעיה. אם המדינה תתנהל בכוחניות, אנו נילחם ולא נוותר על הזכות שלנו על הקרקע. אנחנו שומרים על גבולות המדינה מהצפון ועד הדרום. אנחנו האתוס הלאומי ובכוונתנו להישאר כאן.

בשבוע שעבר נפגשנו עם שר האוצר, משה כחלון ואמרנו לו שאנו יכולים לייצר לו פתרון מידי למצוקת הדיור, אם זה על ידי חידוש צו השעה של 20 שנה, להביא מבנים יבילים ואף להשכיר מבנים לדירות במחיר מפוקח מהמדינה. אנו יכולים באמצעות הידברות להגיע לפתרונות ישימים וטובים, אך אם המדינה תתנהל בכוחניות , אנו נילחם על הזכות שלנו על הקרקע".

 

בנוגע לתכנון המושב והקיבוץ בעידן החדש אמר צור: "חייבים לחשוב על הטווח הארוך ולבנות תשתיות ארוכות טווח, לקחת בחשבון את נושא החברה והקהילה מהרגע הראשון, את החקלאות ואת הפעילות הלא חקלאית במרחב הכפרי החדש.

 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר: "מאז היווסדותה של המדינה, ההתיישבות מסמנת את גבולות מדינת ישראל. מדינת ישראל לוקה בהדחקה. השקט, הביטחון והנורמליות שברירים מאוד ומכזבים. תפקידם של תנועות ההתיישבות לשמירת הגבולות הן חשובות. קיימת קוצר ראות של אגף התקציבים של האוצר וראייה שזו דרישה על זכויות יתר.

 

אני פונה לרה"מ בנימין נתניהו להניח את האמירות הפופוליסטיות ולהמשיך את הבניה בקיבוצים והמושבים. לאורך התקופה הציונית היינו למען המדינה. פתרון המשבר הציבורי לא יהיה בלעדינו. אנו מעוניינים להיות חלק מהפתרון ונהיה מוכנים לתת הרבה בשביל זה אבל הילחם מול כל הכוחות בשביל לשמור על האינטרס הלאומי.

 

נהיה מוכנים לבצע פשרות חסרות תקדים עם ממשלת ישראל בכל הנוגע למציאת פתרונות יצירתיים למשבר הדיור אולם אנו עומדים על זכותנו הטבעיות לחיות לצמוח ולהתקיים וניאבק בחזית מאוחדת על זכות זו שזהו אינטרס לאומי מהמדרשה בראשונה.

 

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ איתן כבל: המושב והקיבוץ הם העתיד. אני אעשה את כל הנדרש בכדי לעזור לתנועות המיישבות. המושבים והקיבוצים הם הפתרון- בצפון ובדרום. צריך להבין איך ניתן לשמר את המרכיבים היישוביים בתקופה החדשה. ככל שהזמן חולף, אנשים רוצים לרדת מהמגדלים אל הקרקע.

 

ח"כ איתן ברושי: "יש לשמור על האדמות החקלאיות בכל מחיר, אלה השטחים הירוקים והפתוחים"

 

יו״ר המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "אנו נמצאים שנה אחרי צוק איתן. ההתיישבות ספגה במלחמה אבדות בנפש וזה השפיע על ההתיישבות. הדבר היפה הוא שנוספו 500 תושבים בשנה באשכול. יש אנשים שרוצים לגור בכל צורות הישובים- המושבים והקיבוצים. אנחנו בעוטף עזה הפתרון ליוקר המחיה והתנאי לכך הוא שאיום המנהרות לא יהיה. אנחנו שרוצים להביא אנשים לעוטף עזה , אנו צריכים מגרשים ועל המדינה להבין שסדר העדיפויות והפעולות ישתנה".

 

יו"ר אגף הקרקעות ואגו"ש של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח אמר: "אנו נרתמים למאמץ הלאומי להפחתת יוקר המחיה ויחד עם זאת שומרים על זכויות החקלאים ושמירת השטחים הפתוחים לדורות הבאים".

 

המושב הראשון עסק ברגולציה. יו"ר המועצה האזורית לב השרון, עמיר ריטוב אמר: "אנו נמצאים בתקופה של הזדמנויות. אנו מחכים למינוי ליו"ר מועצה ארצית ואז יעשה עדכון לוח 2 בתמ"א 35, תוספת יחידות דיור בקיבוצים ובית שלישי בנחלה במושבים. האישור המתבקש יחייב את המושבים והקיבוצים להיכנס להליך של תכנון.  

 

יו״ר המועצה האזורית דרום השרון, מוטי דלג'ו: "לא נתנו לנו פתרון אחד של איך לשמור על השטחים. יש כאן מאבק מתמשך. לא יעלה על הדעת שהממשלה תגלוש למרחב הכפרי. אנו מוכנים לתת פתרונות בסדרי גודל של עשרות אלפים. במושבים בהחלטה 1355. אנו מציעים לאפשר כבר היום היוון וזאת כדי שיהיו כבר היום יחידות דיור".

 

אלכס שפול, אדריכל ומתכנן מחוז צפון אמר בכנס על הרגולציה: "לא חוק התכנון והבניה ולא תכנית המתאר המחוזי מפריע להמשך הפיתוח של הקיבוצים והמושבים. בשבילי כל משפחה שעוזבת את המרכז לצפון זה דבר מבורך וחשוב וזה יישום של מדיניות ההתיישבות וזה מלחמה על המדינה שלנו".

 

יו"ר אגף הקרקעות של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח דיבר בפאנל בנושא הרגולציה ואמר: "אנו צריכים להגיע להסדרת הזכויות שלנו במשבצת בהיבט החקלאי והקרקעי. אנו זיהינו את המצב ואנו חותרים בכדי להגיע להכרעות ולהגן על הזכויות החקלאיות שלנו ולצמצם את החיכוך בינינו לבין המנהל. חייבים לתת ולאפשר למדינה להיעזר במרחב הכפרי ולהקל על המדינה , בעיקר במקומות צמודי דופן  למכללות ולאוניברסיטאות. אנו רוצים להקל על מצוקת הדיור אך המשבר של הדיור לא מצדיק את רמיסת הזכויות דת בעלי הקרקעות".

 

לאחר מכן התקיים פאנל בנושא "תכנון במרחב המושבי". אסף ראפלד מרשות מקרקעי ישראל דיבר על תכנון במרחב המושבי וסיפר על יחסי רשות מקרקעי ישראל והמושב בהיותו מספר על איוש הנחלות על המרת מגרשים במרכז המדינה ואיוש נחלות באזורי עדיפות לאומית.

 

לאחר מכן, מנכ"ל מבט מושבים, יוגב שריד הסביר על פעילות מבט מושבים כזרוע הביצועית של תנועת המושבים ואמר כי "יש להפוך את ההחלטות לפרקטיקה. יש להכין את התשתית התכנונית להליך עיגון הזכויות בקרקע  לקראת יישום החלטה 1355".

 

יו"ר המועצה האזורית שפיר, אשר אברג'יל דיבר על המאבק וההישג של פתיחת האופק התכנוני בתעסוקה החלופית בדרום (פל"ח) בהיותו מסביר על הפעילות הלא חקלאית בחלקות א' של המושבים במחוז דרום ונתן דוגמאות של פתיחת יקבים, מרכז מבקרים ברפת, בתי קפה, סדנאות לאומנים, חנות ממכר לתוצרת חקלאית ועוד. 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים