בשורה למושבים: אושרה היחידה השלישית בחלקת המגורים

המלצת הולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) לעדכון תמ"א 35 : לאשר את היחידה השלישית (עד 2.5 דונם) בחלקת המגורים במושבים *** תנועת המושבים: "מדובר בשינוי מגמה כוללת. המושבים כיום מאפשרים פתרון נוסף ומשמעותי למצוקת הדיור"

בשורה למושבים: אושרה היחידה השלישית בחלקת המגורים. הולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) התכנסה היום לדון בנושא תמ"א 35 בנוגע לאישור החלקה השלישית בחלקת המגורים. בראש הולנת"ע עומד, יו"ר קבינט הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי.

כזכור, בשנים האחרונות נעשה מאמץ רב של תנועת המושבים על מנת לאפשר את יישום החלטה 1399 (979) במושבים ובפרט את יכולתו של בעל הנחלה לבנות את הבית השלישי כחלק  מזכויותיו לאחר היוון חלקת המגורים. סוגיית הבית השלישי התעוררה בעקבות מספר היחידות שנקבעו לכל מושב בתמ"א 35, במרכז הארץ בעיקר הסף המקסימלי יוצר מגבלה לבעלי הנחלות לממש את בניית הבית השלישי. לאחר מאמצים רבים, המליצה  הולנת"ע בנובמבר 2013 לאשר את היחידה השלישית, אולם אז נולדה התנגדות של שר הפנים לשעבר, גדעון סער אשר בעקבותיה הנושא הוקפא ולא קודם.

 

היום כאמור, קיבלה הולנת"ע בישיבתה את המלצת צוות התכנון שמונה לצורך עדכון תמ"א 35, ואישרה תוספת יחידת דיור שלישית בראש הנחלה במושב (עד 2.5 דונם), בתנאים שנקבעו על ידה.

במסגרת ההחלטה, הן הצוות התכנוני והן הולנת"ע סברו כי אין כל מניעה תכנונית לאישור היחידה השלישית וכי עיבוי בתוך המושב עדיף מאשר הרחבה הפוגעת בשטחים הפתוחים.

 

יודגש, כי הליך בחינת עדכון תמ"א 35, ובכללו נושא היחידה השלישית בנחלה, נמשך למעלה מ- 7 שנים, במהלכן נבחנו עמדותיהם של כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות עמדת התנועות ההתיישבותיות, מרכז המועצות האזוריות, פורום 15 הערים הגדולות וכו'. כמו כן, נתקיימו דיונים רבים בולנת"ע בעניין עדכון תוכנית המתאר הארצית, בהם קיבלו חברי הולנת"ע הסברים שונים מצוות התכנון, לרבות לעניין היחידה השלישית בנחלה.

 

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "מדובר בבשורה משמעותית ביותר לכלל בעלי הנחלות מפארן בדרום ועד אביבים בצפון. זאת כחלק מהפעילות המשמעותית אל מול הממשלה וגורמי הממשל לשינוי המגמה אני מברך על כך. עם זאת אנחנו עדיין לא במקום שבו אנו רוצים להיות, לא בתחום הקרקעות ולא בתחום החקלאות. שינוי המגמה החיובי נותן תקווה ולא נשקוט עד אשר יושג".

 

יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח: "החלטת הולנת"ע נותנת משקל ראוי לכל היתרונות התכנוניים, הלאומיים והסביבתיים התומכים במתן אפשרות לבניית יחידה שלישית בנחלה, לרבות היותה פתרון נוסף למצוקת הדיור האדירה והמחריפה במדינת ישראל, העדפת עיבוי הישוב על הרחבתו, ולאפשר יישום החלטות רשות מקרקעי ישראל במושבים.

הולנת"ע בהחלטתה זו לא נכנעה להשפעתם של גופים אינטרסנטיים ששוב ושוב מאיימים בסכנת הפרבור שלכאורה תגרם כתוצאה מאפשרות בניית היחידה השלישית, אף על פי שטענה זו כבר נדחתה – הן על ידי בית המשפט הגבוה לצדק במסגרת בג"צ פורום 15 הערים והן על ידי כל הגורמים המקצועיים שבחנו סוגיה זו".

 

עוד הוסיף עו"ד עמית יפרח: "כעת מתבקש על הולנת"ע להעביר לאישור המועצה הארצית את המלצתה זו בנוגע לאפשרות לבניית יחידה שלישית בנחלה, ולעדכן את תמ"א 35 בהתאם ובכך לשחרר חסם משמעותי ביותר בדרך ליישום החלטות רמ"י במושבים ובקיבוצים לאחר שנים רבות של ציפייה".

 

ראש המועצה האזורית לב השרון, יו"ר ועדת הקרקעות של תנועת המושבים וחבר הולנת"ע, עמיר ריטוב אמר: ״ תנועת המושבים בתיאום עם מרכז המועצות תומכים בהוספת היחידה השלישית. זו החלטה מאוזנת אשר נסחבה יותר מידי זמן  ולכן ההחלטה נותנת עדיפות לשטחים  פתוחים ועיבוי המושב ואנו מברכים ומצפים לאישור המועצה הארצית לתכנון ובניה ״.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים