בשורה למושבים: המועצה הארצית לתכנון ובניה אישרה את היחידה השלישית בחלקת המגורים

המועצה הארצית לתכנון ולבניה קיבלת את המלצת הולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) לעדכון תמ"א 35 : לאשר את היחידה השלישית (עד 2.5 דונם) בחלקת המגורים במושבים *** תנועת המושבים: "מדובר בשינוי מגמה כוללת. המושבים כיום מאפשרים פתרון נוסף ומשמעותי למצוקת הדיור"

בשורה למושבים: המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לאשר את היחידה השלישית בחלקת המגורים. המועצה הארצית לתכנון ובניה קיבלה בעצם את המלצת הולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) מחודש שעבר בנושא תמ"א 35 בנוגע לאישור החלקה השלישית בחלקת המגורים.

 

כזכור, בשנים האחרונות נעשה מאמץ רב של תנועת המושבים על מנת לאפשר את יישום החלטה 1399 (979) במושבים ובפרט את יכולתו של בעל הנחלה לבנות את הבית השלישי כחלק  מזכויותיו לאחר היוון חלקת המגורים. סוגיית הבית השלישי התעוררה בעקבות מספר היחידות שנקבעו לכל מושב בתמ"א 35, במרכז הארץ בעיקר הסף המקסימלי יוצר מגבלה לבעלי הנחלות לממש את בניית הבית השלישי. לאחר מאמצים רבים, המליצה  הולנת"ע בנובמבר 2013 לאשר את היחידה השלישית, אולם אז נולדה התנגדות של שר הפנים לשעבר, גדעון סער אשר בעקבותיה הנושא הוקפא ולא קודם.

 

בדברי ההסבר של מינהל התכנון לקראת הישיבה צוין, כי משמעות ההחלטה על הוספת יחידת דיור שלישית בנחלה שבמושב הינה הגדלת מספר יחידות הדיור והגדלת צפיפות המגורים ביישוב, ללא הרחבה של תחום הבינוי וללא פגיעה בשטחים הפתוחים והחקלאיים שבו. תיקון התמ"א מהווה איזון בין הצורך בתוספת יחידות דיור, ייעול השימוש בקרקע והגדלת הצפיפות ביישובים, ובין הרצון לשמור על אופי היישוב הכפרי במדינת ישראל.

 

אתמול כאמור, קיבלה המועצה הארצית לתכנון ולבניה בישיבתה את המלצת הולנת"ע ואת המלצת צוות התכנון שמונה לצורך עדכון תמ"א 35, ואישרה תוספת יחידת דיור שלישית בראש הנחלה במושב (עד 2.5 דונם), בתנאים שנקבעו על ידה.

 

החלטת המועצה לתכנון ובניה קובעת כי במושבים תתאפשר בנייתה של יחידת דיור שלישית ב- 2.5 דונם שבראש הנחלה, מבלי שתחייב הכנת תכנית כוללת ליישוב, ומבלי שתיספר במניין יחידות הדיור ביישוב (ע"פ לוח 2). לגבי אזורי הביקוש - בכללם מחוז מרכז, חיפה וירושלים, תותר במושבים תוספת יחידת דיור שלישית בכל הנחלות במושב, כאשר זו תגרע ממניין יחידות הדיור הקבוע ליישוב. כמו כן, במסגרת העדכון הוצע לערוך תיקונים פרטניים לגביי חלק מהקיבוצים.

 

במסגרת ההחלטה, הן הצוות התכנוני והן הולנת"ע סברו כי אין כל מניעה תכנונית לאישור היחידה השלישית וכי עיבוי בתוך המושב עדיף מאשר הרחבה הפוגעת בשטחים הפתוחים.

יודגש, כי הליך בחינת עדכון תמ"א 35, ובכללו נושא היחידה השלישית בנחלה, נמשך למעלה מ- 7 שנים, במהלכן נבחנו עמדותיהם של כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות עמדת התנועות ההתיישבותיות, מרכז המועצות האזוריות, פורום 15 הערים הגדולות וכו'. כמו כן, נתקיימו דיונים רבים בולנת"ע בעניין עדכון תוכנית המתאר הארצית, בהם קיבלו חברי הולנת"ע הסברים שונים מצוות התכנון, לרבות לעניין היחידה השלישית בנחלה.

 

 

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "מדובר בבשורה משמעותית ביותר לכלל בעלי הנחלות מפארן בדרום ועד אביבים בצפון. זאת כחלק מהפעילות המשמעותית אל מול הממשלה וגורמי הממשל לשינוי המגמה אני מברך על כך. עם זאת אנחנו עדיין לא במקום שבו אנו רוצים להיות, לא בתחום הקרקעות ולא בתחום החקלאות. שינוי המגמה החיובי נותן תקווה ולא נשקוט עד אשר יושג".

 

יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח: "החלטת המועצה הארצית נותנת משקל ראוי לכל היתרונות התכנוניים, הלאומיים והסביבתיים התומכים במתן אפשרות לבניית יחידה שלישית בנחלה, לרבות היותה פתרון נוסף למצוקת הדיור האדירה והמחריפה במדינת ישראל, העדפת עיבוי הישוב על הרחבתו, ולאפשר יישום החלטות רשות מקרקעי ישראל במושבים.

 

המועצה הארצית בהחלטתה זו לא נכנעה להשפעתם של גופים אינטרסנטיים ששוב ושוב מאיימים בסכנת הפרבור שלכאורה תגרם כתוצאה מאפשרות בניית היחידה השלישית, אף על פי שטענה זו כבר נדחתה – הן על ידי בית המשפט הגבוה לצדק במסגרת בג"צ פורום 15 הערים והן על ידי כל הגורמים המקצועיים שבחנו סוגיה זו".

 

עוד הוסיף עו"ד עמית יפרח: "החלטת המועצה הארצית משחררת חסם משמעותי ביותר בדרך ליישום החלטות רמ"י במושבים ובקיבוצים לאחר שנים רבות של ציפייה". 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים