גלרית התנועה

 

"בצבע הדברים"

סיכום סמינר "קהילה בתנועה" - אגף חברה וקהילה

סמינר "קהילה בתנועה" של תנועת המושבים התקיים במלון שפיים ב13-14 במאי באווירה חגיגית ותוססת כאחד.

השתתפו בו כ- 200 פעילי תרבות וקהילה ממושבי התנועה ברחבי הארץ ובהם: ספרניות, ועדות תרבות, ועדות נוער, רכזי קהילה, מזכירות המושבים, מזכירים ונציגי ועדים ועוד. המשתתפים נהנו ממגוון של הרצאות מקצועיות, למידת עמיתים, מפגשי העשרה ומופעים אשר טענו אותם באנרגיות להמשך העשייה במושבים.

מרבית הפעילים (בעיקר פעילות) עושים עבודתם לאורך השנה בהתנדבות, וזו ההזדמנות של המושבים ושל התנועה כאחד להודות  לכם ולהביע הכרה והוקרה על פועלכם המבורך!

לפניכם פירוט אודות שלל הפעילויות שהיו בסמינר, כולל הכוונה להמשך ייעוץ והזמנות לאירועים:

הבוקר בהנחייתם של יהודה אלטון, מנהל היח' לתרבות ומפעלי חינוך, ואילנה יוגב, מנהלת אגף חברה וקהילה בתנועה, עסק בחיבור בין המשתתפים ובמיקוד התפיסה הקהילתית וכיצד היא באה לידי ביטוי בתכני הסמינר. התכבדנו בנוכחותו ובדבריו של הרב מנחם הכהן, רב תנועת המושבים, המלווה את עשייתנו שנים רבות.

 

נופך מיוחד בצלילים הוסיפו למפגש מקהלות הילדים ממועצה אזורית לב השרון, בניצוחם ובניהולם המוסיקלי של רם סופר ואורי מוסטקי. ילדי המקהלות ביצעו מספר שירים מהרפרטואר של אהוד מנור ז"ל, במלאת עשור לפטירתו.

רם ואורי הינם מוסיקאים תושבי המועצה, המרבים לעבוד עם המושבים באזור ובכל הארץ הן במסגרת של חבורות זמר והן בתכניות זמר עברי ייחודיות אשר הם מביאים בפני הקהל הרחב. להתקשרות: 052-2208357 (מוכר על ידי "תרבות לישראל").

אנו רואים חשיבות רבה בקיום פעילות תרבותית סדורה ומגוונת, הנותנת מענה לכלל הקהלים ביישוב ומביאה בחשבון את הרצף החינוכי והקהילתי הנדרשים. על כן, שמחנו על המפגש עם משפחת "תרבות לישראל" בהנחיית המנכ"לית, רינת גלאון, ובהשתתפות מנהלי התחומים השונים. במהלך המפגש הסבירה המנכ"לית כי "תרבות לישראל" תומכת בפעילות התרבות המתקיימת ביישובים בפריפריה על ידי סבסודה על פי קריטריונים הנקבעים על ידי משרד התרבות והספורט. בנוסף, הדגישה המנכ"לית כי צוות "תרבות לישראל" עומד לרשות כלל המושבים בארץ במתן ליווי וייעוץ לבניית תכנית תרבות יישובית שנתית, בכל תחומי האמנות, וזאת ללא תשלום ובלי קשר לזכאות לסיבסוד. במהלך המפגש נהנינו לשמוע קטע מהרצאתו של יוצר הקולנוע יאיר קידר בעקבות לאה גולדברג וכן מהופעתו של הזמר יהודה אליאס, שהקפיץ את הקהל וחימם את האווירה בקולו הערב. ניתן להזמין הופעות אלו ואחרות בסיוע "תרבות לישראל" ולשלבן בתכנית התרבות היישובית והמועצתית כאחד.

 

אחד הנושאים החשובים לנו בפיתוח הקהילתי נוגע לארכיון, תיעוד ומורשת. תחום זה חשוב מאד לשם שימור המורשת המושבית ולשם חיבור התושבים החדשים והעצמת הקשר הבין דורי בתוך המושב. תנועת המושבים משקיעה רבות בקידום הנושא, ועוסקת בהכשרה וליווי של נאמני תיעוד וארכיון. ליליק זקס, מנהלת ארכיון צופית וחברת ארגון הארכיונים במושבים ובקיבוצים, מלווה מקרוב עשייה זו. במהלך מפגש הבוקר סקרה ליליק את תפקידו של הארכיון ביישוב וסיפרה על התפתחותו של ארכיון מושב צופית כדוגמא לשילובו של הארכיון בפעילות התרבות ובפעילות הקהילתית במושב.  יישובים המעוניינים לצאת לדרך ולהקים מרכז מורשת יישובי, מוזמנים לפנות אלינו לקבלת הכוונה בנושא.

 

את חלקו הראשון של הסמינר קינחנו בהרצאתה של העיתונאית גל גבאי, אשר הותירה אותנו עם חומר רב למחשבה פנימה אודות סדרי העדיפויות החברתיים בישראל, השפעתה של התקשורת, יכולתו ומחוייבותו של היחיד לבחור את דרכו ומשמעות הקהילה כגוף משפיע ותומך במציאות המשתנה של חיינו.

 

פעילויות הצהריים היוו מוקד משיכה מפתיע: כולם בחרו להמשיך למרות הפיתוי שביציאה לשנ"צ מסורתי, וכך נהנינו מ:

 

עדנה קנטי, סטנדאפיסטית ומספרת סיפורים ריתקה את הקהל במופע "על אהבה וצרות אחרות". לעדנה היכולת ליצור קשר בלתי אמצעי עם הקהל ולהביא להזדהות עם הסיפור בצחוק משחרר אך עם תובנות להמשך הדרך, ואכן ההדים היו בהתאם לכך. להזמנות: 054-6544004 (מוכר על ידי "תרבות לישראל" ו"פמי פרימיום").

 

צחוק מתגלגל נשמע גם מכיוונה של אודליה, מנחת סדנאות צחוק, אשר הצליחה בצחוקה הרועם להעיר גם את אלה שהתנמנמו לאחר ארוחת הצהריים... סדנאות הצחוק הן כלי נהדר לשבירת מחסומים ולשיפור האקלים בקהילה. אודליה תשמח להגיע למושבים ברחבי הארץ וניתן להזמינה באופן ישיר: 052-3424579

 

במהלך אחר הצהריים התקיימו מופעים ומפגשים לבחירה חופשית של המשתתפים:

 

הרצאתו של עו"ד עמית יפרח, מנהל אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בנושא הקשר בין הועד המקומי לועד האגודה: הרצאה זו ניתנה כחלק מהקשר הרציף אותו מקיימת תנועת המושבים עם יישוביה, בליווי וייעוץ שוטף להתנהלות הוועדים. ניתן להיות עמנו בקשר לאורך השנה וכן לתאם מפגשים והרצאות עם קהילת המושבים בנושאים שונים שעל סדר היום במושב (סוגיית הבן הממשיך, תקנון מושב, פל"ח ועוד). לפרטים ותיאום מפגשים אנא פנו אל אגף קרקעות ואגו"ש: 03-6086307

 

הרצאתה של עו"ד מיכל כהן סדיקלר, מנהלת המרכז לפיתוח קהילתי ופנאי ממושב שורש, עסקה בעקרונות הגישור בתקשורת הקהילתית. כלי הגישור מהווה מפתח משמעותי להתמודדות עם דילמות המאפיינות את פעילות הועדות השונות במושב. בין יתר עיסוקיה מיכל הינה יועצת לפיתוח קהילתי המלווה קהילות ואגודות בפיתוח חזון יישובי ובבניית תכניות עבודה. לתיאום:  054-4539791

 

הרצאתו של מירון שוירמן, "טכנולוגיה בשירות הקהילה", עסקה בשימוש במחשב לצורך מיפוי האוכלוסייה ביישוב ושימוש מושכל במאגרי המידע. מירון מלווה יישובים וארגונים בפיתוח הבינה הארגונית ביישוב, וסנכרון בין האמצעים השונים העומדים לרשות הנהגת היישוב (מזכירות, ועדות שונות) על מנת למקסם את הקשר עם התושבים.

לתיאום: 052-6413849

 

הרצאתו של רון פוגל, "מישהו לרוץ איתו", על עיבודים קולנועיים לספרות ישראלית: משמונה בעקבות אחד, דרך חס"מבה ועד בופור. הרצאה זו יוצאת מן הכתובים אל המסך ומחדדת לכולנו את האהבה הגדולה ליצירה הישראלית. לרון פוגל מגוון רחב של הרצאות בתחומים שונים וביטויים בקולנוע. להזמנות: 054-6802040 (מוכר על ידי "תרבות לישראל", "פמי פרימיום" ומרכז הספר והספריות)

 

הרצאתו של רועי רימשון, "על הדבש ועל העוקץ", על הצד האחר ביצירתה של נעמי שמר: רועי הביא את הסיפורים והשירים המוכרים – ואלה שפחות -  מיצירתה של שמר, ושיתף בהיבטים שונים של חייה בהרצאה קולחת וסוחפת. להזמנות: "תרבוטובה" 052-7474121

 

הערב הוקדש לחברנו יענקל'ה עטיה, מנהל מח' התרבות והנוער במ.א. לב השרון אשר פרש לא מכבר לגמלאות. לאחר כארבעים שנות תרומה לקהילה בתפקידו במועצה, יענק'לה חוזר הביתה, למושב ינוב, ומצטרף למעגל העשייה וההתנדבות. אנו מאחלים לו הצלחה רבה בהמשך דרכו!

 

בערב לכבודו נהנינו משני מופעים:

"סילבר" , מופע מחול אינטראקטיבי מרהיב מבית היוצר של שמעון מנצורה ממושב משמרת.  באמצעות שימוש בחפצים דוממים (במיוחד בצינורות מתכת כסופים) הקהל נמשך אל עולם פנטזיה, קצב ודמיון.  להזמנות:

09-7966852 050-6940237 (המופע מוכר על ידי תרבות לישראל).

ערב שירה בציבור ומצב רוח טוב בהנחיית יוני קלר ולהקתו. היה סוחף, מקפיץ ומעורר – למרות השעה המאוחרת נשארנו ביחד ונהנינו מאד! להזמנות: אביבה רוזנפלד: 050-5304210

היום השני לסמינר שילב בין מפגשים לכלל המשתתפים לבין סדנאות לבחירה על פי תחומי עניין. שמחנו להשתתפות ערה ולחיבור יפה בין העוסקים בתחומים השונים – זו הייתה הכוונה, וכך אכן קרה בפועל. מתוך המשובים אנו למדים כי המפגשים הללו היו מעניינים והשאירו טעם של עוד:

הרצאתו הייחודית של הסופר והקומיקסאי מישל קישקה, בעקבות ספרו הנפלא "דור שני". בהרצאה מישל סיפר על הרקע האישי לכתיבת הסיפור, והשתלשלותו עד ימינו אלה, לצערנו בטבח של הקומיקסאים בפאריז ב"שארלי הבדו". להזמנות: 054-4790720

ההרצאה אפשרה לנו לשוחח על מקומה של תודעת השואה בחיינו, ועל המחוייבות של כולנו להנחלת זיכרה ולקחיה. אגף חברה וקהילה עוסק רבות בתחום זה במסגרת מפעלי החינוך: "תנועה במסע" (משלחות מבוגרים לפולין) ו-"שואה, תקומה, התיישבות" מידי שנה. פרטים על פעילויות אלה ניתן לקבל באגף חברה וקהילה 03-6086309.

בוקר של לימוד משותף עם ד"ר גילי זיוון, ממכון הרצוג שבקיבוץ עין צורים, עסק בקריאה ייחודית במגילת רות: " כמו אקורדיאון שעושה מנגינה מן המלא והריק" (יהודה עמיחי).

הלימוד והעיון המשותפים מהווים דרך לחיבור קהילתי מרגש ומעניקים תובנות במעגלי הפרט והקבוצה. אנו מאמינים כי החשיפה לערכים העמוקים והאקטואליים של חגי ישראל חייבת לבוא לידי ביטוי בתכנית התרבות היישובית לאורך כל השנה, ופעילות אגף חברה וקהילה והיח' לתרבות מעודדת כיוון חשיבה זה. במכון הרצוג "עושים עניין מיהדות כבר למעלה מ25 שנים", והינו מהמובילים בארץ בנושאים הקשורים ליהדות וחברה. ניתן לעמוד איתם גם בקשר ישיר:  08-8608330

הנעה קהילתית עם צוות "ליר, בית ליצירה", מפגש בלתי אמצעי בין חברי הועדות השונות, בדגש על פעילותם של ועדות התרבות ורכזי הקהילה. המפגש איפשר מחשבה משותפת על הדילמות המאפיינות את העשייה היומיומית של הפעילים: גיוס פעילים, שימור מתנדבים, ניהול תקציבים, תכנים קנויים לעומת תכנים עשויים, עבודה אל מול מטרות קהילתיות או פעילות הפגתית בלבד ועוד. את המפגש הנחה במקצועיות ובחן רב אבי שרפמן, ביחד עם שני שחקנים מצוותו. ביחד הם מביאים אל עולם הפיתוח הקהילתי מניסיונו הרב של אבי כפעיל תרבות וועד מקומי ביישובו. הנחיית קבוצות מסוג זה מתאימה מאד לערבים קהילתיים בהם רוצים להעביר תהליך בקהילה בדרך יצירתית ומחברת. להזמנות: 052-2903079

 

מפגש עם צוות חברת "המאמנים", רונן הררי, ישי ליפניק ומיקי מר חיים, בנושאים של התמודדות עם מצבים של שחיקה ולחץ וכן בתחום סגנונות תקשורת כשפה. סדנא זו אפשרה לכל אחד ממשתתפיה התבוננות אישית פנימה לצד הזדמנות לבחון את הנושאים הללו במישור המקצועי במושב ובכלל. חברת המאמנים הינה חברה הפועלת במגזר הכפרי בקיבוצים, מושבים, מועצות, אנשי החברה  שמו למטרה לשנות ולשפר את צורת התקשורת בין האדם לעצמו ובין האדם לסובבים אותו - בכל היבטי החיים. החברה מציעה תוכניות פעולה ועבודה לכל חתכי האוכלוסייה – יחידים, קהילות, הנהלות, עסקים, תעשייה, ומועצות. להזמנות: 052-3993848

 

 סיימנו את הסמינר בהרצאתה המרתקת והמרגשת כאחד של ענת יהלום, "ליפול ולקום". ענת, חיילת ומפקדת צעירה שנפצעה במלחמת יום הכיפורים בהפצצה אווירית על כוחותינו בסיני ואיבדה את חבריה, מפקדיה ונעוריה באש  הקרבות. היום, אחרי 27 ניתוחים, עם גוף שעדיין מלא ברסיסים ועם רגל משוקמת, ענת מספרת סיפור שיש בו אומץ, צחוק ודמע, על דרך רוויית מכשולים בה נעמדה על שתי רגליה והחליפה את כיסא הגלגלים בגלגלי אופני היד בתחרויות ובמרתונים.  להזמנות: תרבוטובה 052-7474121

 

סיכום הסמינר – חומר למחשבה...

המפגש עם ענת, שלא הותיר עיניים יבשות, הזמין את כולנו להתבונן פנימה ולזכור כי דרכנו בחיים נתונה לבחירה. לא תמיד אנו בוחרים את הסיטואציה, אבל תמיד נתונה לנו הזכות לבחור את התגובה, את דרך הפעולה, את ההתמודדות.

 

תפיסה זו משמעותית במיוחד לפעילי התרבות והקהילה, אשר מתמודדים עם אתגרים רבים בעבודתם. נתונים ללחצים מתמידים, לביקורת, לציפיות, לצורך למצוא את האיזון בין הפרטי לבין הציבורי ועוד ועוד.

 

לכולכם אנו מבקשים להזכיר כי אנו רואים בכם מנהיגות. אנו מאמינים כי פעילותכם המבורכת היא זו שבונה ומעצבת את חיי המושב והקהילה

והיא בעצם המבטיחה את עתידו של המושב.

 

שאו ברכה וזיכרו כי אנו איתכם כאן לאורך כל הדרך. נשמח לעמוד לרשותכם לליווי ברמה אישית/יישובית וכן ברמה מועצתית.

ניפגש כמובן בהמשך הדרך בימי עיון ובסמינרים לאורך השנה.

 

שלכם מכל הלב,

צוות אגף חברה וקהילה והיח' לתרבות ומפעלי חינוך

 

אילנה יוגב, מנהלת אגף חברה וקהילה: 03-6086350 ilana@tmoshavim.org.il

יהודה אלטון, מנהל היח' לתרבות ומפעלי חינוך

צביה ביכלר, מזכירת היח' לתרבות ומפעלי חינוך: 03-6086342/3 tarbut@tmoshavim.org.il

ד"ר סער איילון, מנהל המח' לחיילים וצעירים: 03-6086308 saar@tmoshavim.org.il

לירז רם, מזכירת אגף חברה וקהילה: 03-6086309 liraz@tmoshavim.org.il    וגם: kehila@tmoshavim.org.il


במקום פרחים, תודה לחברינו אשר מלווים אותנו מידי שנה בסמינרים ובאירועים, וגם בסמינר הנוכחי, בביצוע מקצועי ומפרגן :

 

תודה לתומר קורן, ממושב ניצני עוז, הגברה ותאורה 054-4723307

תודה לאיציק קיסלוב, ממושב משמר איילון, תיעוד בסטילס ובווידיאו 050-5767608

 

אנו ממליצים ליישובים להזמין את נותני השירותים למגוון האירועים ביישוב.

אנחנו נהנים איתם משירות מקצועי ומחברות טובה לאורך כל הדרך!


במהלך קבלת הפנים לאירוע, התכבדנו בהשתתפותם של מפעילים ונותני שירותים מההתיישבות, בתחום אירועים וסדנאות, אשר מרבים לעבוד עם מושבים וקיבוצים ברחבי הארץ.

אתם מוזמנים לפנות אליהם בשמחה:

יעל לויזון, ממושב מוצא עילית, " חגיגה מתוקה"- יצירה בבצק סוכר,  ו"חגיגה בקיפולים" – יצירה בקיפולי נייר  050-8450456  leyael1@yahoo.com

 

הילה רוזנסקי, ממושב מוצא עילית, " במו ידיה" – מעבירה סדנאות יצירה למבוגרים, ערבי נשים, סדנאות וחוגים לילדים, הפעלות לימי הולדת ולאירועים. 050-6721820 hilarozanski@gmail.com

 

ניראל לוינסון, מקיבוץ עמיעד, "על ראש הברוש" – סדנאות ירוקות והפעלות קהילתיות בחומרים ממוחזרים וחומרים מן הטבע.  058-4959898

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים