ישובי התנועה

< חזרה מציג מושב "עידן"

עידן

הסטורית מושבים:

גיאוגרפיה
הישוב הצפוני באזור הערבה. עידן נמצא כשעה ורבע מבאר-שבע ושעה ו – 45 דקות מאילת. בשל הקרבה לים המלח (-180 מ'), החקלאים נהנים ממזג אויר נעים כמעט כל חורף, מה שנותן לגדולי החורף יתרון מסוים על פני שאר יישובי הערבה. הישוב ממוקם כשישה ק"מ מזרחה מכביש הערבה, בערך שני ק"מ מהגבול עם ירדן. מסביב לישוב ישנם מעל 3500 דונם של שטחים חקלאיים מפוזרים בשלושה אזורים: קרוב לישוב ישנם 250 דונם של אזור החממות, בנחל ערבה צמוד לגבול (כשני ק"מ מהמושב) נמצאים רוב השדות 1900 דונם והאזור החדש ממערב למושב שנקרא "קול אמריקה" מקיף היום כ –1400 דונם.

 

אוכלוסיה
בעידן 59 משפחות. ביניהן משפחות צעירות ומשפחות בטווח גילאים 35-50 . האוכלוסייה מגוונת (מושבניקים, קיבוצניקים, עירונים). יש מס' רב של חברים בעלי השכלה אקדמאית. יש כ – 100 ילדים מגיל אפס ועד למשוחררי צה"ל. המחזור של שנת 1986 הוא הגדול ביותר ומונה 11 ילדים. במשך שנות קיום המושב ועד היום נקלטו שלוש עד שש משפחות כל שנה. היות ומעולם לא היה גרעין מייסד ומגובש, לאורך השנים הגיעו משפחות רבות שבאו "להתנסות", שנתקלו בקשיי החיים בישוב קטן ובקשיי הקיום במדבר ועזבו אחרי מספר שנים. אבל לאחרונה אנחנו רואים התייצבות באוכלוסיה, חברים שהתחילו להשקיע גם בציוד משקי יקר וקבוע וגם בבניית בתים פרטיים.

בשנת 2007 נקלטה משפחה אחת למושב.

ישוב
מושב עידן נבנה בשונה משאר יישובי הערבה. ישוב דגם א' – בית עם שטח חקלאי ליד. ישוב דגם ב' – שטח לבית ובן ממשיך בלבד.

המציאות הכתיבה לנו מצב אשר כל בית צריך שטח לבית אריזה או בתי קירור ליד הבית. לכן בימים אלו הולכת ונשלמת תוכנית מתאר חדשה אשר בה יוכפלו שטחי המגרשים בישוב. כיוון שתוכנית הישוב היא ל – 100 נחלות, תוצר מעטפת חיצונית של 50 נחלות וכל היתר יכנסו בתוך הגדר הקיימת היום.

שירותים קהילתיים
ישנם במושב אותם מתקנים שמקובלים בכל ישוב כפרי כגון: בריכת שחיה (מקורה), מועדון חברים, צרכניה, גני ילדים, ספריה, משרד, מרכז ספורט- מגרש טניס, מגרש כדורגל. סככת הטרנזיט והצרכנייה מופעלים כולם כעסקים עצמאיים ע"י "קבלנים" שהנהלת המושב בוחרת אותם. הנוי הציבורי, המשרד (כולל גזבר/מזכיר המושב) ופעילויות תרבותיות מופעלים ע"י המושב וממומנים ממיסי החברים.

האזור
עידן הוא אחד מתוך ששת המושבים במועצה האזורית ערבה תיכונה. אוכלוסיית הערבה התיכונה מונה כ- 2200 נפשות. ביה"ס "שיטים" ומתנ"ס ערבה נמצאים במרכז ספיר, ישוב קהילתי. אמנם העיסוק העיקרי באזור הוא חקלאות, אבל במרכז ספיר גרים בעלי מקצועות חופשיים ושכירים.

בשנת 2004 הוקם ישוב קהילתי נוסף מדרום למושב צופר – צוקים. כל קווי אגד לאילת עוצרים בכניסות הישובים. כמו כן ישנו קו טיסות לתל-לאביב וחזרה פעמיים ביום.

המועצה נותנת את שירותי החינוך, הסעות לביה"ס , רפואה ורווחה, איסוף אשפה, אירועים תרבותיים ועוד. כל תושבי הערבה משלמים ארנונה כחוק למועצה. האזור גם מחזיק ועדה חקלאית שמייצגת את האינטרסים של האזור במועצות ייצור ובממשלה וגם תחנת מחקר חקלאי מתקדמת. ליד המועצה פועלת החברה לפיתוח היא מפעילה תקציבים רבים המיועדים לפיתוח וקידום העסקים באזור כגון: בנית תוכניות אב, גיוס מימון, מיחשוב, קו טיסות, מחלקת חשמל, פלאפונים, הכנה והגשה של תוכניות כלכליות.

חקלאות
רוב חברי המושב מחזיקים משק חקלאי כמקור פרנסה עיקרי. המשקים הם בהיקף של 60 דונם, ומגדלים פירות, ירקות ופרחים לשוק המקומי וליצוא. כולם משתמשים באגרוטכניקה מודרנית שכוללת בקרת השקיה ממוחשבת, שטחים מכוסים או בחממות, מנהרות עבירות, או בתי רשת.

כל חקלאי הוא עצמאי הן מבחינת שלטונות המס והן מבחינת ניהול העסק. כל חקלאי בוחר לעצמו את מסלול השיווק המתאים לו מבין הסוחרים בשוק הסיטונאי ומבין חברות היצוא השונות הפועלות באזור. כל אחד מעסיק צוות עובדים מהמזרח הרחוק וגם מאירופה. העובדים מתגוררים במגורים שכל חקלאי בנה בחצר המשק שלו. כולם מקימים סככות אריזה וחדרי קירור לפי הרכב המשק. על פי רוב התמורה מחקלאות מתקדמת בערבה באה כתוצאה של הרבה עבודה קשה ורמה מקצועית גבוהה ביותר.

לאחרונה החלו חברים לחפש מקורות פרנסה אחרים ואנו עדים לכניסה לענף התיירות, צימרים הסעדה וכו'.

הדרישה הכספית המינימאלית לקליטה הינה 500,000 ₪, בנוסף יש לשלם עם כניסה למושב מניה בסך 4000$, ואחרי שנת מועמדות, לשלם קרן השקעות בסך 10,000$.

שנת הקמה:

1979

מס' תושבים:

120

מס' משפחות:

59

קרקע בדונם:

3400

גידולים:

ירקות - 1500 דונם

ירקות חממות - 750 דונם

מנגו - 100 דונם

כרמים - 120 דונם

פרחים - 550 דונם

תמרים - 300 דונם

תיאור עסקים במושב:

בתי רשת - 300 דונם

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים