הוקמה ועדה בין משרדית לבחינת סוגיית הקרקע הזמנית וחוק ההתיישבות

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן מינו את יו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח למשקיף בוועדה מטעם התאחדות חקלאי ישראל

השבוע החלה בדיוניה ועדה בין משרדית לבחינת סוגיית הקרקע הזמנית וחוק ההתיישבות. הועדה הוקמה על ידי שר האוצר, משה כחלון ושר החקלאות, אורי אריאל וזאת לצורך הגדלת הפריון במגזר החקלאי, ניצול יתרונות לגודל בחקלאות ושימוש מיטבי של מקרקעי ישראל המיועדים לשימושים חקלאיים.

הועדה צפויה לבחון את הסוגיות הבאות: רמת הסחירות של קרקע חקלאית- בחינת האפשרות לחכירות משנה, ניוד זכויות ושותפויות עסקיות בין גורמים שונים בתחום החקלאות. כמו כן, קרקעות שהוקצו שלא במסגרת משטר הנחלות (זמניות) מעמדן החוזי, מגבלות ההשקעה החלות עליהן ואופן ההקצאה.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן מינו את יו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח למשקיף בוועדה מטעם התאחדות חקלאי ישראל.

הצוות צפוי להגיש את המלצותיו לשרים בתוך 90 יום מתחילת עבודתו, בראש הצוות יעמוד סגן הממונה על התקציבים, ערן ניצן וחברי הצוות יהיו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמינץ, מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, רשם האגודות השיתופיות, מירון הכהן וכאמור, כמשקיף מטעם התאחדות חקלאי ישראל, יועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח.

עו"ד עמית יפרח אמר היום: "מדובר בשני נושאים מאוד משמעותיים למגזר ההתיישבותי אשר בשנים האחרונות עסקנו בהם לא מעט.

אופי החקלאות, היקף השטחים המעובדים ומספר החקלאים השתנה לאורך השנים וללא ספק שתי הסוגיות הללו משפיעות על יכולתו של החקלאי לעשות את השימוש המיטבי בקרקע הן בהיבט החקלאי והן בהיבט הכלכלי. צריך להתאים ככל שניתן את הכללים אל המציאות המשתנה כך שהחקלאות תצמח ומספר החקלאים החדשים יגדל בכל אזורי הארץ".

כאמור, חוק ההתיישבות מטרתו, בין היתר, היא מניעת העברת זכויות מתיישב בקרקע לאדם אחר. העברה זו היא בגדר שימוש חורג. מטרת החוק לשמור על אדמות המדינה ולא רק על ידי פיקוח על שימוש חוקי בקרקע, אלא גם שמירה על החקלאות והחקלאים בישראל. החוק הינו כלי ליישום מדיניות לשימוש מיטבי בקרקע ובמים, זאת בהתייחס לתמורות המתקיימות בחקלאות, תוך שמירה על זכויות המדינה והחקלאים.

הקרקע הזמנית הינה הקרקע אותה משכירים מושבים וקיבוצים בחוזים עונתיים המתחדשים כל 3 שנים ובה יכול המושב לבצע חקלאות בעל ושלחין בלבד וללא השקעות בקרקע, המגבלות הללו מייצרות לעתים שימוש לא יעיל בקרקע שמצריך בחינה מחודשת וכמו כן הקרקע הזמנית תפקידה להיות עתודה לטובת השלמת משבצות של יישובים שחסר להם קרקע משבצת או לטובת הקמת יישוב חדש באותו אזור.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים