כנס הפלפלים - מי רואה את ה-10 מלמעלה ומי מלמטה?

בכנס הפלפלים של זרעים גדרה בחצבה חשפה החברה את תוצאות פרויקט הלווי Gro N Tecבערבה: כ - 8.5 טון לדונם המהווים עליה של כ - 20% ביבול הממוצע *מעל 70% מהחקלאים מרוצים מאוד מהשירות ורבים מהמגדלים בערבה מבקשים להצטרף לפרויקט בשנה הבאה.

נדמה שפלפלים כבר הפכו לשם נרדף לערבה. ואכן, כ-70% מהשטח הירוק, דהיינו משטחי הגידול בערבה, משמשים לגידול פלפלים טעימים. הזן הוותיק ביותר בקרב מגדלי הפלפלים בערבה הוא הקנון אשר גם חוגג השנה 10 שנים, עם "נתח שוק" של מעל 70% מהזן האדום בערבה.

זן הקנון אומנם חוגג 10 שנים וזו שמחה גדולה, אבל יש לציין כי לא הכל ורוד בענף הפלפלים והבעיות הגדולות איתן צריכים להתמודד מגדלי הפלפלים בערבה הן אקלים מדברי, הקצאת מים נמוכה ומליחות גבוהה. ועוד לא דיברנו על התחרות הגדולה מאירופה...

זרעים גדרה זיהו את מצוקת המגדלים והרימו את הכפפה - החלו פרויקט לווי אשר מיישם שיטת גידול חדישה המבוססת על ניטור מדדים בצמח בזמן אמת ושיפור יבול תוך כדי גידול: "החלטנו לפתור את התסכול של מגדלי הפלפלים ובשיתוף החקלאיים בשטח פיתחנו שיטת גידול חדשה, כאשר השאיפה שלנו היא להגדיל את היבול הממוצע לדונם בערבה ל-10 טון ואף יותר", מספר ד"ר איתי מיארה, מנהל יחידת GroNTec בזרעים גדרה.

"אנחנו מאמינים שלזן קנון יש את הפוטנציאל והיחידה שלנו יודעת לממש אותו. דרך הפעולה שלנו היא ניהול הגידול באמצעות מעקב (לדוגמא שיטת הפטוטרות לניטור רמת הניטראט בצמח שהכנסנו השנה לערבה); ניהול עקות (לדוגמא עקת החנקן המפורסמת, בה למעשה ע''י דיאטת אוכל עובר הצמח משלב הצמיחה לשלב יצירת הפרחים והפירות בזמן יותר קצר) ובניית צמח בריא הנושא עליו מסת יבול גבוהה לאורך העונה", מוסיף מיארה.

"בפרויקט השתתפו בעונת גידול 2013-2012 למעלה מ-130 חקלאיים בערבה, אותם ליווינו משבוע לשבוע ועבדנו בשיתוף פעולה על שליטה ובקרה גבוהה יותר בשדה שתוביל להגברת היבול", מספר חזי קאלו, מנהל מוצר הפלפלים בחברת זרעים גדרה.

ומהן התוצאות? "על מנת להעריך את ביצועי פרויקט הליווי ביצענו מדגם מקיף בו נישקלו רוב החלקות בפרויקט ליווי המגדלים בערבה. במקביל ביצענו סקרי עומק עם המגדלים על מנת להבין מה טוב ומה כדאי לשפר.

בכנס סיכום עונת פלפל שערכה זרעים גדרה בחצבה, הציגה היחידה את התוצאות לחקלאים: אפשר לבשר שהיבול הממוצע בפרויקט עומד על כ-8.5 טון לדונם, כאשר במושבים פארן וצופר הממוצע עבר את ה -9 טון. "אנו נמצאים באמצע הדרך מבחינת היעדים שקבענו לעצמנו", אומר מיארה, "רואים עלייה בכמות היבול ובשנה הקרובה נתקדם צעד נוסף".

"עשרה טון לדונם כיעד סופי נקבעו על פי חישוב כלכלי שמצא שברמת מחירים נמוכה, זו תנובה המאפשרת רווחיות טובה למגדלים", אומר מיארה. ''יפה לראות שלחלק לא מבוטל מהמשקים עשרה טון הוא לא יעד שבשמיים והם כבר עוברים אותו ובגדול'' אומר איתי מיארה, "בשנה הבאה נלווה גם מגדלים של זן הסובק שלנו, זן שאנחנו מקדמים בהצלחה יתרה בערבה ובמספר איזורי גידול פלפל בעולם. בשנתיים האחרונות למדנו כיצד לגדל את הזן, המיועד לעסקאות פרימיום, ולהשיא את יבולו. הזן ייכנס השנה תחת  הליווי שאנחנו מציעים לחקלאים".

''בנוסף בכנס סיכום עונת פלפל הציגה היחידה לחקלאים את הפלטפורמה החדשה לאיסוף מידע וניתוחו שכוללת שידרוג תוכנת הליווי בו יוכל כל חקלאי להזין נתונים, ולצפות בנתונים שיוזנו אוטמטית ע''י סנסורים שונים." מסביר מיארה, "צריך לומר שזרעים גדרה אינה רואה את עצמה רק כחברת זרעים, אלא חברה שמביאה פתרונות לחקלאות בת קיימא".

בסקר שנערך בקרב משתתפי פרויקט הליווי, מעל %70 מהנשאלים הביעו שביעות רצון גבוהה מאד מהליווי. לסיכום אומר מיארה כי לצוות ה- GroNTec יש כלים נוספים כדי להמשיך ולשמור על רמת שביעות רצון גבוה של מגדלים מתוכניות הליווי וזני החברה.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים