תנועת המושבים ערכה יום עיון בנושא חשיבה אסטרטגית בניהול המושב המורחב

תנועת המושבים קיימה יום עיון בנושא חשיבה אסטרטגית בניהול המושב המורחב. כ- 200 חברי הנהגות המושבים, יו"ר וחברי ועדי האגודה, יו"ר וחברי הוועדים המקומיים, מזכירי המושבים ופעילים במושבים השתתפו ביום שהתקיים במכללת אחוה.

במהלך היום הועברו הרצאות שונות בנושא תכניות עבודה יישוביות ברמת ההעשרה ובעיקר ברמה היישומית תוך קבלת כלים שימושיים להמשך העשייה במושב לטווח רחוק. כמו כן, המשתתפים התמודדו עם האתגרים שחווים מושבים שונים.

במהלך היום התקיימה הרצאה מרתקת של קרנית גולדווסר אשר סיפרה את סיפורה האישי שהניע לחשיבה אסטרטגית, לצמיחה מתוך משבר, ולממשק שנגע בלב כולנו, בחיבור שבין האישי לציבורי.

 

כמו כן הרצאה של אבי שרפמן, מנכ"ל "ליר בית ליצירה" בנושא תכניות עבודה ככלי יישומי בפיתוח וניהול המושב המורחב", הרצאתו של ניב שולמן, חבר המושב, חקלאי ומזכיר האגודה של רמת צבי אשר הציג את סיפורו של המושב אשר לא היה לו כלום לא צרכנייה או פעוטון ובאמצעות עבודה עצמית עם כוחות פנימיים, לקח את עתיד המושב לידיו וקידם את מטרות המושב ; הרצאתו של עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף קרקעות ואגו"ש בתנועת המושבים, בנושא מודלים משפטיים וארגוניים לניהול המושב המורחב ויחסי גומלין בין הוועדים והדרכתה וחלוקת חומר עיוני ומעשי לשימוש הנהגות המושבים של אילנה יוגב, מנהלת אגף חברה וקהילה בתנועת המושבים בנושא בניית תכניות עבודה למושבים. את הכנס הנחה רכז השטח של תנועת המושבים, בני אלירז.

 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור פתח את הכנס ואמר: "בתקופה האחרונה פתחנו במאבק גדול ומשמעותי על עתידה של החקלאות. יצאנו למאבק כי רצינו להגיע למצב שמשנים את המשוואה ולנהל עם המדינה מו"מ  להסכם ארוך טווח בו פותחים את כל נושאי החקלאות ומטפלים בשורש הבעיות – עובדים זרים, מחירי המים, פערי תיווך, יבוא ועוד.

 

בעיצומו של המאבק, הזמין אותי אליו שר האוצר, משה כחלון. בפגישה שהתקיימה למעלה משעתיים הצגתי לו את כלל בעיות החקלאות והוא נענה לבקשתי ללכת להסכם ארוך טווח של 15-20 שנה לכלל הענפים. מדובר בתחילתו של שינוי. אני יודע שצפויות לנו עליות ומורדות אבל אנחנו נחושים לעשות הכול בכדי להציל ולחזק את החקלאות ולשים קץ לחוסר הרווחיות בענפים השונים.

 

במסגרת שיחתי עם השר אף הצגתי בפניו את חשיבות התעסוקה החלופית במושבים. כמו כן בנושא החלטות המנהל בנושא הקרקעות- הצגתי בפניו כיצד אנחנו, המרחב הכפרי מהווים את הפתרון למצוקת הדיור כאשר נוכל לייצר כעשרים אלף מגרשים בפריסה ארצית בו זמנית. אריק שרון בזמנו נתן צו שעה להצבת מבנים יבילים ויש להפעיל את צו שעה זה בצורה מידתית. בכוונתנו להוביל מהלך במסגרתו  חקלאים מבוגרים אשר יצאו מהמעגל ונמצאים כיום ללא פרנסה, תהיה להם את היכולת להתפרנס זאת לצד עזרה למדינת ישראל לפתור את מצוקת הדיור.  

 

אנחנו תמיד היינו הראשונים להתייצב אם זה במלחמות או בכל דבר, וגם כאן אנחנו מוכנים לעשות כדי להיות שותפים במדינת ישראל".

בנוגע ליום העיון אמר צור: "אנו רואים חשיבות עליונה בבניית תכניות עבודה למושבים זאת בכדי לחזק את המושבים השונים הן מבחינה חקלאית ופל"ח, הן מבחינת שימור הקרקעות והן מבחינה חברתית, תרבותית וקהילתית. מושב אשר מתנהל ברצינות עם תכניות עבודה מסודרות זה מושב שכיף לגור בו, איכות החיים בו גבוהה, אירועי החברה והפעילות הערכית הם משמעותיים ויש לחזק זאת.

 

יש חשיבות גבוהה ליום עיון זה להקניית כלים לבניית תכניות עבודה שנתיות. יש לבנות חזון יישובי כולל הבוחן את צרכי המושב ועתידו בראייה רחבה ורחוקת טווח. אני קורא לכלל המושבים לראות בנו את הכתובת ולהשתמש בשירותנו להובלת מהלך של בניית חזון יישובי ועזרה למימושן".

 

דרור שור, ראש המועצה האזורית באר טוביה: "על הישובים להשתמש בכלים שתנועת המושבים נותנת. על ראשי המושבים לנהל ביעילות ובשקיפות את המושבים. רק עבודה משותפת תביא להצלחות".

 

קרנית גולדווסר אשר העבירה הרצאה מרתקת על סיפורה האישי ציינה: "היה זה מאבק כאשר במשך שנתיים הלכנו לישון עם המון תקווה לצד הטלפונים והמיילים וקמנו עם המון אכזבה כשזה לא קרה. עבודת הצוות של שתי המשפחות- רגב וגולדווסר הניעה אותנו להתמודד עם המשבר".

 

עו״ד עמית יפרח, יו"ר אגף הקרקעות ואגו״ש בתנועת המושבים: "בניית מודל ניהולי נכון אשר מיצר חלוקת סמכויות בין הוועדים מאפשר ניהול נכון של המושב המורחב ותוכניות עבודה הן המתכון לקידום וביסוס המושב לאורך שנים,  ואנו בתנועה עם ידע המקצועי והניסיון המצטבר רתומים לכך לטובת המושבים .

 

אילנה יוגב, יו"ר אגף חברה וקהילה בתנועת המושבים אמרה: "דווקא בזמן שמתנהל מאבק על עתיד החקלאות בארץ, זה הזמן להוביל מהלך של בניית חזון יישובי ותרגומו לתכניות עבודה יישומיות בכל התחומים. יש בידינו את היכולת להשפיע ולעצב את החברה ואת המרחב הכפרי בו אנו חיים. חשוב שנפתח את השנה בהתבוננות פנימה, בחשבון נפש וברצון להתחיל את השנה בתנופת עשייה".

 

אבי שרפמן, מנכ"ל "ליר בית ליצירה": "יישוב הוא לא בתים, שדות וכרמים אלא הוא אנשים ומקום שנושם. מקום עם התפתחויות בקצב של שינוי וצמיחה. על המושבים לעשות תהליך אסטרטגי ולהסתכל קדימה ולא לכבות שריפות".

 

ניב שולמן, חקלאי ומזכיר האגודה של רמת צבי: "כשהגעתי למושב לא היה בו כלום - לא פעוטון ואף לא צרכנייה. קרה תהליך בישוב שלנו ובאמצעות עבודה עצמית עם הכוחות הפנימיים שלנו, לקחנו ודאגנו לעתידנו. צריך לחשוב קדימה ולהכניס צעירים לוועד ולא לפחד מזה. 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים