סמינר "קהילה בתנועה" של אגף חברה וקהילה של תנועת המושבים: "ממשיכים להצמיח ולעצב את הקהילה במושב"

סמינר "קהילה בתנועה" של אגף חברה וקהילה של תנועת המושבים התקיים השבוע במלון שפיים. אל הסמינר בן היומיים הגיעו מאות פעילי קהילה ותרבות ממושבים ויישובי המרחב הכפרי מכל הארץ. 

מדובר בסמינר מקצועי המיועד לכל העוסקים בתחומי הקהילה במושבים וביישובים: ספרניות ההתיישבות, ועדות תרבות, רכזי קהילה, נאמני תיעוד וארכיון, ועדות נוער, מזכירות, מזכירים וחברי ועדים יישוביים. הסמינר עסק במתן כלים מקצועיים קהילתיים וחברתיים לפיתוח המושב ומחבר בין מעגלי העשייה בקהילה. בסמינר התקיימו מפגשי העשרה, מפגשים חברתיים, הרצאות ופעילויות רבות זאת לצד מופעי תרבות ופנאי.

 

מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור פתח את הסמינר ואמר: "אנחנו במרחב כפרי חדש בו יש פחות חקלאים. מספר החקלאים הולך ויורד מיום ליום ומשנה לשנה. כולנו כאן זוכרים את המושב שכל בעלי הנחלות ירדו בבוקר לאדמותיהם. זה משתנה בגלל תפיסת העולם, הכלכלה המשתנה ובגלל שהילדים כבר לא רוצים לעבוד בחקלאות. קשה היום מאוד להתפרנס מחקלאות. אנחנו נמצאים היום במו"מ בכדי לבנות תכנית אסטרטגית חדשה לחקלאות. זה לא יהיה פשוט כי אנחנו מסתכלים מתפיסת עולם אחרת. אנחנו מסתכלים על הערכים. אני מקווה שנצא למקום שהוא טוב ביותר וזאת כדי שהחקלאים יוכלו להתפרנס בכבוד.

 

מצד שני מתקיימת פעילות לא חקלאית אשר צוברת תאוצה. זו תפיסת עולם שלנו שאנחנו רוצים לפתח".

על חשיבות הסמינר אמר צור: "החברה, הקהילה ובניית הקהילה זה הדבר המרכזי והכי חשוב שיש היום במרחב הכפרי כולו ועלינו להשקיע בזה היום יותר ממה שהשקענו בעבר. אתם כאן בשביל זה יחד עם אגף חברה וקהילה של התנועה. יש לחזק ולפתח את התשתית הקהילתית במושב. זו המהות שלנו במרחב הכפרי. לחברה ולקהילה יש את המשמעות הגדולה שלנו".

 

יו"ר אגף חברה וקהילה בתנועת המושבים, אילנה יוגב אמרה: "סמינר זה הינו משמעותי לכל העוסקים בתחום הקהילתי לפיתוח הישובים ולחוסנם ולשם חיבור בין מעגלי העשייה בתחום תוך כדי שמירה על הצביון הכפרי. פעילי התרבות והקהילה הם המנהיגות האמיתית של הקהילה. הם מעצבים את אופייה של הקהילה, מחברים בין התושבים – ותיקים וחדשים, מבוגרים וצעירים ועוד. דווקא בשל השינויים המבניים, הדמוגרפיים והכלכליים ביישוב נודעת לתחום הקהילתי חשיבות יתרה.  עוד הוסיפה ואמרה "אם מדברים על קהילה והובלת מעגלי שיתוף ועשיה. שיתוף הפעולה הוא גם עם בני המושבים.

עוד אמרה יוגב: "הסמינר מהווה נקודת מפגש למאות פעילי קהילה ותרבות מהמושבים ויישובי המרחב הכפרי מכל הארץ. בסמינר נפגשנו עם שחקנים ואומנים והפעלות שונות שעזרו לנו ללבן סוגיות מרכזיות בקהילה".

 

מנהל היחידה לתרבות ולמפעלי חינוך בתנועת המושבים, יהודה אלטון: "הנושא החברתי- קהילתי בהתיישבות העובדת הוא חשוב מאוד. זו הייחודיות של ההתיישבות העובדת. הסמינרים הללו נותנים לכם כלים לחזק את הקהילה במושבים".

 

מנהלת בני המושבים, שירי ארדיטי נחום: "אתם אלו שבונים את הקהילות במושבים. שאלת 'הכיצד ייראו המושבים' הינה רלוונטית ומשמעותית. כולנו כאן נמצאים מתוך אמונה של חיזוק הקהילה, לעשות, לפעול, לפתח ולחדש זאת תוך שמירה על המסורת ועל ההיסטוריה. הסמינר הוא העשרה שממנה ניתן ללמוד וללמד ממנה, ממנו ניתן להנהיג פנימה והחוצה.

זו גם שיחה משמעותית גם בין רכזי הקהילה לבין רכזי בני המושבים כדי לשמר מסורת טובה של כל שכבות האוכלוסייה בישוב".

 

מנהל המרכז הרעיוני של קרן ברל כצנלסון, ערן חרמוני: "אנחנו מתעסקים בעשייה חברתית של היום ושל העתיד. דעות קדומות, גזענות ואפליה זה אחד הדברים המאתגרים כיום בחברה הטרוגנית בעיקר נוכח הרשתות החברתיות. זה אתגר שאנחנו חייבים להתמודד איתו. אם החברה שלנו תפורר מבפנים זו תהיה הנקודה שלא נוכל להתגבר ולהמשיך קדימה.

אנחנו בנושא של לקחת אחריות ובניית חברת מופת. אנחנו שותפים למספר פרויקטים לחיזוק כלכלה חברתית, מכינה קדם צבאית והכל תחת שיתוף פעולה פורה עם תנועת המושבים וזאת כדי להשפיע על החברה הישראלית להוביל את החברה הישראלית כולה. שילוב העבר עם העתיד – כערכים משתלבים".

 

במהלך הסמינר התקיימו הרצאות על החברה הישראלית:

יו"ר ניר שיתופי ולשעבר שר התמ"ת, שר החקלאות ומזכ"ל תנועת המושבים, שלום שמחון העביר הרצאה על "הפסיפס הישראלי" מזווית ראייה אישית וציבורית בהיותו מדבר על כך "שאנחנו חיים בתוך תבניות. הם ואנחנו. הכל נמצא אצלנו ובתוכנו".

 

מנהלת את פרויקט דו״ח השנאה של קרן ברל כצנלסון, ענת רוזלין- אדלר הסבירה על פעילותם ואמרה: "לדור כיום אין מתווכים הוא לא קורא עיתונים. המהפכה יצאה הרבה דברים חיובים כמו דמוקרטיזציה, נגישות למידע. וגם דברים שליליים כמו שנאה, הסתה, שיימינג וגזענות".

 

פרופ׳ דבורה הכהן חוקרת ומרצה מאוניברסיטת בר אילן נתנה הרצאה מרתקת על ״ערכי המושב מאז ומתמיד״, על ההתיישבות, עליה וקליטתה.

 

בנוסף הייתה הופעה של סולן להקת מגפיים המיתולוגית, אבי גבע ממושב ביצרון אשר שר שירי התיישבות.

במהלך הסמינר התקיימו סדנאות, הרצאות ומפגשים לפי תחומי עניין ועיסוק במושב: ספרניות ההתיישבות, פעילי תרבות וקהילה וועדות נוער.

במהלך הערב התקיימה חשיפה של תכנית שריגים המתקיימת בתנועת המושבים ובסיוע קרן אביחי לקידום העיסוק בתכני יהדות מתחדשת ושילוב התחום במערך התרבות והקהילה בישובים. עיקרי התכנית הוצגו ע"י ד"ר סער איילון מתנועת המושבים ורני יבין מתכנית שריגים. את הערב הראשון סיימו במופע זמר ישראלי עם אסף אשתר.

 

במהלך היום השני של הסמינר הוצגה הצגה בשם "יציאת מצרים" שדרך סיפור התמודדות של ילדה נשאלו שאלות אודות התמודדות ומשמעותה של תמיכה קהילתית.

הסמינר הסתיים בשיח מרתק על חשיבות התרבות, הנוער והקהילה במרחב הכפרי בהשתתפותו של מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, ראש המועצה בקעת הירדן, דוד אלחייני ויו"ר אגף חברה וקהילה בתנועת המושבים, אילנה יוגב .


ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים