אלפי מפגינים גדשו את גן הוורדים בירושלים במחאה על מצבה העגום של החקלאות ויצאו בקריאה להשבתת תוצרת חקלאית

אלפי חקלאים, מתיישבים, בני נוער, ראשי הארגונים החקלאיים, ראשי מועצות אזוריות ואזרחים מודאגים, יצאו להפגין הבוקר מצפון ומדרום הארץ לכיוון ירושלים ושיבשו את התנועה בכבישים. זאת, על מנת להגיע לכנסת ולהפגין בגן הוורדים במחאה על התנהלותה חסרת האחריות של ממשלת ישראל כלפי החקלאים והחקלאות הישראלית *** עשרות ארגזי תוצרת חקלאית נזרקו מחוץ לרחבת הכנסת ובכניסה למשרד האוצר *** החקלאים שיבשו בשעות הבוקר המאוחרות את התנועה בכביש 1 ובכביש 443 במקביל וחסמו את הכניסה לעיר באזור גשר הראל. מוקדם יותר, שיבשו את התנועה בציר הנסיעה מאגמון החולה שבצפון ומעין יהב שבדרום *** התאחדות חקלאי ישראל: " הממשלה הביאה את החקלאות למצב של חדלות פירעון וסכנה קיומית *** חברי הכנסת שהגיעו לתמוך בחקלאים: "החקלאות היא ערך לאומי ולא רק שורת רווח והפסד"

אלפי מפגינים גדשו הבוקר את גן הוורדים בירושלים ויצאו בקריאה להשבתת תוצרת חקלאית. החקלאים השליכו עשרות ארגזי תוצרת חקלאית מחוץ לרחבת הכנסת ובכניסה למשרד האוצר במחאה על מצבם העגום. זאת, לאחר מסע רכבים, טנדרים, משאיות ואוטובוסים מצפון ומדרום הארץ, אשר שיבשו את התנועה בכבישים במשך כמה שעות, לאורך צירי הנסיעה, כשהמרכזים שבהם כביש 1 וכביש 443 במקביל וחסמו את הכניסה לעיר מתחת לגשר הראל. החסימה גרמה לפקקי תנועה בכניסה לעיר מבגין ומכביש 1. אל החקלאים הצטרפו מתיישבים, בני נוער, ראשי מועצות ואזרחים מודאגים, אשר המדיניות האנטי חקלאית שמנהיגה הממשלה, החל מפתיחת הייבוא הפרוע, מחירי המים הגבוהים, והמיסים העקיפים עליהן אמונה הממשלה וכלה בריכוזיות ובפערי התיווך שמשפיעים באופן ישיר על יוקר המחייה בישראל- מטרידה גם אותם.

המפגינים נשאו שלטים ודגלים אשר הדגישו את ערכיה של החקלאות במדינת ישראל: "חקלאות ישראלית- שליחות לאומית", "חקלאות ישראלית- זה בטבע שלי", "כחול ולבן זה הטעם שלי" ועוד.

כזכור, החקלאות מצויה מזה מספר שנים במשבר קשה אשר הולך ומחריף כאשר משקים חקלאיים נמצאים בסכנה קיומית ומוחשית וחקלאים רבים איבדו את חדוות היצירה בשל חוסר רווחיות, בירוקרטיות, מיסים מיותרים המושתים עליהם ובשל שחיקה במעמדם עד לכדי סגירת המשק ומפעל חייהם.

בשנה וחצי האחרונות ניהלה התאחדות חקלאי ישראל מו"מ עם משרד האוצר והחקלאות על תכנית אסטרטגית ל- 15 שנה על כלל נושאי החקלאות. המו"מ הגיע לידי מבוי סתום לאחר שמשרד החקלאות והאוצר הודיעו כי הוא מתנה את כל ההסכם בפתיחת ייבוא פרוע ובביטול התכנון בענפי ההטלה והחלב.

דרישת ראשי התאחדות חקלאי ישראל: הורדת מחירי המים וביטול הלאמת אגודות המים החקלאיות , עצירת הייבוא הפרוע, טיפול בריכוזיות ובפערי התיווך זאת לצד בניית שוק סיטונאי חדש, טיפול בכל סוגיית העובדים הזרים, תמיכה בייצוא החקלאי, הסדר בענף ההטלה, הסדר בקרן הביטוח של החקלאים (קנט) ומנהלת השקעות.

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: ״אנחנו נמצאים כאן היום, מול כנסת ישראל, אלפי חקלאים מכל קצוות הארץ לצד מאות בני נוער, דור העתיד של החקלאות ושל המדינה כדי לומר לממשלת ישראל- תתעוררי! תתעשתי !

על מדינת ישראל להתעשת ולשנות את מדיניותה כלפי החקלאים והחקלאות. אנו דורשים מדיניות ברורה כלפי החקלאות- מדיניות שמחזקת אותנו מתוך ההבנה והצורך בחקלאות הישראלית, מדיניות שלא מחזקת את החקלאות בעולם- את טורקיה או ספרד, אלא אותנו, אנחנו שיושבים ליד גבולות המדינה בכל מצב ביטחוני ודואגים לצרכנים לביטחון תזונתי .

אנחנו דורשים מהממשלה לטפל באופן מידי בסוגיות של הורדת מחיר המים, לטפל בסוגיית העובדים הזרים, פערי התיווך, הייצוא החקלאי והסדרת הענפים שחייבים ברפורמה״ .

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: ״לצערי ממשלת ישראל היא ממשלה ימנית עם שתי ידיים שמאליות. במקום לטפח את החקלאות, את ביטחון המזון ואת ההיאחזות בקרקע, היא הביאה בשנים האחרונות את החקלאות למצב של חדלות פירעון וסכנה קיומית. צריך להקציב את המשאבים הדרושים ולהחיות מחדש את החלום של חקלאות מצליחה וכל השאר יסתדר מעצמו. הוד מעלתו הצרכן חשוב מאוד אבל חקלאות מתקדמת והוגנת היא חשובה לא פחות והכל בידי הממשלה. הגיע הזמן לשנות את סדרי העדיפויות״ .

נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי: "שמירה על ההתיישבות נמצאת על סדר יומה של הממשלה רק כשמדובר בישובים מחוץ לקו הירוק. לא ייתכן שממשלת ישראל מפקירה את ההתיישבות בצפון ובדרום הארץ וגוררת הגירה המונית מגבולותיה האסטרטגיים ביותר של מדינת ישראל לגבולות גדרה חדרה. לא ניתן יד לסגירת המשקים החקלאיים מחד, ולנוק אאוט לביטחון התזונתי של האזרחים, מאידך".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״יש רק מדינה אחת בעולם שאומות העולם לא מכירות בריבונות שלה על שטחה, למרבה ההפתעה זאת המדינה שעושה כמיטב יכולתה להפריד בים החקלאים לאדמתם. תגידו, השתגעתם ?!

ביום החקלאות בכנסת הודה ראש הממשלה כי יש בעיה בתחרות מחירים כאשר החקלאים אינם שולטים בעלות התשומות. משרד האוצר, אשר מטיל עלינו את הנגזרות הטפלת המים, כנראה אינו בא בדברים עם ראש הממשלה ".

עמיר ריטוב, ראש מועצת לב השרון ויו " ר מרכז המועצות האזורית: מדיניות ממשלת ישראל כנגד ענף החקלאות לוקה ברצף של כשלים ופערים. כדי למצוא תקופה שבה השלטון התעלל כך בחקלאות בארץ צריך לחזור לימי הרומאים והיוונים. הממשלה ממשיכה באופן עקבי לגזור גזירות מרחיקות לכת על הענף שיובילו לחיסולו. עלינו לזכור כי בלי חקלאות אין התיישבות - לא בערבה, לא בנגב, לא בבקעת הירדן, לא בגולן, לא בצפון ולא במרכז הארץ. בלי התיישבות? אין מדינת ישראל. אנו, ראשי המועצות, התאחדנו היום ביחד עם החקלאים ותנועות הנוער לשנות את התמונה ולהפסיק את מכירת החיסול של החקלאות הישראלית. אני קורא לממשלה לקחת אחריות ולנקוט בצעדים מיידים להחזרת החקלאות הישראלית לגדולתה. החקלאות מהווה בסיס לביטחון תזונתי, פתרון לבעיית המים במושבים ואת הריאות הירוקות של מדינת ישראל - היא לחם קיומנו כמדינה ועלינו לשמר ולהעריך אותה ".

ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת: ההפגנה הגדולה שהתקיימה היום מול הכנסת, שכמותה לא הייתה מזה שנים רבות, היא ביטוי לקצה גבול הסבלנות של החקלאים. אני מקווה שקולות המפגינים נשמעו היטב באוזני הממשלה, וגרמו לראשיה להבין שאם לא יתחולל פה שינוי בטרם אישור התקציב וחוק ההסדרים 2017-18 - המאבק יחריף ויהפוך למרד חקלאים של ממש. גם החקלאים כבר הפנימו שבישראל הכל הולך רק בכוח "

ח " כ עמר בר-לב: ״חומר הבערה של המחאה הכל כך מוצדקת הזו היא הקלות הבלתי נסבלת שבה הממשלה מצפצפת על החקלאות שהולכת וגוססת. עד מתי ימשיכו שר החקלאות, שר האוצר וראש הממשלה להיות יד אחד רק כאשר זה נוגע להרס החקלאות? החקלאות במדינת ישראל איננה ומעולם לא הייתה רק שורת רווח והפסד. החקלאות שלנו, הישראלית, היא ערך לאומי, היא בטחון, עצמאות תזונתית, ציונות והתיישבות. אין מוצדק מהמאבק הזה ואין שלם ממני להיות שותף בו ."

ח״כ חיים ילין: ״בזמן שממשלת ישראל מתהדרת בחקלאות הישראלית בביקוריה בחו״ל, היא בוחרת לרמוס אותה בתוך ישראל. העדר מתן תקציבים, פערי תיווך אדירים, העדפה לייבוא ושחיקה תמידית של עבודת החקלאים, יובילו אותנו בקרוב להרס וחורבן מוחלט של התעשייה החקלאית בישראל . אל לנו לעמוד מהצד בזמן שהחקלאות, מאבני הבניין של מדינת ישראל, קורסת בשל מדיניות ממשלתית רופסת.״

ח"כ נורית קורן: "לא מדובר במאבק של חקלאים אלא במאבק של כלל הציבור הישראלי שזקוק לחקלאות למען החוסן הלאומי וביטחון המזון. פניתי באופן אישי לרה"מ וליו"ר הקואליציה על מנת לפעול לאלתר לסיום מדיניות פתיחת הייבוא בחקלאות".

שירי ארדיטי, מנהלת תנועת הנוער, בני המושבים: הבחירה שלנו להלחם על קיומה של החקלאות נובעת מהבחירה שלנו להתמודד עם השאלה על אילו ערכים החברה שלנו צריכה לחנך את דור העתיד, ומתוך ההבנה שכינונה של חברה ראויה חייבת לשמור על חקלאות ועבודת האדמה . אין מאבק ראוי מזה, זה המאבק על עתידו של הבית וצביון החיים בארצנו״ .

יו״ר ארגונים הכלכליים הקיבוציים, יאיר ריינמן : ״התישבות זה גם עמונה!! אבל התיישבות

זה גם מנרה ובית יוסף, שתולה ויד מרדכי, קדש ברנע וכפר עציון . הממשלה מתגאה בחקלאות הישראלית כשהיא בחו״ל והורסת אותה כאן בבית .

החקלאות זה ההתיישבות, זו הפריפריה ותפיסת הקרקעות , זהו ביטחון המזון וזוהי הציונות במיטבה. תנו לנו להוציא לחם מן הארץ . ראש הממשלה ושר האוצר, המים הם נשמת אפה של חקלאות!. אל תסגורו לנו את הברז! אל תייבשו את הציונות!״ .

רועי יסוד, רכז הנוער העובד והלומד: ״מראשית הקמתה פועלת תנועת הנוער העובד ולומד במאות קיבוצים ומושבים וקשורה קשר בל ינתק לחקלאות הישראלית. התנועה רואה את החקלאות בארץ כחיונית לשמירה על צביון המדינה , על עצמאותה ועל ביטחון המזון שלה. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לחזק את החקלאות, לפתח ולהרחיב אותה – ולא ההפך !"

מנכ״ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן: החקלאות היא הבסיס של המדינה לעד. זו הציונות. אנחנו נמצאים היום במאבק על ביטחונה ועתידה של הארץ שלנו. לא ניתן לחרב אותה בגלל גחמות פופליסטיות. לא ניתן לזה יד״ .

עובד נור, ראש המועצה האזורית הגלבוע, זהו מאבק להצלת ההתיישבות בישראל : " אין התיישבות בלי חקלאות, וההתנהלות הפופוליסטית של פקידי האוצר מבטאת הרס שיטתי של החקלאות והפריפריה. דו " ח העוני שפרסם השבוע הביטוח הלאומי, מגלה ששיעור העוני בישראל הוא הגבוה במערב. כל בר-דעת מבין שהמהלכים להרס החקלאות יגרמו להוספת עוד אלפי משפחות מהפריפריה למעגל העוני הנורא. האחריות למשפחות הללו, ולכל עובדי התעשיות הנלוות, מוטלת על כתפי הממשלה והם לא יוכלו להימלט מכתם זה. אנו קוראים לראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה, ולהוביל להסכם ארוך טווח שיטפל ויבטיח את קיום החקלאות בישראל ".

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ: ״היום יצאנו למאבק על קיומם של ענפי הלול , הפטם ההודים וההטלה . זה המשכו של מאבקנו על קיום המשק המשפחתי ועל זכותנו להמשיך ולהתפרנס מעיסוקנו בחקלאות תוך הספקת תוצרת מזון איכותי לאזרחי ישראל מייצור מקומי המסייע לקיום ההתיישבות בגבול הלבנון ובכל חלקי הארץ. נלחם עוד ועוד כדי להבטיח את זכותנו לקיום הוגן ובטוח. נלחם להבטחת הרווחיות בענפי הלול לפני קריסת מגדלי הפטם וההודים והמשך התכנון בהטלה״ .

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו :

מועצה אזורית מגידו שכל יישוביה הם ישובים חקלאיים משתתפת במאבק החשוב על עתיד החקלאות והחקלאיים .

החקלאות היא ערך מהותי ובסיס חיוני לעצמאות הכלכלית של המדינה .

אני דורש ממשלת ישראל תמיכה מאסיבית בחקלאות ,הפחתת עלויות המים ועצירת היבוא הפרוע !

נמשיך להאבק על מטרות צודקות אלו עד להשגתן״ .

דודו קוכמן, מזכ״ל האיחוד החקלאי: בשונה מהמתרחש בעולם המודרני ממשלת ישראל, מתעמרת בחקלאיה, מקשה ופוגעת ביכולתם להתפרנס. אסור לנו שמצב זה יימשך יותר . חקלאות היא לא רק מקום עבודה, ויש לה ערכים נוספים ובהם ביטחון מזון, מזון בריא ועסקים קטנים״

יורם קרין, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות :

" חקלאי ותושבי עמק המעיינות הם חלק במאבק על עתידה של החקלאות וההתיישבות לאורך הגבול המזרחי ובישראל כולה. באנו כולנו בדרישה נחרצת לממשלה לתת לחקלאים תנאים שיאפשרו את המשך פיתוחה של החקלאות הייחודית בעמק המעיינות. זוהי קריאה לשמור על ערכיה של החקלאות: כלכלה מקיימת, שמירה על האדמה, חינוך ושייכות ."

יוסי יעיש, מזכיר ארגון מגדלי הדגים: "ענף דגי הבריכות מתמודד כיום עם פתיחת השוק לייבוא פרוע, בתנאי תחרות בלתי הוגנים ונאבק על חייו. מחיר הדגים שמקבלים המגדלים ירד משמעותית, בעוד שבמחיר לצרכן כמעט ולא חלה ירידה .

השוק הישראלי מוצף בסחורה באיכות נמוכה שאינה כפופה לתקנות הפיקוח והרגולציה החלות על דגי הבריכות בישראל. אם זהו המודל שמבקשת הממשלה להחיל על החקלאות כולה, לא רק החקלאים, אלא אזרחי ישראל כולם צריכים להיות מודאגים מאוד ".

חיים חבלין, מנהל מחלקת חקלאות בתנועה הקיבוצית: ״על הממשלה להפנים שפגיעה נוספת בחקלאים הינה פגיעה אנושה בהתיישבות כולה ויש לה השלכות מרחיקות לכת לעניין ביטחון תזונתי, שמירת הקרקעות מפני גורמים זרים ובסופו של יום אובדן של אלפי מקומות עבודה במעגלי התעסוקה סביב החקלאות, בעיקר בפריפריה. חקלאות אינה טקסטיל ויש לה משמעויות וערכים רבים מעבר לעניין הכדאיות הכלכלית. פגיעה בערכים אלו תחליש בוודאות את מדינת ישראל מול האתגרים הצפויים לה בעתיד הקרוב .

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר :

״החקלאות הישראלית עומדת על פי תהום. עקב מדיניות כושלת של ממשלות ישראל. אני קוראים לממשלה. עצרו״ .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים