דרכון פורטוגלי לישראלים אשכנזים – כך זה עובד

אזרחות פורטוגלית ליהודים אשכנזים? על פניו נשמע כמו משפט דמיוני למדי, אך תופתעו לגלות שזה עשוי להיות אפשרי. פרטים מלאים במאמר הבא. 

דרכון פורטוגלי לישראלים אשכנזים – כך זה עובד

 

אזרחות פורטוגלית ליהודים אשכנזים? על פניו נשמע כמו משפט דמיוני למדי, אבל כדאי שבנושא זה נפנה רגע לדפי ההיסטוריה - ובכן לאחר גירוש יהודי ספרד בשנת 1492 רבים מהם עברו לפורטוגל, ולאחר 5 שנים בלבד, גם פורטוגל החליטה לגרשם זאת בעקבות נישואי בתו של מלך ספרד עם בנו של מלך פורטוגל.

 

בשל כך התפזרו היהודים המגורשים הללו והתיישבו ברחבי העולם, במדינות צפון אפריקה, במדינות שהיו תחת השלטון העות'מאני וגם במדינות אירופה. כך למשל, כמה מאות יהודים התיישבו בזמנו בעיר המבורג אשר בגרמניה ולמעשה חלק מאותם צאצאי יהודים שגורשו מספרד ופורטוגל והתיישבו באירופה, הם "האשכנזים של ימינו" הזכאים גם הם לקבל דרכון פורטוגלי. מדובר בין היתר בישראלים עם שמות משפחה כמו אפשטיין, שקולניק, פרנקל, וולך, בלוך, גביזון ועוד. אז אם עד כה התמלאתם קנאה בישראלים רבים יוצאי רומניה או מרוקו המחזיקים בדרכון אירופאי, אם באמצעות קבלת דרכון רומני או פורטוגלי לצורך העניין, וודאי תשמחו לדעת שאולי גם אתם יכולים לעשות זאת, כיהודים אשכנזים, בהנחה ואתם אכן עומדים בכל התנאים הנדרשים להלן.

 

מה אומר החוק הפורטוגלי בעניין?

 

לפי החוק בנושא שנחקק בפורטוגל בשנת 2015, כל צאצאי יהודי ספרד ופורטוגל, מכל רחבי העולם, זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית. חוק זה נועד לתקן את גירוש היהודים במאה ה-15 שביצעה המלוכה הקתולית בספרד ואחר כך כאמור בפורטוגל. כ-500 שנים לאחר הגירוש הנורא, החליטה פורטוגל לעשות מין צדק היסטורי וחוקקה חוק המעניק לצאצאי יהודי פורטוגל את הזכות לקבל דרכון פורטוגלי.

 

אז איך תוכיחו שאבות אבותיכם גורשו מחצי האי האיברי?

 

ראשית, אתם לא צריכים להתחקות אחר השושלת המשפחתית שלכם עד למאה ה-15, אלא רק עד לאב הקדמון היהודי-ספרדי. בדרך כלל, המסמך המרכזי שיקבע את דין הבקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, הוא מכתב המלצה מהקהילה היהודית המוכרת על ידי השלטונות.

 

  1. שלב ראשון: אישור של הקהילה היהודית בפורטוגל - כמו שלמדינת ישראל יש רשימה של רבנים מוכרים הזכאים להחליט ׳מיהו יהודי׳, כך גם למדינת פורטוגל יש רשימה של הזכאים לאזרחות. הקהילות היהודיות בליסבון ובפורטו הן אלה שמוסמכות לבדוק את המסמכים שלכם, את חוות הדעת הגנאלוגית ואת העדויות שאבות אבותיכם דיברו וכתבו בשפת הלדינו. ולאחר שהקהילה היהודית מאשרת שאתם אכן צאצאים של יהודי איבריה, היא תצייד אתכם במכתב המלצה המופנה למדינת פורטוגל.

  2. שלב שני: אישור אזרחות על ידי הרשויות של פורטוגל - בשלב זה, הענקת האזרחות היא בעיקר עניין של פורמליזם ובירוקרטיה, שרבים מעדיפים להשאירו בידיו של עורך דין מנוסה בתחום. יהיה עליכם להגיש את כל התיעוד הנדרש למשרד הפנים בפורטוגל, כאשר המכשול העיקרי הוא הגשת המסמכים כשהם מתורגמים עם חותמת אפוסטיל ונוטריון, כמו למשל תעודת לידה, דרכון בעל תוקף או תעודת יושר מהמשטרה.

לאחר שהרשויות בפורטוגל יטפלו בבקשתכם, תקבלו מסמך רשמי שנחשב לתעודת לידה פורטוגלית עם מספר זיהוי שיעניק לכם משרד הפנים - מסמך זה יאפשר לכם לבקש דרכון פורטוגלי.




ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים