בני ציון

מושב בני ציון כבר מזמן לא מתבסס על חקלאות בלבד, אבל גם כך נהנים חבריו מאיכות חיים כפרית במרחק נסיעה קצרה מלב גוש דן

בני ציון, שבראשית ימיו נקרא "גבעות רעננה", הוא מושב באזור השרון ודוגמה מובהקת לאיכות חיים יוצאת דופן המשלבת אווירת כפר, פסטורליה, שטחים ירוקים – והכל במרחק קצר מלב גוש דן.

הישוב, שכל המתגוררים בו חשים, ובצדק, כי הגיעו אל המנוחה והנחלה, שוכן כ- 4 ק"מ מצפון לרעננה, מעט מערבית לכביש 4 (הידוע גם ככביש תל אביב חיפה הישן, אם כי מדובר בכביש אורך שיוצא ממחסום ארז בדרום ומגיע עד ראש הנקרה בצפון). בצמוד אליו שוכן מושב נחשק אחר, בצרה. הוא משתייך למועצה האזורית חוף השרון שכוללת בין השאר גם את רשפון, בית יהושע, הקיבוצים יקום, שפיים, געש וגליל ים וכן את הישוב היוקרתי ארסוף.

הימים הראשונים

העלייה לקרקע התרחשה כשנה לפני קום המדינה, במרץ 1947, וכאמור תחת השם "גבעות רעננה" – שהוסב מאוחר יותר לשם הנוכחי לאות הוקרה לתרומתו של מסדר "בני ציון" האמריקאי להקמת היישוב. מי שעוד סייע להקמת בני ציון היו הסוכנות היהודית, קרן קיימת שהניחה תשתיות נחוצות וגוף בשם "מועצת החקלאות הפרטית" שאיגד חקלאים שביקשו לעבד נחלה משלהם.

מי שעלו על הקרקע היו חיילים משוחררים מהצבא הבריטי, חקלאים וניצולי שואה, וביום העלייה על הקרקע נערך טקס מרשים בו השתתף אחד מראשי התנועה הציונית, הרב הרפורמי אבא הלל סילבר. עם השנים התפתח בני ציון – נסלל כביש גישה נוח אליו, הוקם מפעל חדיש שסיפק לו מים, נפתחה בריכה מלבבת וכמובן שגם החקלאות לא פסקה מלהתקדם.

בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת אושרה למושב תוכנית הרחבה, שכללה 115 יחידות דיור. כיום גרים בבני ציון מעט יותר מ- 1,000 בני אדם, שלרובם נחלה משלהם, ולצידם כאלה שרכשו משקי עזר או מתגוררים בשכירות.

חקלאות בבני ציון

בראשית ימיו, בני ציון התנהל כאגודה חקלאית שיתופית הפועלת לאור עיקרון הערבות ההדדית, וכ- 3,000 דונם חולקו כך שכל מתיישב קיבל נחלה. הפעילות החקלאית של בני ציון כוללת פרדס, גידול אבוקדו, לולים, גידול פרחים, חוות סוסים ועוד.

מקורות פרנסה נוספים

כמו רוב המושבים בארץ, ובעקבות התמורות הכלכליות והחברתיות – ולאחר שלאורך השנים איבדה החקלאות את מעמדה הייחודי והפוטנציאל הכספי של כל נחלה נשחק (לעיתים עד דק) – גם בני ציון מתאפיין במגוון רחב של פעילויות עסקיות: בין השאר נמצאת בתחום המושב חנות נעליים גדולה, גן אירועים אטרקטיבי, מרכז יוגה והתפתחות אישית ועסקים קטנים רבים דוגמת תכשיטנות, אמנות, רהיטים וחפצי נוי ועוד.

חלק מתושבי בני ציון מתפרנסים מחוץ למושב, בזכות הקרבה לאזורי התעשייה של כפר סבא, רעננה ועתידים בת"א, וכן הגישה הנוחה לנתניה, הרצליה ושאר ערי גוש דן.

חינוך איכותי

בבני ציון פועלים 5 גני ילדים מטופחים ונעימים לבני כל הגילאים, וכן בית ספר יסודי מפורסם בשם חוב"ב המשותף לילדי בני ציון, בצרה וחרוצים (ישוב קהילתי שהחל את דרכו כמעברה לעולים חדשים בשנת 1949). בנוסף פועל במקום בית נוער, המשותף אף הוא לילדי שלושת היישובים, והמציע מגוון פעילויות המשלבות ערכים וכיף.

טיולים באזור

אזור השרון ובפרט זה שבסמיכות לבני ציון כולל שטחים פתוחים רבים המהווים אטרקציה ומוקד לטיולים מהנים גם בלי להצפין או להדרים במשך שעות.

דוגמה אחת היא שמורת רכס חרוצים, שנמצאת ממש מעבר לגדר בית הספר חוב"ב (כ- 400 מטר מערבה ממנו). למגיעים עם רכב ההגעה לשמורה – הכוללת מיני פרחים וצמחים רבים – היא דרך מחלף חוף השרון שעל כביש החוף, אך הכניסה אליה היא רגלית בלבד (גם לאופניים אסור להיכנס אליה שכן החריצים שיוצרים הגלגלים באדמה עלולים לשבש את הניקוז בה).

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים