בית חנן

בית חנן הוא דוגמה נהדרת למושב שהפך שטח שומם וקשה לגן פורח שחבריו נהנים מאיכות חיים גבוהה. ויש גם בונוס: שמורת טבע יפהפייה במרחק 2 ק"מ בלבד.

בית חנן הוא אחד המושבים הוותיקים בארץ – ראשוני המתיישבים נכנסו לגור בו כבר בשנת 1930 (ולמעשה, המועד הרשמי של הקמתו הוא חנוכה 1929). הוא ממוקם בין ראשון לציון לנס ציונה, בסמוך לכביש 42, וחבריו נהנים הן מאיכות חיים גבוהה והן מקרבה למרכז הארץ. בית חנן שייך למועצה האזורית גן רווה, שכוללת גם את קיבוץ פלמחים, כפר הנוער עיינות, ישוב קהילתי בשם אירוס שהוקם בשנת 2011 ממש מול בית חנן וכן את המושבים בית עובד, גן שורק, גאליה, כפר הנגיד ונטעים.

מקור שמו של המושב הוא בכפר ערבי ששכן באזור, ואדי חנין שמו ("חנין" הוא שושנים בעגה ערבית מקומית), שסביבו התפתחה נס ציונה. במהלך מלחמת העצמאות נטשו את הכפר הערבי חלק מהתושבים, ואלה שנותרו גורשו בסופו של דבר והוא נבלע בתוך נס ציונה.

השנים הראשונות של בית חנן

הסיפור של בית חנן מתחיל בשנת 1924, בביקור של מנחם אוסישקין, אחד מראשי התנועה הציונית ומי שהרבה לעסוק ברכישת אדמות וגאולת קרקעות, בבולגריה. אוסישקין הבטיח לנציגי הקהילה היהודית בבולגריה כי ירכוש עבורם שטח על מנת שיוכלו להקים בו מושב – ואכן כך היה.

במקום בו שכן בית חנן השתרע טרם הקמתו "מדבר שממה, נחלה של תנים" – כך הגדיר את האזור אחד ממייסדי המושב, יצחק לוי. הוא הוסיף ותיאר מציאות קשה במיוחד: "הקדחת אכלה בפה מלא את מעבדי מקשות האבטיחים הבודדים", וציין כי כשביקשו מייסדי בית חנן לבחון את השטח שקיבלו, הם התקשו למצוא מורה דרך מבין אנשי נס ציונה שיסכים להגיע לאזור, ובנוסף הוזהרו מפני הסכנה שבהישארות בשטח זה לאחר שקיעת השמש.

הקשיים לא הרתיעו את העולים מבולגריה, ובשנת 1929 החלו בהכשרת הקרקע באזור, ומייד לאחר מכן עברו לבנות את בתי המגורים ולנטוע פרדסים (המשפחות עצמן התגוררו באופן זמני בראשון לציון). בשלב ראשון קיבל כל אחד מ- 40 החברים נחלה בת 15 דונם, והאופטימיות הייתה רבה – ואכן בית חנן פרח ושגשג. אמנם בתחילת הדרך נקלע לחובות כספיים מכבידים עקב סירוב מוסדות הישוב היהודי לתמוך במושב, אולם החריצות של חברי בית חנן והיכולות החקלאיות הגבוהות שלהם הביאו ליבולים מרשימים במיוחד ולהתבססות כלכלית.

מושב מבוסס ומגובש

כיום בית חנן, השייך לתנועת המושבים, הואמושב מבוסס ומצליח. רבים מחבריו מנצלים את הנחלה שלהם למטעים שונים (מפקאנים וזיתים, דרך אבוקדו ואנונה וכלה במנגו ובהדרים) ולחממות. כמו כן מתפרנסים חלק מחברי בית חנן מלולים, ואחרים מוצאים את פרנסתם מחוץ לישוב – בזכות המיקום המרכזי של בית חנן ניתן להגיע ממנו בקלות למקומות רבים במרכז הארץ כך שאפשרויות התעסוקה רבות ומגוונות.

מאפיין נוסף של החיים בבית חנן הוא הלכידות החברתית הגבוהה. במושב חיים כ- 550 איש, הנהנים משלל פעילויות תרבותיות, מציינים ביחד את חגי ישראל וזוכים באופן כללי לחיי קהילה מעשירים – והכל במרחק קצר במיוחד מלב הארץ.

ומסביב – הטבע במלוא הדרו

כשני ק"מ מערבית לבית חנן נמצאת אחת משמורות הטבע היפות במדינה, שמורת אירוס הארגמן. ניתן להגיע אליה הן דרך בית חנן, הן דרך הכביש לפלמחים והן דרך גן שורק, ובכל מקרה ממתינים למבקרים בה צמד גבעות כורכר מקסימות שמכוסות כולן במרבדי פרחים במהלך החורף והאביב.

בעיקר מנוקדות הגבעות בכלניות וכמובן באירוס הארגמן – פרח יפהפה שצומח רק בישראל ושלמרבה הצער הולך ונעלם מן העולם עקב הבנייה המואצת במישור החוף. שיחים של רותם המדבר מוסיפים אף הם חן רב לשמורה, וכך גם הניחוח המשכר שעולה מן הפרדסים שבסביבה.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים