בצת

מושב בצת הוא פנינת חן השוכנת בגליל המערבי סמוך לשלומי. בשנת 2000 הוא הוכרז ככפר תיירותי, ובהתאם המבקרים הרבים בו, ובאזור, זוכים לחוויה מלבבת.

בצת אמנם מזוהה בעיקר עם חוף ים יפהפה – אבל זהו גם מושב נאה השוכן צפונית מזרחית לנהריה וסמוך לשלומי.

בצת שייך למועצה האזורית מטה אשר, המאגדת תחת כנפיה למעלה מ- 30 ישובים ובהם הקיבוצים ראש הנקרה, יחיעם, בית העמק, עין המפרץ, כפר מסריק, לוחמי הגטאות וכברי, המושבים שבי ציון, רגבה ונתיב השיירה, הישוב הקהילתי כליל, הכפר הבדואי ערב אל עראמשה והכפר הערבי שייח דנון.

בצת שייך לתנועת המושבים, משתרע על שטח של כ- 2,200 דונם ומתגוררים בו כ- 250 איש.

השנים הראשונות

מושב בצת נוסד מעט לאחר קום המדינה, בשנת 1949, על ידי עולים מרומניה ומיוגוסלביה, אם כי לא בשם בצת אלא בשם כפר זיתים. בתחילת דרכו שכן הישוב על אדמות כפר ערבי קדום בשם אל באסה (הבּיצָה בערבית) שרוב תושביו נאלצו לעזוב אותו במהלך מלחמת העצמאות, אולם לאחר כשנתיים עברו מייסדי המושב למקום בו הוא שוכן כיום – מקום בו שכן גם בימי קדם ישוב יהודי. עם המעבר גם שונה השם והפך לבצת.

בשנים הראשונות ניצלו המייסדים את הנחלה שקיבלו על מנת לגדל ירקות וכן רפתות המניבות חלב. כמו כן עיבדו התושבים במשותף פרדס, וחלק מבני המושב הועסקו על ידי קרן קיימת לישראל בעבודות יערנות שונות.

המעבר לתיירות ואפיקים נוספים

גם בימינו ישנם תושבים המשתמשים בנחלה שלהם לגידול אבוקדו ובננות, וכן תמצאו ברחבי המושב תרנגולי הודו חינניים, אולם רוב חברי בצת מתפרנסים מתיירות, וכמו בישובים רבים בגליל משופע המקום בצימרים מרהיבי עין.

בצת אף הוכרז ככפר תיירותי (בשנת 2000) ועבודות הפיתוח שנעשו בו שיפרו ללא היכר את מראהו תוך שמירה על אופי חקלאי נינוח. במסגרת תנופת הפיתוח הוקמו בבצת מסעדות מוצלחות וכן גלריות המציגות יצירות אמנות מרשימות (ובהן, בין השאר, סטודיו שמוכיח שגם דלעות נוי יכולות להוות חומר גלם מוצלח לפסלים נהדרים). גם בלימן הסמוך, אגב, תמצאו גלריות מצוינות של אמנים מקומיים.

פארק התעשייה גורן, שנמצא בסמוך, מספק אף הוא אופציות רבות ומגוונות לתעסוקה, וכך גם נהריה ולמעשה הודות לרכבת ניתן להגיע בקלות יחסית גם לחיפה.

חוף בצת

חוף בצת, השוכן במרחק של כ- 2.5 ק"מ מהמושב, הוא החוף הצפוני ביותר בישראל המשמש לרחצה.

זהו גם אחד החופים היפים בארץ, וניתן להגיע אליו הן דרך קיבוץ ראש הנקרה, הן דרך הגן הלאומי אכזיב והן דרך כביש 4 בסמוך למושב לימן. בכל מקרה מדובר בדרכים יפהפיות שבסופן כאמור ממתין החוף המלבב.

חוף בצת הוא חוף מסודר, נינוח ואינטימי המעניק לכל המבקרים בו את התחושה המבורכת כי הגיעו אל המנוחה והנחלה. לצד השלווה הרבה, ניתן ליהנות בו גם מפעילויות ספורט אתגרי שונות אותן מפעיל המרכז הימי של ראש הנקרה.

בקרבת חוף הים ישנו גם חניון מסודר שניתן לערוך בו פיקניקים וכן הוא מתאים ללינה.

נחל בצת

בסמוך למושב בצת חולף אפיקו של נחל בצת, שמתחיל לזרום עוד בלבנון ונכנס לארץ בין המושבים שתולה וזרעית, עובר בסמוך לשומרה, איילון, יערה, שלומי, כאמור בצת ולבסוף נשפך לים ליד ראש הנקרה.

בעבר זרמו בנחל בצת מים רבים, ולאורך דורות רבים התקיימו בסביבתו חיים שוקקים, הן של מיני בעלי חיים רבים, הן של צמיחה מלבבת וגם האדם כמובן נהנה ממימי הנחל.

בשנים האחרונות, למרבה הצער, הופר האיזון האקולוגי העדין, ככל הנראה עקב שאיבת יתר מצד חברת מקורות.

החברה להגנת הטבע ואזרחים רבים שאכפת להם מנהלים מאבק עיקש על מנת להחזיר לנחל בצת את יופיו הרב, ויש לקוות כי אכן בעתיד ישובו לזרום בו מים רבים שיסייעו לכל סביבתו לצמוח ולשגשג.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים