מושב זרעית

מושב זרעית הוקם בסוף שנות השישים כחלק מהמאמצים ליישב את הגליל. כיום מתפרנסים חבריו מחקלאות ותיירות, ונהנים משלווה ומקרבה לאתרים מרהיבי עין

מושב זרעית שוכן בגליל העליון, מזרחית לראש הנקרה וסמוך לגבול עם לבנון. מבחינה מוניציפאלית שייכת זרעית למועצה האזורית מעלה יוסף, היא עלתה לקרקע בשנת 1967, וחיים בה כ- 250 איש. רוב התושבים של זרעית לא הצליחו להתקיים מחקלאות בלבד ועברו לנצל את הנחלה שלהם לטובת תיירות או שמצאו לעצמם תעסוקה מחוץ ליישוב (גן התעשייה גורן, למשל, שוכן במרחק 5 דקות נסיעה מזרעית).

המחלוקת סביב השם

זרעית נוסדה כאמור בשנת 1967. ביחד עם שתולה ונטועה הסמוכים, שהוקמו אף הם בסוף שנות השישים של המאה הקודמת, מסמלים שמות המושבים את הפעולות החקלאיות הבסיסיות, כלומר נטיעה, זריעה ושתילה. סברה אחרת באשר לשמו של המושב היא כי הוא נקרא על שם ציפור שחורת גוף וצהובת מקור המקננת באזור, וייתכן כי בכלל מדובר בעברות של השם "מזרעה" (שמו של אחד הכפרים הערבים שבסביבה).

כך או כך, בשנת 1969 הוחלט לשנות את שמו של היישוב מזרעית לכפר רוזנוולד, לאות הוקרה לאחד ממייסדי המגבית היהודית המאוחדת ( UJA ), ויליאם רוזנוולד שמו. תושבי זרעית התקוממו כנגד השינוי – ולבסוף הוחלט לוותר על השם החדש ולהישאר עם זה הישן. כפשרה, אגב, הציעו ועדת השמות הממשלתית והעומד בראשה באותה תקופה, יהודה זיו, כי לשם זרעית יתווסף עוד פירוש: ראשי תיבות של הביטוי "זכר רוזנוולד עימנו יישאר תמיד".

השנים הראשונות – והתמורות שחלו בזרעית מאז

זרעית הוקמה כאמור בשנת 1967, כחלק ממבצע "סוף סוף" שנועד ליישב את הגליל – לאחר שבמשך כעשור שלם לא הוקמו ישובים יהודים חדשים בחבל ארץ זה. זהו הישוב השני שהוקם במסגרת מבצע זה, לאחר נטועה. היו אלה 21 משפחות שכללו בעיקר צעירים בגילאי 21 עד 35 שהיגרו אל זרעית ממושבים אחרים בגליל מאחר שעתודות הקרקע של מושבים אלה לא היו מספיק גדולות על מנת לספק נחלה לכולם.

בזרעית קיבל כל אחד מהמתיישבים 600 תרנגולות, ובנוסף עיבדו חברי המושב בצוותא מטע וכן גידולי ירקות שונים (בצל, מלפפונים ועוד).

עם השנים, כאמור, נאלץ חלק גדול מבני המושב לעזוב את החקלאות, אם כי עדיין ניתן למצוא בזרעית לולים, מטעים, חממות פרחים, פרות ועיזים, ולצידם צימרים מושקעים המושכים אליהם מבקרים רבים לאורך כל השנה.

בשנת 2010, אגב, היה זרעית אחד המושבים שהשתתפו בפרויקט חותם שיזמה והפעילה תנועת המושבים, ושבמסגרתו שילבו חברי זרעית כוחות ויצרו פסיפס משולב שתרם לגיבוש החברתי ולתחושת הגאווה והשייכות של בני המושב.

אטרקציות באזור

על אף הקרבה הרבה לגבול עם לבנון – זרעית היא אחד הישובים הקרובים ביותר לגבול, ובסמוך לה, אגב, נחטפו אהוד גולדווסר ז"ל ואלדד רגב ז"ל – שמקשה לעיתים את ההגעה למנוחה ולנחלה, מהווה כאמור המושב אבן שואבת לתיירות פנים, ולא בכדי הוקמו בו צימרים רבים.

כך, לדוגמה, בין המושבים שומרה ואבן מנחם משתרעת שמורת טבע יפהפייה – שמורת בריכת שומרה. בנוסף התגלו באזור רמת זרעית כמה וכמה מערות נטיפים מרתקות (שלא כולן פתוחות לציבור), וכמובן שגם ראש הנקרה, שנמצאת במרחק של כ- 10 עד 15 דקות נסיעה נינוחה בנופים היפים של הגליל העליון, מספקת אפשרויות טיול מלבבות במיוחד.

עוד תוכלו למצוא באזור של מושב זרעית את פארק אדמית, אחד הפארקים היפים ובעלי הנוף הפראי שבאזור. הפארק נמצא בגובה של כ- 400 מ' מעל פני הים ועל כן מאפשר תצפית רחבת היקף (זרעית, אגב, שוכנת בגובה של 640 מ' בממוצע), קרן קיימת לישראל הכשירה בו חניונים ושלל מקומות נפלאים לערוך בהם פיקניקים וכן סימנה בו מסלולי טיול ובפרט שביל המוביל אל מערת הקשת.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים