מושב כמקום לגידול ילדים – יתרונות וחסרונות

האם כדאי לגדל ילדים במושב? מהם היתרונות של צורת חיים במושב, שהפכה מבוקשת מאוד בשנים האחרונות, מבחינת הזאטוטים? ומה הם החסרונות?

 

מושב, או ליתר דיוק חיים בצורת התיישבות ייחודית זאת, הוא חלום ומשאת נפש של רבים מאיתנו. המושבים, ובפרט אלה הממוקמים במרכז הארץ במרחק נסיעה לא ארוכה מגוש דן, נתפשים כמקום בעל איכות חיים גבוהה, חיי קהילה עשירים ומעשירים, אוויר צח, שקט מבורך ובאופן כללי במקרים רבים אנחנו צובעים את החיים במרחב הכפרי בצבעים פסטורליים להפליא ומשתוקקים אליהם.

בשנים האחרונות, לאחר ההרחבות במושבים ובקיבוצים, קל יותר למצוא בית צמוד קרקע ולהגשים את החלום – השאלה היא האם צורת חיים זו, כלומר מושב, אכן מתאימה לגידול ילדים. תשובה חד משמעית, באופן טבעי, אין, שכן ישנם גם יתרונות וגם חסרונות לחיים שכאלה, והדרך הטובה ביותר להגיע להחלטה מושכלת היא לדעת מהם אותם חסרונות ויתרונות, ולשקלל אותם בהתאם להעדפות הספציפיות שלכם – וכך, בסופו של דבר, לבחור האם לחפש בית באחד המושבים או הקיבוצים או שמא להישאר במרחב האורבאני.

גידול ילדים במושבים – יתרונות

מושב נתפש על ידי רבים כמקום אידיאלי לגידול ילדים בזכות המרחבים הפתוחים והמזמינים שלו, החיבור האמיתי לטבע וההשפעה המרגיעה שלו והחיים הנינוחים בו באופן כללי.

ואכן, ברוב המושבים נהנים החברים ממרחבים עצומים שבהם הילדים יכולים להסתובב חופשיים ומאושרים, מבלי שההורים ידאגו שמא יקרה להם משהו. גם גורם הלחץ מספר אחת בעיר, הכביש, כמעט ואינו קיים במרחב הכפרי אם כי תנופת הפיתוח של המושבים והקיבוצים גורמת לכך שגם בהם כבר צריך להיזהר יותר מבעבר.

מאפיין נוסף של החיים במושבים הוא הפשטות שבהם, בעיקר ביחס לחיים בעיר. אמנם בימינו מושב הוא כבר לא אותה צורת התיישבות מבודדת יחסית והפערים בינו לבין העיר הצטמצמו בתחומים רבים, אולם עדיין לילדים הגדלים במושבים יש את הפריבילגיה לצמוח בסביבה נעימה ולגלות את ההנאה שבפשטות.

יתרון נוסף של מושב על פני עיר הוא היעדר הלחץ והתחרותיות. אמנם גם פן זה של החיים במרחב הכפרי משתנה בשנים האחרונות בעקבות ההרחבות והתמורות שחלו באוכלוסיית המושבים והקיבוצים, אולם עדיין הסבירות כי במושב זה או אחר יתקיים יום הולדת בעלות של אלפי שקלים או תיערך בת מצווש שמזכירה יותר הפקה הוליוודית – נמוכה.

גם מומחים שונים בתחומי הפסיכולוגיה והרפואה ממליצים על מושב כמקום לגידול ילדים, בעיקר מתוך תפישת עולם הדוגלת בהשפעתו המרגיעה של החיבור לטבע ובהגנה על הזאטוטים מקצב החיים המהיר מדי ועל כן השוחק מאוד בעיר.

גידול ילדים במרחב הכפרי – חסרונות

לצד כל יתרונותיו מבחינת גידול ילדים, מושב הוא גם מקום שמערים קשיים על המלאכה הגם ככה תובענית למדי (אם כי כמובן מתגמלת להפליא).

הטענה העיקרית כנגד החיים במושבים ובקיבוצים היא אפשרויות הבילוי המצומצמות: אמנם הטבע מספק אופציות רבות ומגוונות להנאה יומיומית, אבל הילדים זקוקים גם לגירויים אחרים – ואת אלה קשה למצוא במרחב הכפרי. גם הנגישות הנמוכה של תרבות גוזלת מהילדים דבר שחיוני עבורם, ובעיקר מאלצת במקרים רבים את ההורים לבלות שעות רבות בדרכים על מנת להסיע את הילדים למקומות בהם יוכלו לבלות ולצרוך תרבות (אם כי מצד שני, כל בילוי הופך לאירוע משמח יותר ולא למשהו שהוא מובן מאליו).

חיסרון משמעותי נוסף של החיים במרחב הכפרי הוא היעדר אפשרויות הבחירה באשר לחינוך הילדים: אם בעיר ישנו מגוון רחב של גני ילדים, בתי ספר וכו', וניתן למצוא לכל ילד את המקום הטוב ביותר עבורו, הרי שלא כל מושב מציע מספיק אפשרויות, ולמעשה ברוב המקרים כל הילדים הולכים לאותו גן ילדים, אותו בית ספר וכו'. בפרט מקשה הדבר על הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים למצוא מסגרת המותאמת להם.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים