איפה כדאי לגור, כפר בפריפריה או עיר במרכז?

שאלת המגורים הינה חשובה ומרכזית. כיום, אנשים רבים מתלבטים בין האפשרות לגור בעיר במרכז או שמא לבחור בכפר בפריפריה.

 

אנשים רבים שואלים את עצמם היכן כדאי וראוי לגור. ישנם אנשים שעבורם התשובה ברורה. אנשים כאלה לרוב נוטים להישאר באזור שבו הם גדלו או במקום הדומה לו באופיו. כאשר מדובר על בני עיר במרכז הארץ, שחוששים משינוי – הם יעדיפו להישאר בעיר. כאשר מדובר על בני כפר, שלמדו מינקות את היסודות של חקלאות ופלחה, אלא שחוששים מחידושים, הללו יטו יותר לדבוק במוכר – נחלה בטבע, רחוק מהמולת העיר וצפיפותה. למותר לציין שישנה לעיתים תופעה הפוכה של אנשים שמבצעים תפנית של 180 מעלות והללו נוטים לעבור ליישוב השונה תכלית השינוי מהמקום בו נולדו וגרו.

 

לצד שני הטיפוסים שהוצגו, טיעונים כאלה או אחרים לא יזיזו אותם מדעתם, מעניין לגלות שפלח גדול מאוד מהאוכלוסייה הכללית מוצא עצמו מתלבט בין שתי האפשרויות (השונות זו מזו תכלית השינוי). האפשרות הראשונה היא לבחור במגורים בפריפריה, ביישוב כפרי. האפשרות השנייה היא לבחור במגורים בעיר מרכזית, כלומר כזו שנמצאת במרכז הארץ. מיד נאיר כמה היבטים לגבי השאלה – היכן, בעצם, כדאי לגור?

 

הרבה יותר מחקלאות

 

נתחיל בכמה מילים על התיישבות בכפר בפריפריה. בניגוד לרושם שניתן לקבל מהמונח "כפר", מדובר על מקום יישוב שיש בו הרבה יותר מאשר עיסוק בתחומים שונים של חקלאות. רכישה של נחלה ביישוב כפרי יכולה להתבצע למי שרואה את ייעודו בעיבוד האדמה או בגידול בקר, אבל זו בהחלט לא האפשרות היחידה. מומחים מצביעים על מגמה ברורה של מעבר, גם של אוכלוסייה חזקה ואיכותית, מהערים הגדולות לאזורי הפריפריה, לרבות ליישובים שהתבססו בעבר על חקלאות בלבד. כיום, יישובים רבים קולטים יחידים ומשפחות שרוצים לשפר את איכות החיים ולשנות את סגנון החיים המוכר במשהו חדש.

 

כך, ביישובים כפריים או כפריים למחצה ניתן למצוא לצד תושבים וותיקים גם אוכלוסייה חדשה, לרוב אוכלוסייה צעירה ואיכותית. בין המתיישבים החדשים הללו ניתן למצוא אנשי היי טק, אנשי כוחות הביטחון (צבא, משטרה, שב"ס ועוד), בעלי מקצועות חופשיים, אנשי חינוך והוראה, מנהלים, אקדמאים, אנשי עסקים ועוד. כאשר מדובר על כפר בפריפריה מדובר, אם כן, בהתיישבות שמנותקת מהכורח או מהצפייה לעסוק בעבודת כפיים חקלאית.

 

גאות במחרי הנדל"ן

 

אי אפשר לעסוק בהשוואה שבין נחלה כפרית לבין יישוב עירוני בלי להזכיר את העלייה במחירי הנדל"ן במרכז הארץ. עבור משפחות רבות וגם עבור צעירים רווקים, נדמה כאילו חלום הדירה במרכז הולך ומתרחק. פעמים רבים, הביטוי "דיור בר השגה" נשמע באזור גוש דן כמו חלום רחוק או כמו בדיחה בלתי מוצלחת. אפילו אנשים בעלי הכנסות סבירות מתקשים לקחת החלטה של רכישת דירה במרכז לאור הרקע של יוקר המחייה. כך, אפילו אנשים שאוהבים את הסביבה העירונית השוקקת מוצאים עצמם מחפשים אלטרנטיבות. פתרון כזה ניתן למצוא במעבר לכפר בפריפריה.

 

בגלל הסביבה

 

אחד הקשיים שממנו חוששים אנשים החושבים על מעבר לפריפריה נמצא בקושי במציאת מקור פרנסה. יתכן שיש בכך צדק מסוים, אבל לרוב – מי שלוקח את הצעד הזה קדימה ומתיישב באזור כפרי מצליח למצוא פתרון גם לכך. יישובים שמקדמים התרחבות ושרוצים למשוך אליהם אוכלוסייה חדשה הינם אזורים שבהם מתרחשים תהליכי פיתוח וקידום של מסחר, תיירות ותעשיה. במקביל, השיפור בצירי תחבורה מרכזיים הופך את דרכי היציאה והחזרה ליישובים הללו לנוחה גם לאלה שבוחרים לעבוד מחוצה להם.

כאשר לוקחים בחשבון את היתרונות שטמונים באיכות חיים כפרית, את החינוך האיכותי, את המחירים הסבירים ואת האוכלוסייה המתחדשת, מדובר ללא ספק על גורמים שהופכים את ההתיישבות בכפר בפריפריה להחלטה מוצלחת של ממש.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים