קניית פרחים במהלך שנת שמיטה

שנת שמיטה היא אחת המצוות החשובות בתחום החקלאות. ההלכות השונות עליהן יש להקפיד בכל שנה שביעית רלוונטיות בעיקר לגבי ירקות ופירות, ובכל הקשור לפרחים ישנם איסורים מועטים יותר וככלל נהוג להחמיר הרבה פחות.

בפרט אין ברוב המקרים איסור לבצע מסחר בפרחים – אם כי רכישת פרחים ממי שאינו מקיים את כלל דיני השמיטה (בלי קשר לפרחים) עלולה להיחשב כסיוע לדבר עבירה (אך בכל מקרה אינה עבירה על דיני שנת שמיטה).

עוד חשוב להדגיש כי כמו לגבי מצוות רבות אחרות, גם לגבי קניית פרחים במהלך שנת שמיטה ייתכנו דעות שונות של פוסקים שונים.

מהן הילכות שמיטה?

במהלך שנת שמיטה – כלומר כל שנה שביעית – חל איסור לזרוע, לשתול, לגזום, לקצור, לבצור, לחרוש, וכן לבצע מלאכות נוספות הנגזרות מפעולות יסוד אלה.

באשר לפרחים, הדעות חלוקות: ישנם פוסקים המבחינים בין פרחים נטולי ריח לפרחים בעלי ריח ויש אף המבחינים בין פרחים בעלי ריח לבין פרחים בעלי ריח מובחן ומודגש. כך, למשל, הרב שאול ישראלי ז"ל קבע כי בפרח נטול ריח לא מתקיימת קדושת שביעית (ולכן הילכות שמיטה לא רלוונטיות לגביו) בעוד הרב מרדכי אליהו זצ"ל גרס כי כן מתקיימת בו קדושה זו, ואילו באשר לפרחים המגודלים בשל ריחם ובסופו של דבר מי שרוכש אותם עושה זאת בשל הניחוח הנעים שלהם התגלו חילוקי דעות בין הרב אלישיב (שהאמין כי יש בהם קדושת שביעית) לבין הרב אוירבך שקבע כי הם מותרים לגידול ומסחר גם בשנת שביעית.

בכל מקרה כדאי לדעת שברוב רובם של הפרחים המגודלים והנמכרים בארץ המראה הוא המרכיב העיקרי והריח, אם הוא בכלל קיים, הוא יסוד משני, ובפרט מוותרים מגדלי הפרחים על הריח לטובת חיי מדף ארוכים יותר.

פרחים שבהם מתקיימת קדושת שביעית אסורים למכירה או לקנייה, אלא בתנאים ספציפיים. לגבי פרחים שלא מתקיימת בהם הקדושה הנ"ל, אין איסור וניתן ליהנות מהם ללא חשש.

הצורות השונות של גידול הפרחים והשפעתן על השמיטה

ישנן 4 דרכים עיקריות בהן מגודלים פרחים: בקרקע הנמצאת בשטח פתוח, בקרקע הנמצאת בבית רשת, בקרקע הנמצאת בחממה, ובמצע מנותק בתוך חממה.

מאחר שחממות וכן בתי רשת נחשבים על פי ההלכה ל"בית", ניתן עבורם היתר גידול (במקרה שהכיסוי הוא רשת צל, חשוב לוודא כי צפיפותה היא למעלה מ- 50%). כשמדובר בשטח פתוח ניתן לשתול בו בתנאי שהאדמה נמכרה לגוי לפני שנת השמיטה, ובתוך חממות ניתן לשתול פקעות ובצלים גם ללא מכירה לגוי בתנאי שיש היתר מכירה.

כשמדובר במצע מנותק בחממה, ישנה הלכה חשובה נוספת בנוגע לשנת שמיטה: הפרחים צריכים להיות מגודלים במיכלים בעלי נפח של עד 70 ליטר בלבד (אלא אם כן ישנה סיבה מיוחדת ואז ניתן גם להשתמש במיכלים של עד 330 ליטר). בנוסף חובה לפרוש יריעת פלסטיק שתכסה את השבילים שבין הערוגות שכן הניתוק מהקרקע חייב לכלול גם את נוף הצמחים ולא רק את הפרחים עצמם.

דישון והשקיה מותרים במהלך שנת שמיטה בכל סוגי הגידולים, וכך גם הדברת עשבים – אם כי עקירתם באופן ידני מותרת אך ורק אם מוצו כל האפשרויות האחרות וקיימת סכנה לפרחים. לגבי הדברת מזיקים אין שום איסור מבחינת שנת שמיטה.

סוגי פרחים והשפעתם על נושא השמיטה

ענפים ירוקים המשמשים לקישוט זרים הם גידולים רב שנתיים ורוב רובם נשתלים לפני שנת השמיטה וגם נקטפו לפניה – כך שאין כל חשש לגביהם.

ורדים וגרברות מגודלים בעיקר בחממות (במצע מנותק) ובמקרים אלה כלי הגידול הוא הקובע אם ישנו איסור מבחינת שנת שמיטה או שמא הם מותרים למכירה ולקנייה.

פרחים הגדלים בחממה על הקרקע – ליזיאנטוס, ציפורן, חרצית ועוד – נשתלים בדרך כלל לפני שנת שמיטה וגם לגביהם אין חשש. במקרים מסוימים יש להפעיל היתר מכירה.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים