פיצול נחלה

פיצול נחלה הוא אופציה שקיבלה תוקף של בג"צ, ואשר עשויה לחולל מהפך חיובי במיוחד בשוק הנדל"ן. מה כוללת האופציה ומדוע מתעכב יישומה בפועל?

המונח "פיצול נחלה" הוא חבר של כבוד בשיחות רבות הנערכות כמעט בכל אחד מהמושבים הפזורים ברחבי ישראל, ולמעשה זהו אחד הנושאים החמים ביותר מבחינת חברי המושבים - שנאלצים בעל כורחם להתמחות גם בנדל"ן ולא רק בחקלאות עקב התמורות שחלו בענף ושחיקת הרווחיות של הגידולים השונים, רובם ככולם.

אבל האפשרות לפצל נחלות צריכה לעניין את כלל עם ישראל ולא רק את המושבניקים: אמנם בעלי הנחלות הם המרוויחים הגדולים מהאפשרות של פיצול הנחלות שלהם, אולם מדובר במהלך שעשוי להשפיע במידה ניכרת על שוק הנדל"ן בארץ באופן כללי, והרי אין כמעט אדם בארץ שמחירי הדיור אינם משפיעים על איכות חייו ולא בכדי הטריגר העיקרי למחאה החברתית (שגם אם נדמה כי הסתיימה בסוף קיץ 2011 הרי שהיא עדיין כאן) היה הכשל הנוראי בשוק הנדל"ן וההשפעה המכריעה שלו על רובנו.

 

מהו פיצול נחלה?

 

פיצול נחלה הוא האופציה שאמורה להינתן לחברי מושב  בעלי נחלות לפצל את הנחלה שברשותם, כך שניתן יהיה לבנות יחידת דיור נוספת (שלישית במספר) בכל נחלה - ואותה ניתן יהיה למכור (או להשכיר) באופן חופשי בשוק הנדל"ן גם למי שאינו בן משפחה, וזאת בניגוד למצב הקיים כיום, שעל פיו ישנה חובת הוכחת רצף בין דורי על מנת לבנות את יחידת הדיור השלישית (כלומר בכל נחלה ישנן 3 יחידות דיור המיועדות לשלושה דורות של אותה משפחה, בעלת הנחלה).

 

החלטה 1155

 

האפשרות לבצע פיצול נחלה היא תוצר של החלטה 1155 של רשות מקרקעי ישראל (השם החדש של מה שנקרא בעבר מנהל מקרקעי ישראל, שהפך לרשות ממשלתית).

החלטה זו התקבלה כבר ב- 2008, ואף אושרה בבג"צ בשנת 2011, אולם מימושה בפועל עדיין מתעכב, ונכון לקיץ 2014 רק בשני מושבים מבוצע פיילוט בנושא - וזאת על אף הפוטנציאל האדיר שלה להזרים דם חדש למושבים ובעיקר לשפר את המצב העגום השורר בשוק הנדל"ן.

הסיבה הרשמית היא היעדר תקנים ברשות מקרקעי ישראל כך שאין מי שיטפל בכל הפן הבירוקרטי של פיצולי הנחלות. עוד כדאי לציין כי למרות שבג"צ כבר קבע כי החלטה 1155 עומדת במבחן החוק, עדיין ישנה התנגדות להחלטה זו, ובעיקר מצד האגודה לצדק חלוקתי שטוענת כי מדובר בהטבה יקרת ערך המוענקת למגזר ספציפי.

 

התנאים למימוש האפשרות לפצל את הנחלה

 

על פי החלטה 1155, יוכל כל בעל נחלה לפצל אותה וכאמור להקים יחידת דיור שלישית אותה ניתן להוציא לשוק החופשי ולשווק לקהל הרחב (ולנוכח איכות החיים הגבוהה במושבים רבים, צפוי ביקוש ער לנכסים אלה, ובפרט במושבים שבאזור מרכז הארץ, במרחק של כחצי שעה נסיעה מגוש דן).

על מנת לבצע פיצול נחלה יש קודם כל להצטרף להסדר עם רשות מקרקעי ישראל ולשלם 3.75% מערך זכויות הבנייה (על פי חישוב של 375 מ"ר), ולאחר מכן לבצע את הרישום הנפרד של היחידות ולהסדיר שימושים חורגים בנחלה אם ישנם (ובנחלות רבות ישנם שימושים כאלה, עקב הקושי להתפרנס אך ורק מחקלאות).

זכויות הבנייה של בית שייבנה בעקבות פיצולה של נחלה עומדות על 160 מ"ר, ובנוסף לתשלום הראשוני של 3.75% תגבה רשות מקרקעי ישראל עוד 29.25% מסך ערכה של הקרקע שתשמש לבניית היחידה הנוספת.

כאמור פיצולן של נחלות תפשיר קרקעות רבות, תעשיר את קופת המדינה בזכות ההכנסות על זכויות הבנייה החדשות ותזרים בתים רבים לשוק הנדל"ן המשווע להיצע (כשבינתיים עודף הביקוש הולך וגובר) - כך שיש לקוות כי אכן ניתן יהיה לממש את האפשרויות שמציעה החלטה 1155 בקרוב.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים