ייחודיותם של מושבים דתיים

מושב הוא צורת חיים ייחודית לישראל , ומושבים דתיים הם קונספט ייחודי במיוחד . מה מאפיין אותם ומדוע איכות החיים בהם נחשבת כה גבוהה ?

לאורכה ולרוחבה של ישראל פזורים כמה עשרות מושבים דתיים , המציעים למי שמתגורר בהם ולמי שיעבור לגור בהם איכות חיים ייחודית . באופן טבעי החיים במושב דתי אינם מתאימים לכל אחד , אולם למי שרוצה לשלב קרבה לאדמה עם שמירה על המסורת ועל ערכים רבים אחרים מדובר באופציה אופטימלית .

זיקה הדוקה לאדמה

אמנם אנו חיים בעידן שבו חקלאות לבדה אינה מצליחה לפרנס את כל המושבניקים בארץ , וגם במושבים דתיים מתפרנסים החברים , בחלק מהמקרים לפחות , מאפיקים שונים ( כשבין השאר ישנם גם צימרים לקהל דתי הנהנים מביקוש הולך ומתרחב ) - אולם אחד המאפיינים הייחודיים של מושב דתי , בין אם ברמת הגולן , בין אם בשפלת החוף , בין אם בהרי ירושלים ובין אם בערבה , הוא הזיקה ההדוקה לאדמה - דבר שיוצר סיפוק רב לכל חקלאי ובפרט לחקלאים שומרי מצוות .

הגשמה

הקונספט של מושב דתי הינו קונספט ותיק שמתחיל עוד בימים של לפני קום המדינה , וכבר בשנת 1927 הוקם הראשון שבהם - שדה יעקב ( השוכן בסמוך לקרית טבעון , בעמק יזרעאל ).

מושב זה, כמו גם רבים אחרים בעקבותיו , הוקם על ידי תנועת הפועל המזרחי ( ובהתאם נקרא על שמו של הרב יעקב ריינס , אחד ממייסדי התנועה והמנהיגים הבולטים שלה ). הפועל המזרחי , שהוקמה בשנת 1922, דגלה בשילוש המאחד את עם ישראל , תורת ישראל וארץ ישראל , ופעלה לאור הסיסמה " תורה ועבודה " על מנת ליישב את הארץ ולשלב בין קיום מצוות , חינוך ברוח הדת וסוציאליזם .

עד קום המדינה כבר הקימה הפועל המזרחי 8 מושבים דתיים , ובמסגרת המאמץ הכולל לקליטת גלי העלייה בשנות ה - 50 של המאה ה - 20 היא ייסדה עוד כ - 50 מושבים בעלי אופי דומה . נכון לימינו מספרם כבר עומד על כ - 100, וחבריהם נהנים מהגשמה מלאה של ערכי הפועל המזרחי - כאמור חיבור בין תורה לעבודה ובין צדק ושוויון ושמירה על ערכי הדת , והכל למען יישוב הארץ והפרחת השממה .

קהילה תומכת וערבות הדדית

עוד מאפיין מובהק של החיים במושבים הדתיים הוא הקהילה התומכת והערבות ההדדית .

אמנם מדובר בעקרונות יסוד של המושב , כפי שנוסחו לפני כמעט 100 שנה על ידי הוגי צורת ההתיישבות הייחודית , אולם אורח החיים הדתי , המסורת ושותפות האמונה יוצרים קרבה חזקה במיוחד , ומתווים חיי קהילה תוססים , תומכים ומעצימים .

הדבר בא לידי ביטוי הן בחגים , שהופכים לחגיגות מלאות בתוכן , ערכים וריגוש , והן בחיי היומיום , כך שבסך הכל מבחינת אדם מאמין רכישתה של נחלה במושב דתי מובילה לחיים איכותיים מאוד .

הערבות ההדדית באה לידי ביטוי גם כשאחד החברים נתקל בקשיים כאלה ואחרים , וגם לתמיכה זו ישנה כמובן תרומה בלתי מבוטלת לתחושת הבית והביטחון שמקנה מושב דתי .

חינוך ברמה גבוהה

אחד היתרונות המרכזיים והמאפיינים הייחודיים של חיים במושבים דתיים הוא הרמה הגבוהה של החינוך לה זוכים הילדים - בין אם בתחומי המושב ובין אם במסגרת אזורית או בישיבה .

מושבים דתיים בולטים

ישנם כאמור למעלה מ - 100 מושבים דתיים ברחבי הארץ , ובין הבולטים שבהם ניתן לציין את אבני איתן ונוב ברמת הגולן , את את ניר עציון שבין חיפה לעתלית , את כפר הרא " ה שבעמק חפר ( שבו , אגב , שוכנת ישיבת בני עקיבא הראשונה ששילבה בין לימודי דת ברמה גבוהה מאוד לבין הנחלת הציונות לתלמידים בה ), את בני ראם ובן זכאי שבשפלה , את גבעת יערים שבאזור ירושלים ואת תלמים שבחבל לכיש - כולם , כמו גם חבריהם המשלבים בין חיי המושב לערכי הדת , מציעים אורח חיים ייחודי ואיכותי .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים