מושבים בעמק חפר


למה מושבי עמק חפר הם כה פופולריים , אילו גידולים חקלאיים מתאימים לאזור זה , ומהן אפשרויות התעסוקה האחרות למי שמתגורר במושבים אלה ?

עמק חפר הוא אזור במישור החוף , בין חדרה לנתניה . מושבים בעמק חפר הם דרך נהדרת לחיות במרחב הכפרי אך במרחק נסיעה לא רחוקה מערים גדולות וגם מגוש דן - ובהתאם הם מושכים אליהם בשנים האחרונות יותר ויותר משפרי דיור שמאסו בחיים מוקפי בטון ואספלט וחיפשו איכות חיים גבוהה יותר , מרחבים ירוקים ואוויר צח .

בין המושבים הבולטים באזור עמק חפר : בית ינאי , גבעת שפירא , חבצלת השרון ומכמורת .

 

אדמת טרה רוסה וגידולים סובטרופיים

 

כמו בחלק גדול ממושבי ארצנו , חקלאות היא כבר לא אפיק הפרנסה היחידי של מושבי עמק חפר - אולם עדיין ניתן למצוא בהם לא מעט גידולים חקלאיים . אזור עמק חפר מתאפיין באדמת טרה רוסה שהיא קרקע פוריה מאוד לסוגים רבים של ענפים חקלאיים , ובטמפרטורות גבוהות בקיץ ונוחות בחורף דבר היוצר מצע מוצלח מאוד לגידולים סובטרופיים שונים . בנוסף מתאפיין אזור עמק חפר בשלושה רכסים בולטים , כשזה המערבי נמצא ממש על קו הים ויוצר מצוקים מרשימים ואילו בין הרכס המרכזי ( זה שעליו שוכן כפר ויתקין ) לבין זה המזרחי ( עליו נמצא כפר מונש ) משתרעים פרדסים .

אדמות האזור , אגב , נרכשו על ידי יהושע חנקין ( שהתפרסם בזכות גאולת הקרקע ) עוד בשנת 1927 ובעזרת תרומות של יהודים קנדיים .

 

פארק התעשייה

 

כאמור גם חברי מושבים בעמק חפר , כמו באזורים אחרים בארץ ואפילו ביתר שאת , לא מתפרנסים רק מגידולים חקלאיים . רבים מהם יוצאים מדי יום לעבודתם באזור המרכז ( או לחילופין במטרופולין של חיפה ), כשאופציה נוספת היא פארק התעשייה עמק חפר - פארק שפועל בהצלחה מזה קרוב לרבע מאה ושכ - 150 עסקים במגוון תחומים פועלים בו ( וביניהם סנו , טיב טעם , בירה אלכסנדר ועוד ).

תחום נוסף שמפותח במיוחד בעמק חפר הוא התיירות . בין האטרקציות באזור : שמורת הטבע ממזרח לביתן אהרון , פארק השרון וכמובן הגן הלאומי נחל אלכסנדר .

 

מושבים בעמק חפר : איכות חיים בלב העניינים

 

מאז שחברי מושבים יכולים להקצות חלק מאותה נחלה שניתנה להם ע"י המדינה גם לטובת מגורים של מי שאינם חברי המושב , הצטרפו אל המושבים השונים ברחבי המדינה , ובפרט אלה הקרובים יחסית למרכז הארץ , תושבים רבים - שאינם במעמד של חברי מושב אבל נהנים כמובן מאיכות החיים הייחודית של צורת התיישבות זו .

גם במושבים בעמק חפר , באופן טבעי , נקלטו תושבים רבים , נוצר תמהיל מגוון של אוכלוסייה והדבר שדרג משמעותית לא רק את רמת החיים של הנקלטים אלא גם את רמת החיים של הקולטים ואת המושבים כולם .

 

מושבים בולטים באזור עמק חפר

 

מכמורת : אחד מאותם מושבים בעמק חפר שהפכו זה מכבר לשם נרדף לאיכות חיים גבוהה . מכמורת נוסדה בשנת 1945 על ידי חיילים משוחררים של הצבא הבריטי , ובתחילת הדרך התמקדו רוב חברי המושב בדייג . עם השנים השתנה אופי היישוב וכיום מתגוררים בו , בין השאר , גם סטודנטים רבים הלומדים בשלוחה המתמחה בלימודים ימיים של מכללת רופין .

כפר ויתקין : המושב הראשון שהוקם בעמק חפר , בשנת 1930. חברי מושב זה הם אלה שבנו את גשר הצבים המפורסם שמעל נחל אלכסנדר כמו גם את המזח בחוף בית ינאי .

כפר הרא " ה : אחד המאפיינים של מושבים בעמק חפר הוא הגיוון שלהם , וכך למשל כפר הרא " ה הוא מושב דתי ( הנקרא על שמו של הרב קוק ). במושב זה גם נוסדה ( עוד לפני קום המדינה ) הישיבה הראשונה של בני עקיבא .

בית חרות : מושב שהוקם ע " י עולים מארה " ב כמושב עובדים , הפך ברבות השנים למושב שיתופי והתפרסם בזכות גידול תרנגולי הודו .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים