מהי חקלאות מדברית?

על מה התבססה החקלאות המדברית בעבר , ומה מאפיין אותה כיום ? אילו פעילויות מתבצעות במו " פ רמת הנגב שתורם רבות לקידום חקלאי האזור ?

אחד האתגרים היותר גדולים של מדינת ישראל היה מאז ומתמיד פיתוח חקלאות מדברית , שהרי חלק ניכר משטח המדינה הוא מדברי וחבל לא לנצל אותו . גם החזון של ראש הממשלה הראשון של ישראל , דוד בן גוריון , אודות הפרחת הנגב , הניע אנשי מקצוע רבים בתחום לנסות ולפתח פתרונות חקלאיים מתקדמים שיאפשרו גידולים שונים גם בתנאי האקלים הלא פשוטים של הנגב - לנסות ולהצליח .

ההיסטוריה הארוכה והמרשימה של הגידולים החקלאיים בנגב

כדאי לדעת שעוד הרבה לפני שדוד בן גוריון חלם על הפרחת השממה הנגב לא היה תמיד שומם .

שבטה , עבדת , חלוצה וממשית , הערים הנבטיות הבולטות שהוקמו לפני למעלה מ - 2000 שנה , התפרסמו אמנם בזכות היותן חלק מדרך הבשמים המפורסמת ( ועל כן הוכרזו ע " י אונסק " ו כאתרי מורשת עולמיים ), אולם במהלך התקופות הרומית והביזנטית ביצעו תושבי ערים אלה הסבה ממסחר אל חקלאות, וזאת לאחר שהאימפריה הרומית זנחה את דרך הבשמים כאפיק מסחר מרכזי .

על פי ממצאים ארכיאולוגיים רבים , השכילו הנבטים , בין השאר , לאגור מי גשמים באמצעות טכניקה ייחודית שאפשרה הכוונת המים הזורמים במדרונות אל החלקות שבהן היו גידולים ( בין אם באפיקים שיצר הטבע ובין אם דרך תעלות מעשה ידי אדם ). במערכת זו שולבו גם סכרים וכך רק לאחר שכמות המים שנספגה באדמה הייתה מספקת לשם גידול החיטה , הזיתים או הגפנים ( הגידולים העיקריים באותם ימים ), הועברו העודפים לחלקה הבאה , וכך הלאה .

חקלאות מודרנית בלב המדבר

ברחבי הנגב פזורים לא מעט מושבים וקיבוצים , שאמנם לא מתפרנסים אך ורק מחקלאות ( בדיוק כמו הישובים בחלקי הארץ השונים ) אולם נחלה המשמשת לגידולים חקלאיים אינה מחזה נדיר - אלא להיפך .

דוגמה אחת מתוך רבות היא גידול עגבניות שרי בכמהין ( שחבריו מגדלים גם פלפלים , צמחי תבלין ותפוחי אדמה ), ודוגמה נוספת היא גידול ירקות ופירות אורגניים משובחים במיוחד בעין הבשור ( שהוקם ב - 1982 על ידי קבוצה מאנשי העיר ימית שפונתה באותה שנה ). במושב שדי אברהם בעל האופי החילוני - ליברלי - אידיאליסטי ניתן למצוא פרחים וירקות , בישע שבחבל אשכול ישנם כ - 2,000 דונם של גידולים חקלאיים ובאופן כללי חברי מושבי הנגב משלבים בין פעילות חקלאית למקצועות חופשיים ואחרים ובהחלט עושים חיל .

מרכז הניסויים

אחד מהגורמים המרכזיים לרמה הגבוהה של הגידולים החקלאיים השונים בנגב ובערבה הוא ללא ספק מו " פ רמת הנגב שמהווה מרכז ניסויים מתקדם של חקלאות מדברית .

מרכז המחקר והפיתוח הוקם כבר בשנות השישים של המאה הקודמת , בקיבוץ רביבים , ע " י החוקר המפורסם יואל דה מלאך ( שאגב , נולד באיטליה כג ' וליו דה אנג ' ליס , ושעל שמו נקרא כיום המרכז ).

אחד מתחומי הפעילות העיקריים של מו " פ רמת הנגב הוא שכלול הניצול של מים מליחים , כשבין השאר נעשים נסיונות להשקות במים אלה מטעי זיתים , פרחים לקטיף , חוחובה , מלונים , אבטיחים ועוד ועוד .

בנוסף מתבצעים כל העת מחקרים על מנת למצוא פתרונות לבעיות שונות הקשורות לגידולים חקלאיים בלב המדבר . כך למשל נעשים נסיונות להפוך זנים קיימים לעמידים יותר בפני מחלות ולמזיקי קרקע , וכן לאפשר גידולים שונים במצע מנותק ( עם שימוש במים ממוחזרים ).

במקביל מפותחים כל העת זנים חדשים , הן כדי להרחיב את ההיצע של חקלאי הנגב והן כדי למצוא תחליפים לזנים שכבר אין בהם טעם . בין השאר מפותחים לא פחות מ - 50 זני זיתים , הן למאכל והן לשמן .

פן נוסף של הפעילות של מו " פ רמת הנגב הוא הכשרת חקלאים ממדינות שונות בחו " ל על מנת שהם יוכלו להגדיל את היבולים בארצם .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים