מושבים וקיבוצים - איך מתבצע בפועל הליך לקיחת המשכנתא?

מעוניינים לקחת משכנתא למטרת רכישת הבית שתמיד חלמתם שיהיה לכם במושב? כאן תוכלוללמוד איך עושים את ההליך הזה בצורה נכונה.

מי מאיתנו לא חולם לגור בבית פרטי עם גינה גדולה בסביבה ירוקה הכוללת נופים מדהימים? סביר להניח שכולנו נשמח לגור במקום כזה. ניתן להגשים את החלום, שכן בשנים האחרונות, יותר קיבוצים ומושבים פותחים את שעריהם גם לאנשים מבחוץ ומציעים להם לרכוש שטח ולבנות בית בהרחבות שלהם. ההרחבות הן חלק בלתי נפרד מהקיבוצים והמושבים. מי שגר בהרחבה בקיבוץ, מחויב לשלם דמי קהילה, בדיוק כמו הקיבוצניקים הוותיקים. במושבים, העניין קצת אחרת, שכן אין דמי קהילה.

 

אם יש ברשותכם הון עצמי, תוכלו בהחלט לקחת משכנתא ולבנות בית בקיבוץ או במושב. רק שימו לב, מדובר על משכנתא לבנייה עצמית וכמו כן, מדובר על עסקאות נדל"ן השייכות למגזר הכפרי האחראי על המושבים והקיבוצים. למעשה יש לא מעט הבדלים בין רכישה של בית פרטי בעיר לבין רכישה של בין פרטי במושב או בקיבוץ. הבדלים אלו באים לידי ביטוי בבעלות על הקרקע ועל הנכס עצמו. על כן, לפני שאתם לוקחים משכנתא, יש לבדוק את כל הפרמטרים ולראות שאכן משתלם לכם לקנות את הבית.

 

משכנתא במושבים וקיבוצים מה הקשר למנהל מקרקעי ישראל?

 

אם החלטתם על משכנתא, דעו שיש לקבל אישורים מיוחדים ממנהל מקרקעי ישראל. משרד זה מקשה בשנים האחרונות על רוכשים שרוצים לבנות בקיבוצים ובמושבים, בטענה שמבוצע שימוש לא חוקי בקרקעות. יתרה מזאת, גם אם לא תגורו פיזית בבית, אלא תשכירו אותו לתושבי חוץ, גם אז יש בעיה עם מנהל מקרקעי ישראל, הטוען שהשכירות אינה חוקית ויש להעביר אליו חלק מההכנסות של הבתים הללו.

 

עם כל הקשיים האלו יש להתמודד והם מהותיים לגבי המשכנתא, שכן במידה ולא תקבלו אישור בנייה ממנהל מקרקעי ישראל, לא יהיה לכם טעם לקחת משכנתא. יתרה מזאת, אף בנק לא יספק לכם משכנתא, אם לא יוצג אישור הבנייה. על מנת להתמודד עם הקושי הזה, כדאי להתעניין במכרזים של הרחבות בקיבוצים ומושבים המנוהלים על ידי חברות בנייה גדולות, להן יש את אישורי הבנייה הנדרשים. נכון שעלות הבית והמגרש יהיו גבוהות יותר, אך זה יהיה משתלם יותר עבורכם וכך תוכלו לקבל משכנתא מהבנק, ללא בעיות מיוחדות.

 

מורכבות המשכנתא בקיבוצים ומושבים

 

על פי החלטה של מנהל מקרקעי ישראל, הנוגעת להפרדת שטחי המגורים מהשטחים החקלאיים, התאפשרה לפתיחת הבנייה בהרחבות של הקיבוצים והמושבים ובהתאם לכך, גם נפתחה האופציה לקבלת משכנתא לצורך קניית השטח ובניית הבית. בעקבות ההחלטה, ניתן לרשום את הבית בקיבוץ או במושב, על שם לווה המשכנתא. כיום, יש לבדוק מה המצב והאם ההחלטה עדיין בתוקף, שכן היו לא מעט בעיות איתה. אלו נבעו מהעובדה שהקיבוצים והמושבים רצו שהבית יהיה רשום על שם הקיבוץ או המושב בלבד.

 

מעבר לכך, עניין נוסף של משכנתא בקיבוצים ומושבים נוגע לכך שיש קושי גדול להעריך את שווי הנכס באופן מדויק להבדיל מנכסים בעיר. על כן, יש מגמה בשנים האחרונות, שמרבית הרוכשים בונים את הבית בקיבוץ או במושב ולא מוכרים אותו במהרה.

שורה תחתונה

 

מומלץ להתייעץ עם חברה המספקת שירותי ייעוץ משכנתאות. זו בעלת ניסיון והיא שתוכל להגיד לכם בוודאות, אם העסקה משתלמת וכיצד כל התהליך יתנהל. שיהיה בהצלחה!

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים