איך כדאי למי שגר במושב לטפל בעניין גיזום העצים בגינתו?

אתם גרים במושב ויש לכם גינה בבית הפרטי שלכם? קראו כאן איך כדאי לכם לטפל בעניין של גיזום העצים!

תנופת הצמיחה במושבים הרבים שפזורים ברחבי הארץ, והאפשרות להסב חלק מהנחלות החקלאיות לטובת מגורים, כך שגם מי שאינם בני המושב יוכלו ליהנות מאיכות החיים הגבוהה שמאפיינת את החיים בצורת התיישבות זו, הביאו לכך שבמושבים רבים ניתן למצוא תושבים חדשים. עבור העירוניים שחיפשו חיים עם איכות אמיתית, כזו שטבולה בהמון ירוק ושלווה וכוללת מרחבים פתוחים, טיפוח גינה מרחיבת נשימה ושובת לב הוא צעד מומלץ - ובפרט אם מקפידים על תחזוקה שוטפת נאותה שהופכת את המרחב הפתוח למרהיב ומרשים במיוחד. אחד הצעדים הבסיסיים במסגרת תחזוקת גינה הוא גיזום העצים שהיא כוללת.

 

האם כל העצים זקוקים לגיזום?

 

לאו דווקא. ישנם עצים דוגמת ברוש או ארז שענפיהם גדלים בצורה מבוקרת באופן טבעי, ועל כן אין תחרות בינם לבין הגזע ואין בהכרח צורך לגזום אותם. בדרך כלל מדובר על עצים בעלי צורת פירמידה והם נקראים עצים בעלי בקרה אמירית. עצים אחרים זקוקים לעזרה בבקרה על אורך הענפים שלהם ובמקרים אלה נדרש גיזום עצים מקצועי. הפרמטרים העיקריים לבחירת אופן הגיזום הם קצב הגידול שלהם, אורך הענפים, סוג העץ (עץ פרי או עץ נוי) והעדפות אנשי המושבים לגבי אופי הגינה שלהם.

 

היתרונות של גיזום העץ

 

גיזום עץ מספק לו, ולבעלי הגינה במושב, 3 תועלות עיקריות: ראשית, עץ מעוצב ויפה בהתאם לטעמנו. שנית, צמצום הסיכון להיווצרות נזקים עקב עצים שגדלו בצורה בלתי מבוקרת והענפים שלהם עלולים לקרוס במהלך סופה ולפגוע בבית שלנו, או בבית סמוך במושב. תועלת שלישית היא שבאמצעות גיזום מתאפשרת כניסה של קרני שמש גם אל החלקים הפנימיים של העץ ובדרך זו מובטחת צמיחה אופטימלית.

 

בנוסף מבטיח גיזום העצים כי הם לא ישתלטו על הגינה וישאירו מקום גם לשאר הצמחים בה. עוד כדאי לדעת שכשישנם ענפים פצועים או חולים הם עלולים להזיק לכל חלקי העץ ועל כן חשוב להרחיק אותם, ובהקדם.

 

התדירות המומלצת לגיזום כל עץ היא בהתאם לאופיו - עץ חזק זקוק לגיזום בתדירות נמוכה יותר ביחס לעצים עדינים יותר (כך למשל חברי מושב שבגינה שלהם עץ אלון יזדקקו לגיזום בתדירות לא גבוהה), וגם בהתאם לקצב התארכות הענפים.

 

גיזום עצי פרי

 

גיזום עצי פרי מספק יתרונות ספציפיים: יתרון אחד הוא שגיזום עץ שמניב פירות מאפשר לו לפצל את הענפים וכך לספק לנו כמות גדולה יותר של פירות בעתיד, יתרון שני הוא השמירה על בריאות העץ והבטחת הצמיחה האופטימלית, כך שנפיק ממנו מקסימום תועלת לאורך שנים רבות, ועוד סיבה לבצע גיזום עצים כשמדובר על עצי פרי היא שפעולה זו מקלה עלינו לקטוף את הפירות וליהנות מהם.

 

השיטות השונות לגיזום העצים

 

ישנן מספר שיטות של גיזום עצים: שיטה אחת נקראת סניטציה והיא מבוססת על הסרת ענפים מתים, גוססים, חולים, שבורים או מנותקים. שיטה זו מתאימה בעיקר לעצים הבוגרים. שיטה שנייה נקראת דילול, והיא כוללת בתוכה גם את הסניטציה, כשבנוסף תאוורר צמרת העץ. שיטה שלישית נקראת גיזום היקפי והיא מאפשרת את הנמכת גובה העץ, ושיטה רביעית היא הרמת נוף - שיטה שהבסיס שלה הוא גיזומם של ענפים נמוכים עד לבסיס.

 

מתי כדאי לגזום את העצים בגינה?

 

עצים צעירים נהוג שלא לגזום עד שיצמחו מספיק. עצים נשירים (שקד, נקטרינה, אגוז מלך, רימון, אלון, תות, אזדרכת ועוד) נהוג לגזום בשיא החורף, בסוף דצמבר או במהלך ינואר, וזאת על-מנת שהפקעים הרדומים יתפרצו בתחילת האביב ויאפשרו יצירת ענפים חדשים. עצים ירוקי עד (עצי פירות הדר, גויאבות, עצי זית ועוד) כדאי לגזום כשהם מלבלבים, בין אם באביב (בסוף עונה זו) ובין אם במהלך הסתיו.

 

* המאמר נכתב בחסות גיזום פור יו

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים