המאמר הבא מפרט לגבי מסלולי לימודים שתושבי מושבים רבים כיום בוחרים ללמוד. 

לפני שהתבססה הטכנולוגיה המודרנית והתעשייה, מרבית האוכלוסייה עסקה בחקלאות ובעבודת האדמה והמשק. גם בני המושבים עסקו במשך שנים בעיקר בתחומי החקלאות, גידול חיות המשק, גידולי שדה, פיתוח זנים ליצוא וגידול פרחים. אבל תושבי המושבים בימינו כבר לא עוסקים רק או אפילו בעיקר בעבודת האדמה. הם חושבים גם על מחוזות אחרים ועל מקצועות די מגונים. רבים מהם בוחרים ללמוד למשל, לימודי חינוך ולעסוק בהוראה. יש כאלה שפונים לעבר מקצועות חופשיים, ישנם אדריכלים, מהנדסים, אנשי מחשבים. להלן נסקור את המקצועות שתושבי המושבים לומדים בדרך כלל.

 

לומדים חינוך וטיפול

 

יותר ויותר מבני המושבים רואים את עתידם בחינוך. לא פחותים במספרם הם אלה אשר מחליטים לבחור במקצועות הטיפול השונים. מסלולי לימוד כדוגמת לימודי חינוך מקובלים בקרב אלה השואפים להשתלב בבתי הספר ובגני הילדים ולמרות הסטיגמה, גם גברים מחליטים לפנות למקצועות הללו מספרים בלתי מבוטלים.

 

בתחום החינוך והטיפול אנו כוללים גם את תושבי המושבים שמחליטים להשתלב בתפקידים כגון ייעוץ חינוכי, פסיכולוגיה, פסיכותרפיה. עניין גובר מביעים בני המושבים גם בתפקידים כדוגמת טיפול בעזרת בעלי חיים, טיפול באמצעות אומנות או פסיכודרמה. כמו כן, ניתן לראות גם את בני המושבים מצטרפים למקצועות הייעוציים וטיפוליים האחרים, כגון למשל עובדים סוציאליים, מאמנים אישיים וכיוצא באלה.

 

הנדסה וטכנולוגיה

 

מלבד לימודי חינוך ומקצועות טיפוליים, יש עוד מקצועות בתחומים אחרים לגמרי שבני המושבים נוטים לבחור בהם. לא חסרות דוגמאות לכך ובין היתר מדובר במקצועות ממשפחת מקצועות ההנדסה והטכנולוגיה. הנדסאות מכונות, מהנדסי חשמל, הנדסאות כימיה, מדעי המחשב – אלה הם דוגמאות למקצועות שבהם אנו פוגשים לא מעט מתושבי המושבים. ניתן לראות אותם במכללות מקצועיות, באוניברסיטאות, בטכניון. יש גם כאלה המשלבים את תחום החינוך ואת הרצון לעיסוק בטכנולוגיה. במכללות אקדמאיות כדוגמת בית ברל, ניתן למצוא מסלולים להוראה טכנולוגית, לרבות מסלולי הסבה לאקדמאים מתחומי המדע והמתמטיקה.

 

מהמושב – לניהול

 

עוד מקצוע מקובל מאוד בקרב תושבי המושבים הינו מנהל עסקים. למרות שבשנים האחרונות חל קיטון מסוים בביקוש למקצוע זה, הרי שהוא עדיין אחד המבוקשים ביותר. את המגמה הזאת ניתן לראות בבירור כאשר מסתכלים על הנתונים לא רק של מספר הנרשמים לתואר הראשון במנהל עסקים אלא גם של מספר הנרשמים לתואר שני בתחום זה. תושבי מושבים בעלי תואר ראשון במקצועות לימוד מגוונים מחליטים להמשיך לתואר שני במנהל עסקים. לאחר מכן, הם משתלבים בעסקים קיימים, מקימים עסקים חדשים או משתלבים במשרות בכירות, במיטב החברות במשק.

 

רפואה, ביולוגיה ומקצועות פרא רפואיים

 

מקצוע הרפואה אולי רחוק מלתפוס את המקום הראשון בקרב תושבי המושבים, אבל כאשר מרחיבים את שדה הראיה מתקבלת תמונה מעניינת. שילוב המקצועות רפואה, מדעי החיים, ביולוגיה ומקצועות סיעוד וכן גם מקצועות פרא רפואיים מושך אליו הרבה מאוד מושבניקים. גם השילוב המתבקש עם מקצועות טכנולוגיים (כדוגמת ביוטכנולוגיה) מעניין מאוד את תושבי המושבים ולא בכדי.

 

מקצועות שקרובים ללב

 

עוד מקצועות שתושבי מושבים לומדים כיום כוללים למודי משפטים וכן לימודי ראיית חשבון, ייעוץ מס ושמאות. אדריכלות ועיצוב גם הם מושכים לא מעט מבני המושבים שמתכננים את עתידם אבל פה ושם יש גם כאלה שמחליטים להישאר במקצועות הקרובים לבית וללב. מה למשל? למשל לימודי חקלאות ואגרונומיה. אחרי הכל, ישראל הולכת ותופסת מעמד של בכורה בפיתוח חקלאות המודרנית, עם פיתוחים מדהימים בתחומי ההדברה, השבחת הקרקע ושימוש נכון במשאבי הטבע והתפלת מים. מדעי התזונה, גם הוא מקצוע שראוי להזכיר וכך גם גיאולוגיה, לימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים