האם יש אג'נדה פוליטית אחידה לרוב המושבים בארץ או שמדובר במגוון רחב של דעות?

האם יש אג'נדה פוליטית אחידה לרוב המושבים בישראל? 

רוב חברי המושבים שקמו לאחר קום המדינה, התחברו למגמה ולהנהגה המדינית בשנים הללו ואמצו גם הם אג'נדה פוליטית של מפא"י. בחלוף השנים, רבים מחברי המושבים נדדו עם ההתגלגלות של מפא"י ונמנו עם חברי מפלגת המערך. המושבים הדתיים לעומתם, נעו בדרך כלל עם מפלגת המפד"ל ולאחר מכן זרמו עם המפלגות החדשות של הדתיים הלאומיים שהוקמו ודגלו בדרך זו, שהיום היא מפלגת הימין החדש.

  

מגמה זו לא נשארה לאורך זמן ובעשרות השנים האחרונות חלו שינויים רבים ועליהן אפשר לשמוע בכמה אופציות של עמית סגל הרצאות אשר נערכות במושבים ובערים רבות ברחבי הארץ.

 

רוחות חדשות של אג'נדה פוליטית

עם השינוי הפוליטי בישראל והתחזקותו של הליכוד חלו שינויים גם בדרכי החשיבה של רבים מבני המושבים והמערך איבד בהם חלק מכוחו. רוב וותיקי המושבים נשארו לאורך שנים נאמנים למערך, אך דור ההמשך כבר פנה לכיוונים אחרים ויצר מגוון רחב של דעות. דוגמא למפלגה חדשה שזכתה לתמיכה היא מפלגתו של משה כחלון שהקמפיין שלה נוהל על ידי משרד הפרסום אקזקטיב.

 

ההשפעה של דור ההמשך במושבים

בעשורים האחרונים חלו שני שינויים מהותיים בהרכב האוכלוסייה במושבים. השינוי הראשון הוא השתרשותו של דור ההמשך במושבים, כיוון שהם הקימו בתים שלהם על חלקת הבן הממשיך או רכשו שטחים אחרים במשק והקימו עליהם את ביתם.

באופן טבעי לצעירים שעברו לגור במושבים, שהחלו את דרכם בצבא והמשיכו בקריירות האזרחיות ולא עסקו בחקלאות, היו דעות פוליטיות שונות כמו הליכוד, דרך מפלגות המרכז שקמו לפני הבחירות ובמקרים רבים הפסיקו את פעילותן לאחר הבחירות וקמו מפלגות מרכז חדשות.

 

נושא משמעותי נוסף במושבים הוא שוותיקי המושבים החלו למכור את בתיהם הישנים ובעלי הנכסים החדשים לא היו בני המושבים, אלא אזרחים שהגיעו מהערים ומישובים אחרים. בנוסף לכך, מושבים רבים החלו למכור קרקעות במסגרת ההרחבה של המושב ורבים מהרוכשים היו גם הם מישובים אחרים ולאו דווקא דור ההמשך של המושב הספציפי.

 

הדעות הפוליטיות של רבים מחברי המושב החדשים, היו מוצקות והן לא תאמו את החשיבה של הדור המבוגר שרבים מהם המשיך לדבוק במפלגת העבודה. 

 

האג'נדה הפוליטית העכשווית של בני המושבים

בדיקה שנערכה על תוצאות מערכת הבחירות האחרונה בקרב בני המושבים, הראתה ברובם אחיזה חזקה מאד של מפלגת כחול לבן של בני גנץ, אחוז המצביעים שבחר במפלגה זו נע בין % 52 - % 70 במושבים רבים, למעט מקרים בודדים שבהם המפלגה קיבלה רק כ - % 30. מפלגת העבודה ירדה לאחוזים נמוכים שנעו בין % 8 - % 14 והליכוד בממוצע סביב % 14 למעט מושבים חריגים שבהם הם קיבלו אחוז מאד גבוה, שנע סביב % 30 מכלל בעלי זכות הבחירה במושב.

 

במושבים הדתיים אחוזי ההצבעה היו על פי הפילוח של אמונתם של התושבים, אחוז ניכר למפלגת ימינה, והצבעות נמוכות יותר למפלגת ש"ס.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים