אירוע גבורות לרב מנחם הכהן

מאת: אילנה יוגב, יו"ר אגף חברה וקהילה.

 

"הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד".
רק בשביל לפגוש את כל מי שבא לכאן היום, כדאי היה להגיע לגבורות.
תודה לכם חברי אנשי התנועה - ותיקים וצעירים, שנאספתם מכל מרחבי ההתיישבות, לאירוע תנועתי זה של גבורות. יותר משיש באירוע זה ציון גיל הגבורות שלי, ראויה התכנסות זו לציון שנות הגבורות אליה הגיעה בימים אלה תנועת המושבים, כמאמר חכמינו "וכשאני לעצמי מה אני?".

בדברים נרגשים אלה ומעבר להם התכבדנו באירוע לציון יום הולדתו השמונים של הרב מנחם הכהן, רב תנועת המושבים מזה כחמישה עשורים. אירוע הוקרה זה מתניע למעשה את העיסוק בהקמת ארכיון התנועה ושימור מורשתה. סיפורה של תנועת המושבים הוא סיפורה של ההתיישבות, סיפורה של המדינה.

אולי בשל כך, וודאי לנוכח ההתרגשות שהפגישה המחודשת בין חברים רבים לדרך עטפה בה את כולנו, התאפיין האירוע בשמחה גדולה ובתחושת התרוממות רוח. נגינת הכלייזמרים שהנעימה את קבלת הפנים באוירה יהודית חמה תערוכת תמונות המחברת בין עבר והווה וספר אורחים שהלך ונכתב במהלך כל אחר הצהריים היו הרקע למסכת מיוחדת שהועלתה על במת האודיטוריום במכללה בהמשך הערב .

כותרת המסכת "עשה לך רב וקנה לך חבר" (פרקי אבות) גילמה את תפיסת תפקידו של הרב לאורך שנות שירותו הציבורי בתנועת המושבים ומחוצה לה. איש של רוח והגות לצד יצירה ועשייה, סובלנות ואמונה באדם ובטוב לצד ראייה מרחבית וחזון. אדם שאוהבים לאהוב ושגם בהגיעו לגיל גבורות לא נס ליחה של האהבה.

רבים המברכים בערב זה, ואת חלקם שמענו גם מעל הבמה ובסרטים ששולבו במסכת. מאיר צור, מזכ"ל התנועה, הדגיש את חשיבות היותו של הרב עמוד התווך של התנועה לאורך השנים. ערכי תנועת המושבים לא השתנו גם אם המושב שינה את פניו, ולחברי התנועה יש חובה שהיא זכות להמשיך מורשת אבות. צור חלק עם המשתתפים את התרגשותו והערכתו על הזכות לצאת למסע פולין של תנועת המושבים במעמד הרב.

חברינו לדרך, המזכ"לים לשעבר: אריק נחמקין, ניסים זוילי, נפתלי בן סירא ויחזקאל זכאי אשר ברכתם צולמה לקראת האירוע, התחברו אף הם לנושא זה וסיפרו על כך שתרומתו של הרב לבניית התשתית הקהילתית-יהודית במושבי התנועה היתה מכרעת וכי בזכות פועלו הוקמו בתי הכנסת וניתנה הכרה והוקרה לצרכי הדת ביישובים, בעיקר בהתיישבות העולים. יחד עם זאת, גם כחלוף השנים נודעת חשיבות למעורבות הרב בעשייה קהילתית זו, כפי ששמענו ממשפחת יבין ומרונית גל ממושב כפר יחזקאל, אשר חלקו עמנו את חווית שיפוץ בית הכנסת ביישוב ותיק זה.

ראש המועצה האזורית באר טוביה, דרור שור, והנשיא הנכנס של המכללה האקדמית אחוה, פרופ' עליאן אלקרנאווי, התייחסו לקשר של תנועת המושבים בכלל ושל הרב מנחם הכהן בפרט לאזור והזמינו את חברי התנועה לראות באזור ובמכללה כבית וכבסיס לגשר והמשך פיתוח קהילתי בכלל המרחב הכפרי.
חברנו יוסק'ה הררי, העומד בראש סניף "יד לבנים" של המושבים, ריגש אותנו בדבריו האישיים אל הרב המצטרף כדבריו ל"מועדון השמונים". ברכתו, שהוגשה בהומור רב, הזכירה לכולנו שניסיון חיים וקשר אישי בין אנשים הם המניעים בסופו של דבר את גלגלי המערכת.

התכבדנו בברכתו של שר התמ"ת, שלום שמחון, אשר צמח בתנועת המושבים מתפקיד של מנחה בגרעין עודד, דרך היותו מנהל "ועדת הנוער" (לימים "בני המושבים"), אח"כ מזכ"ל התנועה ובהמשך לכך שר החקלאות ונציגנו בכנסת. גם השר שמחון התייחס לקשר האישי רב השנים עם הרב מנחם הכהן,  ושיתף אותנו בכך שהוא רואה ברב דמות לעצה, גם במרחב הפוליטי, עד עצם היום הזה.

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, נשא דברים באירוע על רקע הקשר האישי- משפחתי של הרב כחברם הקרוב של מלכה ונחום גנץ ז"ל, הוריו של הרמטכ"ל. נחום היה סגן מזכיר התנועה במשך שנים רבות ועבודתם המשותפת הטביעה חותמה במרחב המושבים כפי שעלה מהסיפורים הרבים. הרמטכ"ל ציין כי דמותו של הרב מלווה אותו כחלק מהמשפחה לאורך כל חייו, החל מבר מצווה דרך החתונה וכלה בלוויות – מעגל חיים שלם של חברות ושותפות.


הרב מנחם הכהן הגיע לאירוע כשהוא עטוף בבני משפחתו: רעייתו - פרופסור דבורה הכהן,  ילדיו וחלק מנכדיו, אשר סיפרו לנו מעט על ילדות ובגרות על ברכי אדם נערץ ומיוחד שבשבילם הוא קודם כל "אבא". התפוחים לא נפלו רחוק מן העץ, וכולם ב"ה עושים חיל כל אחד בתחומו.

לאורך המסכת שולבו קטעי סרטים שהביאו  סיפורים מהשטח. למשל: מהיישוב נבטים שבנגב, בו סיפור הקמת בית הכנסת הקוצי'ני כמוהו כסיפור מתח של "משימה בלתי אפשרית", אשר הצליח למרות כל המכשולים שבדרך הרבה בזכות פועלו של הרב השומר על קשר עם היישוב עד היום. בעמינדב שבהרי יהודה שיתפו אותנו בהכנסת ספר התורה ליישוב, פעולה אשר גרמה לשקט ולחיבור אחר בין התושבים וברמות נפתלי שבגליל שמענו על הקמת בית הכנסת ועל חגיגות בר מצווה משותפות לילדים במעמד הרב ובברכתו.

גם על פועלו של הרב בקרן הרב לתרבות, חינוך ומדע, המעניקה מלגות לסטודנטים מושבניקים מזה עשרות שנים, על היותו עד לאחרונה הרב הראשי של יהדות רומניה, ועל מרכז ספיר למורשת ויהדות אשר הקים בעיר העתיקה בירושלים – למדנו בערב זה והבנו שקצרה היריעה מלהכיל. ככל שנוצר הקשר עם חברים כך הצטברו סיפורים נוספים וחוויות המעידות על הרב ופועלו ועל העשייה רבת השנים בתנועת המושבים ובכלל. אחרי הכל קשה מאד לתמצת מפעל חיים של מי שהחל את עבודתו הציבורית כחייל בשנת 1951 ששירת בין היתר כרב צבאי בחיל הים; שזכה להיות לצידו של הרב גורן בעת שחרור הכותל והעיר העתיקה; שזכה להיות חבר בכנסת ה-8,9, וה – 10 עד שנת 1988, וכמובן שירותו הציבורי כרב תנועת המושבים משנת 1967 ועד עצם היום הזה.

את הערב הנעימו בשירה ובחולצות כחולות בני הנוער שיר עזר ולירז זרחיה מהמועצה האזורית באר טוביה,  בליווי המנהל המוסיקלי סאשה פרומן והכנר גרגורי שפירא. נהנינו מהופעתם של ילדי חבורת הזמר "פרחי לבלוב" ממושב שדה עוזיהו, בהנהלת רחמים חסון, איש החינוך וההתיישבות המקיימים פעילות זו בהתנדבות. גולת הכותרת של חלק זה של המופע היתה בהשתתפותו של הרב בשירי ירושלים, אשר סחפו את כולנו. העיניים לא נותרו יבשותכשנזכרנו בהיותו של הרב בין משחררי הכותל לצידו של הרב שלמה גורן.
הזכות, כאמור, היא שלנו להיות חלק מהעשייה הזו לאורך השנים.

הערב הופק באהבה על ידי צוות מטה תנועת המושבים, שסיימו בהקדשת השיר "שירת העשבים" לרב היקר:
"דע לך, שכל רועה ורועה
יש לו ניגון מיוחד משלו...
דע לך, שכל עשב ועשב
יש לו שירה מיוחדת משלו
ומשירת העשבים – נעשה ניגון של הלב..."
 

 

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים