בניית בית בנחלה חקלאית

אחד הטרנדים הבולטים בשנים האחרונות הוא בניית בית בנחלה חקלאית. בדרך זו מגשימים אנשי העיר שעוברים למושב שני חלומות, האחד – בית פרטי עם חצר יפה וגדולה כשגם מסביב שולטים הירוק והמרחבים הפתוחים, שלא לדבר על אוויר הכפר הצלול יותר והשקט שמענג את האוזניים; והשני – בית שנבנה בדיוק על פי התוכניות של דייריו ועל פי חלומותיהם. החיים בכפר הם כה איכותיים עד שגם מסלול המכשולים אותו יש לצלוח במהלך בניית בית בנחלה חקלאית הופך, ברוב המקרים, ממחסום מרתיע לאתגר וחוויה.
 

הרחבות במושבים – אופציה מפתה אך לא קלה למימוש

בשנת 2007 עברה במועצת מקרקעי ישראל החלטה 979 המאפשרת לבעלי נחלה חקלאית במושבים ובקיבוצים להעביר חלק מזכויות המגורים גם למי שאינו בן משפחה. ההחלטה עוררה תרעומת לא מעטה מצד חלקים בציבור, ואף הועמדה למבחן בג"צ בטענה לחוסר צדק חלוקתי. בג"צ אישר את ההחלטה בשנת 2011 ובכך הפשיר קרקעות רבות בכל רחבי הארץ והפך אותן לאפשריות למגורים לכלל האוכלוסייה.

ואכן, רבים מבין תושבי הערים שתמיד חלמו על בית פרטי במושב או בקיבוץ החלו להתעניין באופציה של בניית בית בנחלה חקלאית.

הצעד הראשון אותו יש לבצע הוא כמובן איתור מקום מתאים, כלומר למצוא מושב או קיבוץ שמתבצעת בו הרחבה ויש בו קרקעות פנויות. בשלב שני יש לבחון האם המקום אכן מתאים לצרכים ולהעדפות שלכם – למשפחה עם ילדים קטנים, למשל, מומלץ לבחון היטב את רמת מערכת החינוך באזור, גישה נוחה למקורות פרנסה גם היא הכרחית (חשוב לציין בהקשר זה את ההתפתחות הניכרת של מערכת הכבישים בארץ. יש לקוות שיום אחד גם התחבורה הציבורית תלך בעקבותיה) ועוד גורם שיש לקחת בחשבון הוא אופי הפעילות החקלאית במקום: חקלאות אורגנית, למשל, כמעט ואינה מורגשת אולם רפתות גדולות בקרבת הבית שלכם עלולות להוות מטרד של ממש לחוש הריח...

תכנון הבית – לחלום בגדול אבל עם עיניים פקוחות

לאחר איתור מגרש מתאים במקום שבו חייכם יהיו טובים במיוחד, יש לגשת לתכנון הבית עצמו. לשם כך צריך, באופן טבעי, לשכור את שירותיו של אדריכל מוסמך – שיקשיב לחלומות שלכם וינסה להפוך אותם לתוכנית ישימה בעלות סבירה.

חשוב מאוד למצוא איזון בין הגשמת כל השאיפות, כולל אלה הגרנדיוזיות ביותר, לבין מגבלות המציאות ובפרט שיקולי התקציב: במקרים לא מעטים אנשים התחילו לבנות בתים ובאמצע נתקעו ללא כסף – ונאלצו להתפשר הרבה יותר מכפי שהיה נדרש, סבלו מעיכובים משמעותיים בכניסה לבית ובאופן כללי חוו עוגמת נפש של ממש (שלא לדבר על המקרים היותר קשים בהם נאלצו אנשים לוותר כליל על החלום).

יש להדגיש כי על מנת לבנות בית בנחלה חקלאית יש צורך באישורים משתי רשויות: רשות מקרקעי ישראל והוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

לאחר קבלת האישורים ניתן להתחיל בבנייה עצמה – שלב מורט עצבים לעיתים, אולם גם מרגש לנוכח החלום שהולך ומתגשם לנגד עיניכם.

בנה ביתך בעצמך או בעזרת קבלן?

על מנת לחסוך בעלויות הבנייה רבים מבין הבונים בית בנחלה חקלאית מעדיפים לוותר על שכירת קבלן לשם ביצוע העבודה וממנים את עצמם לקבלן המבצע – הם אלה ששוכרים קבלן שלד, טייח, רצף, אינסטלאטור, חשמלאי וכל בעל מקצוע אחר הנדרש לשם הקמת הבית.

כל מי שעבר את החוויה ממליץ חד משמעית לא לעשות זאת, ומזהיר כי מדובר בטעות איומה – אולם התייחסות נכונה אל האתגר לא רק שתחסוך לכם כסף רב אלא גם תבטיח שהתוצאה הסופית תהיה קרובה במיוחד לחלום ההתחלתי ובסופו של דבר תעניק לכם סיפוק רב יותר מהבית החדש.

 

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים