מערך ההתנדבות לצה"ל - עולמם של המתנדבים לשירות צבאי

 

בעידן שבו המוטיבציה לשרת בצה"ל נמצאת בירידה, לפחות במגזרים מסוימים, וכשאחד מכל 4 גברים ושתיים מכל 5 נשים כלל לא מתגייסים לצבא (על פי נתונים שפורסמו בשנת 2013) – טוב לגלות שיש לא מעט כאלה שעקב מצבם הבריאותי אינם חייבים לשרת בצבא, אולם הם מתנדבים לעשות זאת ולתרום למדינה, על אף המגבלות שלהם.

 

צבא ההגנה לישראל הוא כבר מזמן לא "צבא העם" שהיה פעם, ומעת לעת אף נשמעים קולות התומכים בהפיכתו לצבא מקצועי שהשירות בו יהיה רשות ויזכה את המעוניינים בכך במשכורת של ממש. אם פעם מי שלא השלים שלוש שנות שירות (או מי שלא השלימה שנתיים) נתקל ביחס שלילי במקומות רבים ודלתות רבות נסגרו בפניו, הרי שכיום לא כך הדבר, ובכלל, צה"ל כבר אינו הפרה הקדושה שהיה.

 

אבל עבור מי שנקבע לו פרופיל 21 או פרופיל 24 עקב מצבו הבריאותי, המסגרת הצבאית, במקרים רבים, היא מקום מצוין להוכיח (לעצמו ולסביבה) כי למרות הקשיים יש לו גם לא מעט חוזקות ויכולות, ובעיקר יכולת להפוך לחייל בעל ערך הממלא תפקיד חיוני, ועושה זאת על הצד הטוב ביותר.

 

תהליך ההתנדבות

 

מי שנקבע לו פרופיל 21 או פרופיל 24 ומעוניין להתנדב לצה"ל צריך בשלב ראשון לפנות ללשכת הגיוס האזורית, וליתר דיוק לאחראי על המתנדבים השייך למדור פרט, ולמלא בקשה מפורטת להתנדב לצה"ל.

 

השלב הבא הוא צו ראשון ולאחר מכן מתייצב המבקש להתנדב בפני ועדה רפואית. רופא מטעם צה"ל בוחן את נתוניו של המבקש להתנדב ומחליט אם לאשר את ההתנדבות או לדחות את הבקשה. כשהפרופיל הוא על רקע נפשי, התהליך מעט שונה, שכן נדרשת גם חוות דעת של המרכז לבריאות הנפש וחתימה של ראש מנהל גיוס.

 

בכל מקרה, כדאי לקחת בחשבון שתהליך ההתנדבות לצה"ל עשוי להימשך זמן רב יחסית, ומי שאינו רוצה להתגייס זמן רב אחרי שכל חבריו למחזור כבר עלו על מדים, טוב יעשה אם לא יבזבז זמן יקר ויתחיל את התהליך בשלב מוקדם ככל האפשר.

 

המלצה נוספת וחד משמעית מצד מי שכבר עבר את התהליך היא לא להמתין באופן פסיבי אלא להתקשר מעת לעת לגורמים האחראים על המתנדבים בצה"ל ולהציק להם כדי שיזרזו את התהליך.

תוך כדי תהליך בחינת הבקשה להתנדב לשירות, מקבלים בדואר שאלון שנועד לאפשר למתנדב לדרג את התפקידים השונים בהם הוא מעוניין. מי שבקשתו אושרה יזומן לראיון – שיתקיים כחודש לפני מועד הגיוס – ובו ייקבע השיבוץ בהתאם לשקלול צרכי הצבא, העדפות המתנדב והמגבלות הבריאותיות שלו.

 

השירות הצבאי של המתנדבים

 

את מועד הגיוס קובע המתנדב, מבין רשימה של תאריכים אפשריים. החיול מתבצע ביום חמישי, בתל השומר (בבסיס מיטב, או כפי שהיה מוכר בעבר – הבקו"ם). לאחר החיול חוזר המתנדב לביתו וביום א' הוא מתחיל טירונות בת 4 ימים, הנערכת בבה"ד 7 (מול צריפין) וכמובן מותאמת למצבם הבריאותי של המתנדבים – אם כי רמת המשמעת בה עשויה להיות קפדנית למדי.

 

מי שגר רחוק יכול להישאר לישון בבסיס, וכל שאר המתנדבים יוצאים הביתה בסוף כל יום טירונות (בדרך כלל בסביבות 17:00-18:00).

השירות הצבאי של מתנדבים נמשך שנתיים, ובמהלכו הם פטורים מתורנויות ושמירות (למעשה, הם כלל לא מחזיקים נשק). מאפיין ייחודי נוסף של שירות כמתנדב הוא קבלת טיפול רפואי דרך קופת החולים ולא דרך מרפאות צבאיות.

המגמה בצה"ל היא לפתוח יותר ויותר תפקידים בפני מתנדבים, שמספרם הוא כמה מאות מדי שנה, וחלקם אף חותם קבע (במקרה כזה שירות החובה נמשך 3 שנים).

 

באתר יחידה  - אתר יחידות צה"ל  תוכלו למצוא פרטים על יחידות הצבא השונות, מדריכים רלוונטיים, פורומים מאירי עיניים ובאופן כללי מידע יקר ערך שיסייע לכל מי שרוצה להתנדב לצה"ל לעשות זאת ולמצות את המקסימום מהשירות.

 

 

רוצים להתנדב לצה"ל? כל הכבוד!  כאן תוכלו לקרוא איך מגישים את הבקשה להתנדב, מה צריך לעשות כדי שהיא תתקבל ומהם המאפיינים של השירות כמתנדבים.

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים