טיפים לרכישת נחלה במושב

רכישת נחלה במושב היא משימה לא פשוטה . מה צריך לדעת לפני שיוצאים למסע שבסופו הגשמת החלום ? מאילו מוקשים חשוב במיוחד להיזהר ?



נחלה במושב הפכה בשנים האחרונות לאחד הדברים היותר מבוקשים בשוק הנדלן . הסיבה למגמה זו היא הרצון של רבים מאיתנו לעבור מהמרחב האורבני עתיר הבטון , האספלט , זיהום האוויר , הרעש וההמולה אל מרחבים כפריים באופיים , כשמרחבים אלה יכולים להיות בקרבת גוש דן , בשפלה , בשרון , בצפון או בדרום .

מציאת נחלה שכזו היא משימה לא פשוטה אולם גם אם הביקוש רב וההיצע יחסית מצומצם הרי שעדיין לא מדובר במשימה בלתי אפשרית , אלא בחלום בר מימוש - ובפרט אם פועלים בצורה מושכלת .

 

מה זו נחלה ?

 

נחלה מוגדרת כקרקע המשמשת למטרת חקלאות ולמגוריהם של החקלאים המעבדים אותה . גודלה של נחלה במושב משתנה בהתאם למספר פרמטרים וביניהם הייעוד החקלאי הספציפי שלה והמיקום ( ככל שמתרחקים מהמרכז הנחלות , בממוצע , גדולות יותר ). הנחלה מחולקת לשלושה חלקים : חלקה א ' שבה מתגוררים החקלאים ובני משפחותיהם ושבה גם מתבצעת הפעילות החקלאית , חלקה ב ' שבה מתבצעת פעילות חקלאית ואין מגורים וחלקה ג ' שאינה רכושו של החקלאי כי אם רכוש המושב כולו ( במשותף ) ושגם בה מתבצעת פעילות חקלאית .

בעקבות המשבר החמור אליו נקלעו מושבים רבים בשנות ה - 80 של המאה הקודמת , השתנה אופיין של הנחלות ובפרט משמשות רבות מהן לעיסוקים שאינם חקלאיים . דוגמאות לעיסוקים שכאלה הם צימרים , מחסנים , חדרי אירוח וגם לא מעט מבנים מסחריים ומפעלים בתחום התעשייה הקלה הוקמו על נחלות חקלאיות - בתחילת הדרך באופן בלתי חוקי אולם בסופו של דבר גם רשות מקרקעי ישראל הבינה שמדובר בכורח המציאות והחלה לפעול על מנת להסדיר את מה שמוגדר כ " שימוש חורג " בנחלה .

 

הגדירו לעצמכם בדיוק מה אתם מחפשים

 

השלב הראשון בדרך לרכישת נחלה הוא להגדיר לעצמכם בדיוק מה אתם מחפשים : מה גודל הנחלה המבוקשת , באיזה אזור בארץ תרצו לגור , האם אתם מעוניינים בפעילות חקלאית , האם האופי של המקום חשוב לכם ( ובפרט אם מדובר במקום דתי או חילוני ) וכו ' - כך שתוכלו למקד את המאמצים .

 

גלו גמישות

 

לצד ההבנה המדויקת של מה אתם רוצים , חשוב כי תדעו גם לגלות גמישות שכן כאמור רכישת נחלה במושב היא משימה לא פשוטה . לדוגמה , גם אם אתם חילוניים מובהקים אתם יכולים לגלות כי לחיים בישוב דתי ישנם גם יתרונות , או לחילופין גם אם חלמתם על אחד ממושבי המרכז דווקא מעבר לצפון יעשה לכם טוב .

 

רוכשים מיורשים ? שימו לב למוקשים

 

בלא מעט מקרים נחלה במושב שייכת למספר יורשים , ובמקרה זה תהליך הרכישה מורכב במיוחד וטומן בחובו לא מעט מוקשים , ובפרט מבחינת היכולת לקחת משכנתא כדי לרכוש את הנחלה .

הסיבה לכך היא שלא ניתן לרשום זכויות על נחלה במושב על שם מספר יורשים אלא רק על שם אדם אחד , ואם אין צוואה שמעבירה את הזכויות רק לאדם אחד הרי שעלולה להיווצר תסבוכת משפטית , וחשוב להיות מודעים לכך .

 

בדיקות הכרחיות

 

לאחר שאיתרתם נחלה העונה על הצרכים שלכם , חשוב לבצע מספר בדיקות :

* מדידה על ידי מודד מוסמך של השטחים בנחלה

* בדיקת שמאי מקרקעין מוסמך לגבי שוויין של כלל הזכויות המקושרות לנחלה

* האם בעל הנחלה הוא אכן בעליה היחיד

* האם לבעל הנחלה יש חובות שימנעו השלמת העסקה

* מהן זכויות הבנייה בנחלה וכמה מהן כבר נוצלו ו / או נמכרו

* מהו תהליך הקבלה למושב בו נמצאת הנחלה

* האם נדרשת השתתפות ב " דמי הסכמה " - התשלום של המוכר למנהל מקרקעי ישראל תמורת הסכמתו להעברת הנחלה

 

היעזרו ביועצי נדלן המתמחים ברכישת נחלה במושב

 

המלצה נוספת היא להיעזר ביועצי נדלן המתמחים בתחום הספציפי של נחלות חקלאיות , שכן אלה יכולים להוביל אתכם במקרים רבים , במהירות יחסית , אל הגשמת החלום .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים