כיצד תוכלו להקים סטארט אפ במושבים

למה השידוך בין סטארט אפים למושבים מיטיב עם שני הצדדים עד מאוד ואיך תוכלו גם אתם לבחור בחוכמה מקום מתאים במיוחד לסטארט אפ שלכם ?

בעבר הקרקעות שניתנו למושבים הרבים שפזורים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל נוצלו אך ורק לטובת החקלאות , שכן זו היוותה ענף משמעותי מאוד בכלכלת ישראל , הן מבחינת הנתונים היבשים והן מבחינה ערכית .

 

אבל הזמנים השתנו וכיום יותר ויותר נחלות מוסבות לשימושים אחרים , ובפרט עסקיים : ישנם עסקים הקשורים לתיירות פנים ( בין אם צימרים ובין אם מרכזי מבקרים ), ישנם מחסנים רבים - וגם חללים המשמשים סטארט אפים .

ירידת קרנה של החקלאות והצורך במציאת אפיקי פרנסה חדשים

בשנות החמישים והשישים של המאה ה - 20 היה חלקה של החקלאות בתוצר המקומי הגולמי למעלה מ - 10%. החל מסוף שנות השישים החלה ירידה הדרגתית ומתמדת בתרומת החקלאות לתמ " ג , עד שבמאה ה - 21 עומד חלקה של החקלאות על כ - 2-3% בלבד . גם כשבוחנים את שיעור המועסקים במשק בחקלאות ניתן לזהות מגמה דומה : אם בראשית ימי המדינה אחד מכל שישה עובדים הועסק בתחום החקלאות , הרי שבימינו רק כ - 2-3% מהמועסקים במשק עוסקים בעבודה אדמה בצורה כזו או אחרת .

המשבר החמור שפקד את כל הישובים הכפריים בישראל , מושבים וקיבוצים גם יחד , ואשר הגיע לשיאו בשנות השמונים של המאה הקודמת , חייב את כל הצדדים הנוגעים בדבר למצוא פתרונות אשר יאפשרו למושבניקים ולקיבוצניקים להתפרנס מבלי לעזוב את הישוב , שבמקרים רבים יש לו חשיבות רבה מבחינה לאומית . הפיתרון שנמצא כלל בעיקר מתן אפשרות להשתמש בקרקעות שלא לייעודן המקורי , חקלאות , אלא למטרות אחרות , ובין השאר רשאים מושבניקים וקיבוצניקים , בתנאים מסוימים , להשכיר קרקעות ומבנים לשימושים מסחריים .

למה כדאי להקים סטארט אפים במושב ?

מושב הוא מעולה להקים בו סטארט אפ , וזאת מכמה סיבות :

ראשית , עלות שכירת מרחב כזה או אחר במושב היא לרוב נמוכה ביחס למחירי השכירות של המשרדים או הדירות בערים , ובפרט הערים הגדולות . מאחר שסטארט אפים אינם משופעים בכסף , ולרוב מעונייינים להקדיש את ההון שגייסו לטובת פיתוח טכנולוגי של הרעיון , ועל כן מדובר ביתרון משמעותי מאוד .

שנית , החיים במושב נעימים יותר - המרחב שבו תשתכן חברת ההזנק יהיה מוקף מרחבים פתוחים , שטחים ירוקים ונוף נעים , וכל אלה לא רק מסבים נחת אלא גם מעוררים השראה ומהווים מצע מעולה לחשיבה מקורית ומציאת פתרונות פורצי דרך לבעיות שונות איתן מתמודד כל סטארט אפ בדרך הארוכה עד לפיתוח מוצר שאפשר למכור אותו .

בנוסף , מדובר במקום ייחודי , וסטארט אפים רבים מחפשים לוקיישנים שכאלה , שגם גורמים לעובדים ליהנות מימי העבודה ( שכידוע עשויים להיות ארוכים עד מאוד ) וגם מקלים על גיוס עובדים חדשים במידת הצורך לנוכח האטרקטיביות של מקום העבודה .

איך למצוא מקום מתאים לחברה שלכם ?

הפרמטר הראשון לפיו יש לחפש מושב מתאים כדי למקום בו סטארט אפ כזה או אחר הוא כמובן המיקום . ברוב המקרים החיפוש יתמקד במושבים באזור המרכז , כלומר התחום המשתרע בין נתניה לרחובות פחות או יותר וכולל את השרון , השפלה ואת מושבי גוש דן ואזור פתח תקווה - נתב " ג . כל אלה מבטיחים לאנשי חברת ההזנק את כל היתרונות הנ " ל , ובמרחק נסיעה קצרה למדי מגוש דן ומישובי מרכז הארץ באופן כללי , כך שהעובדים יכולים להגיע בקלות ובמהירות לעבודה בבוקר ולחזור הביתה בערב גם כן בנוחות וללא עיכובים מיותרים .

הפרמטר המרכזי השני הוא המיקום בתוך המושב עצמו - כך למשל לא כדאי לשכור מקום צמוד לרפת או ללול , שכן הרעש והריחות עלולים להקשות על העובדים להתרכז בעבודתם - וכמובן שגם לתקופת ההשכרה ישנה חשיבות , ומומלץ להעדיף שכירות לטווח ארוך על מנת לא להידרש לחיפוש מחודש כעבור זמן קצר - חיפוש שימנע מהעסק להתמקד במטרה שלשמה הוקם ולבזבז משאבים יקרים .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים