ההבדל בין חקלאות מודרנית לבין חקלאות מסורתית

מהם ההבדלים העיקריים בין חקלאות מודרנית לבין חקלאות מסורתית , ומהם היתרונות והחסרונות העיקריים של שיטות הגידול והעיבוד המודרניות ?

החקלאות , על ענפיה השונים , החלה להתפתח לפני כ -11,500 שנה , והיווצרותה הוביל לאחד השינויים הדרמטיים בתולדות האנושות : מעבר מחברה של ציידים - לקטים להתיישבות קבע . גם כיום לחקלאות ישנו משקל משמעותי במדינות השונות ברחבי העולם , מי יותר ומי פחות , אולם באופן טבעי ישנם הבדלים בלתי מבוטלים בין החקלאות המסורתית , שנוצרה בין הפרת לחידקל ובמזרח התיכון , לבין זו המודרנית .

 

מדינות מפותחות מול מדינות מתפתחות

 

החקלאות המסורתית עדיין קיימת גם כיום , וניתן לזהות מאפיינים רבים שלה במדינות המתפתחות - בעיקר באסיה ובאפריקה , אבל גם בישובים קטנים ומבודדים יחסית במזרח אירופה למשל עדיין ישנם חקלאים הפועלים בשיטות המסורתיות .

לעומת זאת במדינות המפותחות , וישראל כמובן בתוכן , רוב רובה של החקלאות היא חקלאות מודרנית לחלוטין .

  

מיכון לעומת עבודת כפיים

 

אחד ההבדלים המהותיים בין חקלאות מודרנית לבין חקלאות מסורתית הוא המשאב עליו הן מבוססות : בעוד החקלאות המסורתית מבוססת על כוח אדם , הרי שבזו המודרנית נעשה שימוש נרחב במיכון ובטכנולוגיות חדשניות . מאחר שאלה יקרות יחסית הרי שחקלאות שכזו מתאפשרת רק במדינות המפותחות , ואילו במדינות המתפתחות - שם כוח העבודה זול מאוד - מתבססים עליו , כמו גם על בעלי חיים שונים .

 

מקסום היבולים

 

אחד המאפיינים העיקריים של חקלאות מודרנית הוא השאיפה למקסום היבולים , כשלשם כך מפותחים כלי עבודה ייעודיים , מתבצעים מחקרים רחבי היקף על מנת ליצור זנים עמידים בפני מחלות ומניבי יבולים גדולים , וגם מועדי הזריעה נקבעים על סמך פרמטרים רבים כך שהיבול יהיה מקסימלי .

בנוסף מוקדשים משאבים רבים להפיכת ההשקייה ליעילה במיוחד , שכן מחיר המים במדינות רבות הולך ומאמיר , כך שעל מנת להגיע לרווחים נאותים יש לצמצם את כמות המים המושקעת בכל גידול וגידול . גם המעטפת הלוגיסטית של החקלאות , כלומר אריזה ושיווק , הופכת משוכללת משנה לשנה .

 

חשיבות הידע

 

גם החקלאות המסורתית נשענה על ידע חדשני לאותה תקופה וכך למשל בימי הביניים הצליחו חקלאים מוסלמים בצפון אפריקה לפתח שיטות השקייה יעילות ביחס לאותה תקופה , ועוד קודם לכן , בעת העתיקה , ביות זנים שונים של חיטה ושעורה נחשב הישג מרשים - אולם אין ספק שלחקלאות המודרנית ידע נרחב ומעמיק הרבה יותר , ידע שהוא אחת הסיבות ליכולתו של המין האנושי להגדיל את היבולים עוד ועוד .

 

היתרונות השונים של חקלאות מודרנית

 

חקלאות הנחשבת  מודרנית מאפשרת לבני האדם להבטיח יבולים גדולים במיוחד לכל יחידת שטח , ומאחר שכדור הארץ הופך צפוף יותר ויותר , ובמקביל ישנו צורך קיומי להשאיר שטחים ירוקים שאינם מעובדים , הרי שמקסום היבול המופק מכל פיסת קרקע הוא קריטי .

החקלאות המודרנית גם מאפשרת להאכיל אוכלוסייה גדולה מבלי לבזבז מים יקרים או להידרש לשטחים נרחבים , ובעולם שמספר בני האדם בו לא מפסיק לגדול זהו יתרון משמעותי .

 

הסכנות של החקלאות המודרנית

 

לצד היתרונות של חקלאות מודרנית , טמונות בה גם סכנות וחובה לקחת אותן בחשבון ולהיזהר מהן , ובמיוחד יש לתת את הדעת על שתי סכנות - השימוש בחומרי דישון וחומרי הדברה , וההנדסה הגנטית .

ראשית , חלק בלתי מבוטל מהחומרים המשמשים לדישון הקרקע או להדברה , כלומר להגנה על הגידולים מפני מזיקים שונים , עלולים להזיק לנו . החומרים מחלחלים לאדמה , מחלחלים אל מי התהום וכן נספגים בגידולים עצמם , ובכל הדרכים האלה יוצרים נזק שעדיין לא ברורים לנו היקפו ומידת חומרתו .

גם לגבי ההנדסה הגנטית ישנם חילוקי דעות : מצד אחד זו מאפשרת ליצור זנים חדשים ועמידים בפני מחלות , בעלי חיי מדף ארוכים יותר , לעיתים טעימים יותר ובחלק מהמקרים כאלה שמניבים יבולים גדולים על אותה פיסת קרקע - אולם במקביל יש המזהירים מפני התערבות בגנטיקה של צמחים שכן לא בהכרח ניתן לחזות את תוצאותיה של התערבות בלתי מבוקרת שכזו .

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים