ערן פולק מ-HAP מסביר על השקעות נדל"ן במושבים

ערן פולק, ממייסדי החברה היזמית הפועלת בייזום ובניה בארצות הברית, איש עסקים רב פעלים, מבקש להסביר כיצד מהווים כיום המושבים הזדמנות למשקיעים ומהי התועלת שבכך.

בעבר, מסביר ערן פולק מחברת השקעות הנדל"ן HAP , לא יכלו אנשים מקרב הציבור הרחב לרכוש קרקע או נכס במושב. הנחלות היו עוברות בירושה בצורה של "בן ממשיך" או כאשר בני זוג של חברי מושב היו יורשים את זכויות הנפטר. עם זאת, בהתאם להחלטות פורצות דרך של הרגולטור ושל מנהל מקרקעי ישראל, השתנתה התמונה. פולק, ממייסדי החברה היזמית הפועלת בייזום ובניה בארצות הברית, איש עסקים רב פעלים, מבקש להסביר כיצד מהווים כיום המושבים הזדמנות למשקיעים ומהי התועלת שבכך.

 

ערן פולק מחברת HAP – משקיעים ולא מושבניקים

לפי דבריו של ערן פולק, איש עסקים ומבכירי חברת HAPבעלת הפעילות בארץ ובחו"ל, לא חייבים להיות מושבניקים בכדי להיות בעלי נכסים במושב. לא חייבים לעבד את האדמה או להיות בעלי נחלות במובן הוותיק של המילה וכפי שהיה בקובל בעבר בקרב חברי תנועת המושבים.

ההפיכה של חלק מאדמות המושבים בארץ לזמינות לפרויקטים יזמיים ולמשקיעים באה לענות על כמה צרכים. ראשית, הביקוש לאיכות חיים גבוהה, מגורים בבית צמוד קרקע באווירה כפרית. שנית, הקושי של המושבים למשוך אוכלוסייה צעירה שתיקלט באופן מלא בהווי המושב. שלישית, המחסור הכללי בקרקעות לבניה בכלל ולבנייה בלתי רוויה בפרט.

 

כפי שאומר ערן פולק, עבור משקיעי נדל"ן שרוכשים בית צמוד קרקע במושב, ישנה אפשרות לאחר מכן למכור או להשכיר את הנכס או להתגורר במקום. מי שיתגורר במושב כתושב מן החוץ יוכל לקבל שירותים שונים כגון ניקיון, שירותי חינוך ובריאות, בלא לשאת בזכויות או בחובות אחרות המקובלות בתנועת המושבים.

 

מי יכול להשקיע במושב?

חברת HAP , אשר ערן פולק נמנה עם הצוות הניהולי הבכיר שלה, עוסקת בפרויקטים בארה"ב ופחות ברכישת קרקעות או ייזום פרויקטים בארץ. אך מכיוון שחברת HAP הינה מקצוענית בענף הנדל"ן, ידיעותיו של פולק בנושא גם בנעשה בארץ, בהחלט מקיפות. כשאנו מבקשים לדעת עוד בנושא, ניאות מר פולק להסביר.

 

מי בעצם יכול להשקיע בנדל"ן אשר במושב, האם אכן לא צריך להיות קשר ולו עקיף עם מושב כזה או אחר או עם תנועת המושבים? ניתן לרכוש נדל"ן, למשל באמצעות זכות לקחת חלק בהרחבה שבמושב ללא מגבלות או תנאים מקדימים. מעת לעת מוציא מנהל מקרקעי ישראל מרכז על קרקעות במושבים שונים ולעיתים הטיפול בנושא נעשה ישירות מול וועדי המושבים.

 

הרחבות קהילתיות – מגמה בהתרחבות

ההרחבות הקהילתיות במושבים שונים, מהם במרכז הארץ ומהם גם באזורי הפריפריה, נחשבים למהלך מוצלח. זוהי מגמה בהתרחבות. על פי נתונים שנאספו בשנים האחרונות, עולה כי ישנם יזמים ורוכשים אשר זוכים במכרז ורוכשים קרקעות במושבים במחירים נמוכים יותר מאשר קרקעות ביישובים עירוניים סמוכים. גם ברכישה של בית מן המוכן ניתן למצוא מחירים שהינם נמוכים יותר מהמקבילות הסמוכות, אם כי כמובן מצב זה איננו מייצג את כלל המושבים ואת כלל ההרחבות.

 

בעוד שיש כאלה הרוכשים נכס במושב לצורך השקעה בנכס יחיד או למגורים לבני משפחתם, יש גם יזמים המגיעים המושב להסדרים בנושא פיתוח כולל של ההרחבה. יזמים כאלה עשויים לפעול בשם המושב, לתכנן ולהוציא לפועל הרחבה של חלקה בשלמותה, ובניית כמה וכמה צמודי קרקע במקביל.

 

עד כמה מקובל להגדיל מושבים קיימים? ליזמים ולמשקיעים כדאי לקחת בחשבון כי ככל שהמושב גדול יותר (מבחינת מספר הנחלות), כך ניתן להוציא לפועל הרחבה גדולה יותר. ככלל, ההרחבה יכולה להביא למצב שמספר הנחלות מכפיל את עצמו, כך שמחצית מהנחלות (בקירוב) יהיו בידי מושבניקים והחצי השני יהיה בידי תושבים פרטיים או משקיעים.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים