רשמים מפאנל בכנס תנועת המושבים: על סוגיית הבן הממשיך

סוגיית הבן הממשיך וירושת המשק החקלאי העסיקה אותנו גם השנה בכנס הנהגות המושבים שנערך בשבוע שעבר באילת, בשל חשיבותו של הנושא ראיתי לנכון להביא בפניכם את עיקרי הדברים שנאמרו עלי משתתפי הפאנל.

יועמ"ש ויו"ר אגף הקרקעות של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח פתח את הפאנל ואמר: "אנו חיים היום בעידן בו הנחלה היא הנכס היוקרתי ביותר בשוק הנדלן. ככל שערך הנחלה הולך וגדל כך גם הקושי לחלק את הנחלה בין הילדים גדל והפך בלתי אפשרי, ולעיתים עבור ההורים זו משימה בלתי אפשרית. חשיבות המידע שאנו מעבירים לבעלי הנחלות הינה למנוע מצב שההורים יקבלו החלטות על בסיס מידע חסר ומה שעלול ליצור טעויות וקשיים בלתי הפיכים בנחלה. אנו משקיעים מאמץ גדול מאוד בכדי שנוכל לפצל את הנחלה בתנאים טובים יותר, בכדי שנוכל לאפשר להורים לתת חלק מהנחלה שירשם על ילד שאינו מקבל אותה. אנו עוסקים הרבה בכדי לייצר פתרונות במשק המשפחתי ולייצר מידע רחב ועדכני לחברים בסוגיה הזו. הסוגיה מורכבת ויש לה הרבה היבטים".

עו"ד אורי זליגמן, שותף במשרד עו"ד קלונר ושות' דיבר על זכויות הצבעה בנחלה בעקבות צו הרשם המאפשר לקבוע שויון בזכויות ההצבעה באגודה: "שר הכלכלה הוציא לפני שנה צו שמנסה לעשות סדר אצל המשפחות שיש להן בנים ממשיכים. יש את הסבים שהיו המתיישבים הראשונים שהתקבלו לחברות, וכיום גם הנכד התקבל לחברות. יש היום מצב של 6 אנשים שיש להם 6 קולות להצבעה באגודה על סמך החזקה בנחלה אחת ולעומת זאת האלמנה עם זכות אחת. השר המליץ על התקנה בכדי לאפשר תיקון תקנון אשר יקבע 6 זכויות הצבעה לכל נחלה , בהתחלה הכונה היתה להחיל את זה אוטומטית על כל ישוב וישוב. התנועות מחו ורצו שזה יהיה וולונטרי. עד היום רק מושב בית חנן אימץ את זה. ".

עו"ד אייל סודאי, מחיימסון סודאי ושות' דיבר על סוגיית המיסוי הכבד הנדרש במכירה של נחלה וסוגיית ההחלטות הספציפיות של המנהל, שמגבילות את היכולת לעשות בנחלה מה שאנו רוצים. עוד הוסיף ואמר: קיימות בעיקרון 5 חלופות לבעל הנחלה בבואו להחליט והן : מכירת המשק, צוואה , לא לעשות כלום, העברה ללא תמורה והבן הממשיך, לכל חלופה יתרונות וחסרונות ורצוי ללמוד את המצב הספציפי של המשק בכדי להחליט על המתאימה ביותר.

חיים מסילתי דיבר על סוגיית דמי הרכישה כדמי מכירה : "בעולם השמאות לומדים כעת את סוגיית דמי הרכישה המחליפה את דמי ההסכמה בעת מכירת נחלה .ובכלל למיסוי יש משקל כבד בכל החלטה שמקבל ההורה. לשכת השמאים חרטה על דגלה להגיע לכל המגזרים".

עו"ד תמיר יחיא : "הבעיה המרכזית בבחירת בן ממשיך היא שהוא ממונה בגיל מאד צעיר הרבה פעמים. האחים מגיעים לבית משפט וזה מעכיר את האווירה במשפחה. האחים רוצים לבטל את המינוי עם כל הטענות האפשריות. בעיה נוספת היא שבתי משפט לא יודעים מה זה בן ממשיך. אנו משתדלים ליידע את החברים שהמושבים עומדים לעבור לחוזה דו צדדי כדי שימנו בן ממשיך.

עו"ד אפרת חקיקת: "יש הרבה משפחות שמסוגלות למצוא פתרון על ידי גישור. אנחנו שואפים שמשפחות לא ילכו לבית משפט ולכן אנו מציעים את הגישור. זה משליך עלינו כקהילה. גישור הוא כלי מאד אפקטיבי בעל יתרונות רבים ומהווה הליך הרבה יותר זול . האינטרס שלי הוא מציאת הפתרון כמשפחה מתקשרת.

עו"ס תמי פרבר: "כשהתחלנו את הפרויקט במטה יהודה ודרום השרון ידעתי שהבן ממשיך הוא סוגיה מרכזית אבל לא הבנו את משמעותה בהיבטים השונים. כדי להנגיש את המידע קראנו לתכנית משפחה ממשיכה. יצרתי אתר אינטרנט שהדגיש את כל התכנים והאירועים, רשימת תפוצה ועוד. הקשר עם ועדי הישובים הוא חשוב כי הם יודעים למפות את התושבים שלהם".

לסיכום הפאנל היה מעניין והקיף את כל היבטי הסוגיה , ועדיין יש לזכור כי טרם קבלת החלטה בעניין על כל בעל נחלה להתייעץ באופן אישי ולקבל החלטות המתאימות למשק שלו על פי הנתונים והיכולות של משפחתו.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים