ביקורת פנימית לקיבוצים, תעשייה קיבוצית ומושבים

כאן תוכלו ללמוד על המנגנון בקרה וייעול של גוף קיצוני, שהוא הביקורת הפנימית שנעשית בקיבוצים ובמושבים.

לאורך השנים, הקיבוצים והמושבים עברו תהפוכות רבות. אחת ההשלכות היא הצורך במנגנון בקרה וייעול על ידי גוף חיצוני.

 

מאז קום המדינה ועד היום, עברו הקיבוצים והמושבים שינויים רבים, אשר השפיעו על אופי המקום ועל יחסי הגומלין בין התושבים לגוף המנהל ולתעשייה המקומית. לשינויים אלו היו השלכות רבות, כאשר אחת מהן היא ההבנה שכדי לשמור על התנהלות תקינה ועל ערוצי תקשורת פתוחים בין כל הגופים, כדאי להיעזר בגוף חיצוני שיבצע ביקורת מנקודת מבט אובייקטיבית.

 

ביקורת לצורך ייעול, תיקון וקידום

 

ביקורת פנים תבוצע ע"י צוות, הכולל מומחים בתחומים שונים, המכירים את ההתנהלות הקיבוצית ואת הענפים התעשייתיים השונים, ואין להם נגיעה אישית במתרחש במקום. מטרת תהליך הביקורת, היא לשמש כגוף חיצוני אובייקטיבי, אשר ישקיף על ההתנהלות בענפים השונים, יצביע על ליקויים וסיכונים ויסייע בבניית מנגנון ניהולי ותפקודי תקין. הגוף המבקר ישמש למעשה כגשר בין חברי המקום לוועד המנהל ובין הוועד המנהל לתעשייה המקומית. את כל זה יבצע הצוות מתוך הצבת שלושה יעדים עיקריים: ייעול, תיקון וקידום.

 

ביקורת פנים מותאמת אישית

 

ההבנה כי לכל קיבוץ או מושב יש אופי אחר וצורת התנהלות אחרת ובנוסף, בחלק מן המקומות יש גם תעשייה כמו מפעל או חברה, כאשר בשאר המקומות אין, הובילה ליצירת מנגנון ביקורת מותאם אישית, לפי הצרכים של כל מקום ומקום. המטרות והיעדים של צוות הביקורת יישארו זהים, אך צורת ההתנהלות, התחומים שיכללו בבדיקה ובניית מנגנון הניהול העתידי, ישתנו בהתאם לדרישות המקומיות.

 

עבודת הגוף המבקר

 

עבודת הגוף המבקר תחולק ל-2 מסלולים. המסלול הראשון הוא בדיקת כלל הקיבוץ, כולל ענפי החקלאות המקומיים, משקים, וועדות, גוף מנהל, שירותי פנים וחוץ, ניהול כספים וכן הלאה. המסלול השני יעסוק בביקורת מפעלים ותעשייה מקומית והוא יכלול הכרות עם מבנה המפעל או החברה, תהליכי הייצור והשיווק, ניהול מלאי ורכש, בעלי תפקידים ומקבלי שכר, התנהלות מול הקיבוץ וכן הלאה.

שלבי הביקורת יבוצעו לפי השלבים הבאים:

 

בחינת המצב הקיים ואיתור סיכונים וכשלים – הצבעה על נקודות בעייתיות מבחינת תפקוד, תיאום, ניהול כספים, קבלת החלטות וכיו"ב.

 

הכשרת ועדת ביקורת מקומית, אשר תמשיך גם לאחר סיום עבודתו של הגוף המבקר החיצוני. ההכשרה תכלול בניית תהליכי בקרה עתידיים, כתיבת נהלים מסודרים לכל ענף במקום, כתיבה ובדיקה של דוחות לפי הדרישות הרגולטוריות הקיימות וביצוע ביקורות סדירות בתדירות שתיקבע לפי הצורך, כדי לוודא הפנמה של תהליכים וארגון לפי השינויים שנקבעו בדוח המבקר.

 

הצעות ייעול – הצגת הצעות לייעול ושיפור תהליכי העבודה לגבי הקמת מערכת גבייה מסודרת, עבודה מול גופים חיצוניים כמו ספקים ובנקים, ניהול ספרי חשבונות, חלוקת תחומי אחריות ותיאום בין הזרועות הקיימות בחוץ ובפנים וגם יושם דגש על קביעת חובת דיווח תקופתי לצורך שקיפות מלאה בין הוועד המנהל, התעשייה וחברי המקום.

 

ביקורת פנים מסייעת לניהול תקין של הקיבוצים והמושבים, ומאפשרת הטמעת תהליכים ושינויים לצורך קידום וייעול המנגנון המקומי.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים