מכתב פרישה מאת יגאל חסקין

למטיילים שלום,

בעוד מספר ימים ימלאו לי 86 שנים. הגיעה העת לתלות את נעלי הטיולים. חלפו למעלה משישים שנה מאז יצא לדרכו חוג הטיולים של תנועת המושבים. הייתי אז בן 25.

משחר נעורי אהבתי לטייל ונפשי יצאה לדעת את הארץ, לא רק בשבילים אלא גם בספרים. למדתי במחזור הראשון של מכון אבשלום, שהקים שמואל אביצור. בהמשך הצטרפתי לקבוצה של סטודנטים, מרביתם פלמחניקים לשעבר, ביניהם אריק מגר מעין עירון אותו פגשתי לראשונה בבית אשל הנצורה במלחמת השחרור. זמן לא רב אחר כך,

ב- 1953, אריק וחבריו נהרגו בדרך לפטרה. מותם החיש את צעדי בדרך בה התחלתי לפסוע, להוביל מטיילים בשבילי הארץ.

התחלתי להסתובב במושבים ולדבר על לבם של בני הנוער, להצטרף לחוג מטיילים. בפסח 1956 יצא לדרכו הטיול הראשון. בין מטיילי הגרעין הראשון היו: דודיק רכלבסקי מכפר יהושע, איתן גולן ז"ל ועופר ישראלי וספי פורת יבדל"א מכפר ויתקין, יחזקאל שיפר ז''ל מעין עירון, חגי טרייסטר מבצרון, ישראלה ורמי אברהמי; עפרה ויעל עמיר מבית שערים, אחיטוב וצוליק מבאר טוביה, נעה פרוכטר מגבעת חן ועוד. שישים השנים שחלפו מקשות על הזיכרון. מן הסתם אזכר בעוד שמות אחרי שאשלח מכתב זה.
בתחילת הדרך, היינו קובעים נקודת מפגש בצומת זה או אחר ומשם יוצאים ביחד. בערב, לאור מדורה, הייתי מספר על מסלול הטיול. בבוקר יצאנו לדרך ובמוצאי שבת פנה כל אחד לדרכו. חרשנו את הארץ - הרים, גאיות, גבים ופריחות מיוחדות. התנ"ך שימש לנו מאגר ידע לקדמוניות הארץ. הלכנו בעקבות סיפוריו והתחקינו אחר עקבותיו.

מאוחר יותר, שכרתי משאית או שתים והיינו נוסעים בהן אל היעד. באותם ימים יוחסה לי האימרה, ש"אין מספר מטיילים שהוא גדול מכדי לדחוס במשאית עוד מטייל אחד" ....

במשך הזמן החוג הקיף מאות רבות של מטיילים. לא היינו רק משוטטים. מטרתנו היתה לדעת את הארץ.
בכל מקום אליו הגענו, שאפנו לשמוע את סיפורו של איש המקום. זכורים לי במיוחד מפגשים עם משה ידעיה מחניתה, אליאס שופני ממעיליה, יואש ידידיה מרמת השופט, אהרון וגמן משדות ים, כמאל מנסור מעוספיה, מנדל נון מעין גב, יהודה רות משער הגולן ועוד רבים וטובים.

הקפדנו לצאת לטיול בכל סוף שבוע ראשון בחודש. וכך, לא העליתי בדעתי לבטל את הטיול שנקבע ליום בו נערך טקס ברית המילה לבני בכורי גלעד.... אני זוכר שהופיעו בביתנו כמה מטיילים ולאחר הטקס המשכנו בתכנית המקורית - טיול החוג.
תמיד הקפדנו על עמידה בלוח זמנים. המטיילים נהגו לומר בחיוך, שניתן לכוון את השעון לפי שעת תחילת הטיול...
במהלך השנים הרחבתי את מסלולי הטיולים. לא רק מסלולי הליכה רגליים, אלא גם סמינרים מטיילים. בתקופה זו עסקתי בעיקר בארגון ושילבתי בטיולים את מיטב המדריכים ביניהם, פרופ' ארנון סופר, פרופ' ארתור סגל, פרופ' גדעון ביגר, חיים באר, ד"ר מאיר בן דב, ד"ר גבי ברקאי, ד"ר יגאל שילה ז"ל, אל"מ ד"ר מאיר פעיל ז"ל,

חיימקה לבקוב ז"ל, מוטקה סופר ז"ל, אריק יצחקי, משה חרמץ, עופר רגב, גליה דורון, נחמה שפרן, יעקב שורר, פרופ' יורם צפריר ז"ל, גבי שחם, ד"ר דן בהט, ד"ר שמעון גת, ד"ר זאב זיוון, אבי משה סגל ועוד רבים וטובים.

זכור לי במיוחד הטיול לדרום הר חברון בשנת 1974 בערך. השתתפו כ- 500 מטיילים, שהגיעו ב- 12 אוטובוסים, כשכול כל קבוצה הודרכה על ידי איש מקצוע. נקבע לוח זמנים מדויק, לפיו כל שלושה אוטובוסים יחד ליעד וקיבלו סקירה משמריה גוטמן שחפר באתר.

מספר פעמים ארגנתי כנסים בירושלים. לכנס כזה היו מגיעים מספר אוטובוסים ממקומות שונים. נפגשנו בבנייני האומה ומשם התפצלנו לקבוצות שעסקו בנושאים שונים: ירושלים בימי בית ראשון, בית שני, ירושלים בתקופת המנדט, שכונות בירושלים, הקו העירוני ועוד.

במהלך השנים החוג פרש כנפיו וארגנתי טיולים מעבר לים: מזרח אסיה, ארצות אירופה, אגן הים התיכון והארצות השכנות: מצרים, ירדן ואפילו רצועת עזה ולבנון.

חוג הטיולים המשיך וממשיך להתקיים עשרות שנים. השתתפו בו הילדים שלנו וגם הנכדים. שלושה דורות של מטיילים ומדריכים.

המחצית התשיעית של חיי הם הזדמנות טובה להתבונן אחורה בסיפוק.
לא אחת שמעתי מפי מטיילים עד כמה טיולי החוג היו עבורם חוויה מכוננת ועד כמה הם יצרו בהם את התשוקה להכיר, לטייל בארץ עוד ועוד. באחת ההזדמנויות אמר לי אמנון בן

שאול מניר בנים: "יגאל, בזכותך הכרנו את ארץ ישראל". דודיק רכלבסקי מכפר יהושע כתב: "הודות לחוג הטיולים למדתי ואהבתי לטייל ואני ממשיך בכך שנים רבות".

מילים אלו יקרות ללבי עד מאד.

וכעת, הגיעה העת לפרוש.

אני מודה לכם על הזכות הגדולה לקיים את המפעל הזה, כי כמו שאמרתי לא אחת, בלעדיכם זה לא היה קורה.