התאחדות האיכרים מחזיקה את ציבור החקלאים כבני ערובה ע"י ההסכם הקיבוצי בענף החקלאות

חקלאי הערבה פנו השבוע לבית הדין הארצי לעבודה באמצעות משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן בבקשה להורות על ביטול הרישום של הסכם הקיבוצי שנחתם בענף החקלאות מאחר שהוא מנוגד לדין, לוקה בסתירות מהותיות ובהטעיית הציבור. הפנייה לבית הדין נובעת מהתנהלות שלא בתום לב של התאחדות האיכרים, בראשות הנשיא דובי אמיתי וההסתדרות החדשה.

התאחדות האיכרים וההסתדרות החדשה חתמו בפברואר 2015 על הסכם קיבוצי. אולם יותר מחודש לאחר החתימה הודיעה ההסתדרות למשרד הכלכלה כי נפלה טעות בהסכם שנמסר לרישום והעבירה נוסח שני להסכם.

בפניה לבית הדין נטען, כי הנוסח הראשון שהועבר למשרד הכלכלה ביטל את צווי ההרחבה בענף החקלאות בעוד שהנוסח השני הותיר אותם על כנם, ובכך הקל לכאורה רק על חברי התאחדות האיכרים. למרות שהדבר מנוגד לכל הגיון נטען לגבי שני הנסחים היות שהם נחתמו באותו היום, זאת הגם כי ישנו הפרש של חודש וחצי בין הגשת ההסכם הראשון לרישום לבין הגשת ההסכם השני לרישום. הטעם היחיד הוא למנוע מצב בו צווי ההרחבה יבוטלו בהתאם להסכם הראשון.

כאמור בפניה לבית הדין, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי תירץ את החתימה על ההסכם השני בלחץ מאת הממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה. פניה לממונה בנושא העלתה כי הממונה מכחיש מעורבותו בנושא.

 

עוד נאמר בפניה, כי הממונה רשם את ההסכם הקיבוצי השני, ולשיטת הממונה צווי ההרחבה ימשיכו לחול על כלל חקלאי ישראל. זאת בניגוד להודעת נשיא התאחדות האיכרים מיום 8 באוקטובר 2015 לפיה צו ההרחבה התבטל ואינו חל עוד החל מחודש יוני 2015.

התאחדות האיכרים מתעלמת ממצבם הקשה של החקלאים, מפשיטות הרגל המרובות ומההפסדים הכספיים הכבדים שלהם. ההתנהלות סביב החתימה על ההסכם הקיבוצי ממחישה יותר מכל את התעלמותו של נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, מהמצב הקשה בענף החקלאות. נראה כי לנשיא ההתאחדות חשוב יותר להיות חתום על הסכמים קיבוציים שהורחבו מאשר לנסות ולהקל על החקלאים ולאפשר המשך קיומם של משקים רבים.

 

לטענת החקלאים, התעקשותו חסרת הבסיס של נשיא התאחדות האיכרים לטעון כי התאחדות האיכרים היא הגוף היציג בענף וחסימת התאחדות חקלאי ישראל מלנהל משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי שייצג את האינטרסים של כלל חקלאי ישראל, פוגעת פגיעה קשה מאוד בחקלאי ישראל ומשפיעה גם על כלל אזרחי ישראל כמי שמשלמים עליה בעקיפין בעליות יוקר המחיה.

חברי התאחדות האיכרים הינם מיעוט של חקלאי ישראל (3% מכלל החקלאים בישראל), ואין להתאחדות האיכרים או לנשיאה כל הרשאה לפעול מטעם כלל חקלאי ישראל. למרות זאת, טוענת ההתאחדות להיותה הגוף היציג בענף ומתנהלת בשם כלל חקלאי ישראל.

 

כאשר בפועל כלל חקלאי ישראל הפכו בני ערובה בידי התאחדות האיכרים אשר משליטה על כלל חקלאי ישראל את ההסכם הקיבוצי הישן באמצעות צו ההרחבה. מה עוד ששר החקלאות אורי אריאל הודיע לאחרונה לשרי הממשלה, לחברי הכנסת ולמשרדי הממשלה, כי הגוף היחיד איתו יש לנהל מו"מ הוא התאחדות חקלאי ישראל.

 

המניפולציות והחשבונות הקטנים אותם מנהל נשיא התאחדות האיכרים במסגרת מאבקיו בארגונים השונים ובפרט בהתאחדות חקלאי ישראל, בין היתר על השאלה מי מייצג את החקלאים, נעשים בציניות וחוסר ענייניות, על חשבונם של כלל החקלאים ועל חשבונם של הצרכנים בישראל.

ההתנהלות של התאחדות האיכרים בעניין צווי ההרחבה בענף החקלאות אינה ראויה ויש לשים לכך סוף. אם זה לא קורה בדרך של היגיון והסכמה, ולא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבית הדין בעניין.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים