החלטה מספר 1015

הליכי המלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בישובים חקלאיים ובישובים קהילתיים.

מס' החלטה : 1015
 תאריך : 01/08/2004 
 
 


בתוקף סמכותה לפי סעיף 3 לחוק מינהל מקרקעי ישראל, התש"ך-1960, ובהמשך להחלטתה מיום 24.12.03 למנות ועדה משנה לבחינת הצעת ההחלטה אשר הונחה בפניה בדבר הליכי ההמלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בישובים חקלאיים ובישובים קהילתיים, החליטה מועצת מקרקעי ישראל בישיבתה מיום י"ד באב תשס"ד (1 באוגוסט 2004) לאמץ את המלצות ועדת המשנה ולקבוע כי  הליכי ההמלצה על קבלת מועמדים להקצאת קרקע בישובים קהילתיים ובישובים חקלאיים יהיו  כלהלן:

 

1.       החלטה זו תחול על הליכי ההמלצה על קבלת מועמדים לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בישוב קהילתי קטן ובישוב חקלאי, בהם מתקיימים תנאים אלה:
1.1.   בישוב קהילתי קטן:
       על הליך קבלתם של המועמדים הראשונים ועל מועמדים אשר רכשו את זכויותיהם
       בדרך של  העברת זכויות, המבקשים להתיישב ב-500 בתי מגורים ביישוב, ועל
       אלה בלבד. הקצאת קרקע עת מספר בתי המגורים אשר הוקצו בישוב הקהילתי עולה
       על-500 תעשה בדרך של מכרז, או בדרך של הרשמה והגרלה, מקום שניתן לעשות כן
       על פי דין.
1.2.  בישוב חקלאי:

                על הליך קבלתם של מועמדים להקצאת קרקע או לרכישת זכויות בה בדרך של העברת זכויות,שלא בתנאי נחלה, באגודה שיתופית חקלאית שהיא קיבוץ, מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי או אגודה חקלאית שיתופית אשר מושכרים או מוחכרים לה מקרקעין כמשבצת בתנאי נחלה.

 

2.     הקריטריונים אשר תוכל ועדת קבלה לשקול בדונה במתן המלצה על מועמד לרכישת זכויות בקרקע בישוב קהילתי קטן או בישוב חקלאי יהיו כלהלן:

2.1.   בגיר מגיל 18 ומעלה;

2.2.   יחיד או בני זוג;

2.3.   בעל יכולת כלכלית להקמת בית ביישוב, תוך פרק הזמן הקבוע בהסכם הפיתוח עם המנהל;

2.4.   בישוב קהילתי: התאמה לחיי חברה בקהילה מצומצמת
בישוב חקלאי: התאמה לחיי חברה בקהילה.
אגודה אשר תכלול  קריטריון זה בקריטריונים לקליטה בישוב תכלול גם הוראה לפיה ידרשו
         כל המועמדים להמציא חוות דעת מקצועית של מכון אליו יופנו על ידי  ועדת הקבלה, אשר תבחן את התאמתם לחיי חברה בקהילה מצומצמת בישוב קהילתי ואת התאמתם לחיי חברה בקהילה בישוב חקלאי. קביעת ועדת הקבלה בדבר דחיית מועמדים מסיבה זו, תהא מבוססת על חוות
הדעת המקצועית.

2.5.   קריטריונים בדבר אפיונים מיוחדים של הישוב, אם יש כאלה, ובלבד שאלה אושרו מראש על ידי המינהל לאחר שקבלו את אישור רשם האגודות השיתופיות כנדרש. הקריטריונים יפורסמו ע"י האגודה.

2.6.  התנאים הכלליים בדבר הקצאת מקרקעי  ישראל יחולו אף  על הקצאות מקרקעין עפ"י החלטה זו.

 

3.       הליך הקבלה של מועמדים לרכישת זכויות בקרקע בישוב קהילתי קטן ובישוב חקלאי יהא כלהלן:
3.1.   ועדת הקבלה:
3.1.1    בישוב קהילתי יהיה הרכב ועדת הקבלה כלהלן: בעל תפקיד בכיר במיישבת
            (הסוכנות היהודית או  ההסתדרות הציונית)  בעל תפקיד בכיר במשרד
            הבינוי והשיכון, נציג האגודה שיתופית, נציג המועצה האזורית ונציג התנועה המיישבת –
            ביישובים  הרלוונטיים.
            ככלל, יהיה מספר חברי ועדה הקבלה מספר אי זוגי.
            בישוב חקלאי יהיה הרכב ועדת הקבלה כפי  שיקבע על ידי מוסדות האגודה.

3.1.2.   
            נציג המועצה האזורית בועדת קבלה בישוב קהילתי יהיה ראש המועצה האזורית או
            סגנו, ובלבד שאינם חברי האגודה. נציג התנועה המיישבת ישתתף רק עת שייך הישוב
            לתנועה  מיישבת. נציג הסוכנות או נציג ההסתדרות הציונית יהיה יו"ר הועדה.
            החלטות הועדה יתקבלו ברוב דעות. לכל אחד מהחברים, לרבות היו"ר, זכות הצבעה שווה.

 

       3.2.   ערר על החלטת ועדת הקבלה:

3.2.1.      מועמד אשר מועמדותו נדחתה על ידי ועדת הקבלה יהיה רשאי להגיש ערר בכתב לועדת ערר , אשר תוקם עפ"י החלטה זו ואשר תפקידה להמליץ למנהל המינהל האם לקבל את הערר,לבטל את החלטת ועדת הקבלה כולה או מקצתה, לדחות את הערר או להחזיר הנושא לדיון מחודש ע"י ועדת הקבלה.

3.2.2.        ועדת הערר תנמק החלטותיה.

3.2.3.       הרכב ועדת הערר יהיה: איש ציבור, נציג רשם האגודות השיתופיות  ונציג מינהל.

              איש הציבור ימונה ע"י המועצה בהמלצת יו"ר המועצה והוא יהיה היו"ר.

3.2.4.     העתק הערר יועבר עם הגשתו לאגודה ולועדת הקבלה והן תהיינה רשאיות להעביר

            תגובתן לערר, בכתב, לועדת הערר.

3.2.5.     ועדת הערר רשאית, על פי שיקול דעתה, להזמין את המועמדים להשמיע בפניה את 

            טענותיהם נגד החלטת ועדת הקבלה. בחרה ועדת הערר לעשות כן, תינתן לאגודה ולועדת

            הקבלה הזדמנות להופיע בפני הועדה  ולהשמיע טענותיהן.

3.2.6.     ועדת הערר רשאית, על פי שיקול דעתה, להורות על העמדת המועמד לבדיקת גורם
מקצועי שתבחר, בתחום מדעי ההתנהגות, קודם שתקבל החלטה בערר.

3.2.7.        סדרי הדיון בפני ועדת ערר יהיו כמפורט בנספח א' המהווה חלק בלתי נפרד מהחלטה זו

 

4.    החלטת מנהל המינהל:
החלטת ועדת הערר תוגש למנהל המינהל והוא רשאי לקבלה, כולה או מקצתה, או לדחותה.

5.    עם אישורה כדין של החלטה זו, יבוטלו סעיפים 5.3 ו-5.4 להחלטת המועצה 959 מיום 4.2.03, והחלטה זו תחול במקומם.

6.  העלויות הכספיות הכרוכות בקיום הועדות השונות הינם באחריות האגודה והעורר ובהעדר החלטה אחרת יוטלו על האגודה והעורר בחלקים שווים.

 

 

נספח א'

 

סדרי דיון בפני ועדת הערר על החלטות ועדות קבלה של ישובים קהילתיים וישובים חקלאיים במקרקעי ישראל

 

 1.       הגדרות:

המינהל –                 מינהל מקרקעי ישראל.

ישוב קהילתי –      ישוב קהילתי המוקם על ידי הסוכנות היהודית או ע"י ההסתדרות הציונית העולמית על פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס'  433 (על תיקונה בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 930)  ואשר מספר בתי המגורים בו אינו עולה על 500.

ישוב חקלאי -           אגודה שיתופית חקלאית שהיא קיבוץ, כפר שיתופי, מושב עובדים או אגודה שיתופית חקלאית אשר מושכרים  או מוחכרים לה מקרקעין כמשבצת בתנאי נחלה.

האגודה –           ישוב חקלאי או אגודה להתיישבות קהילתית  או יישוב קהילתי כפרי כהגדרתם בתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו – 1995.

 

ועדת קבלה –              ועדות הקבלה בישוב קהילתי ובישוב חקלאי, אשר הרכבן נקבע בהחלטה זו.

מועמד –                     אדם שהגיש לועדת קבלה בקשה כי תוקצה לו קרקע שלא בתנאי נחלה
בישוב חקלאי או המבקש להתקבל כחבר באגודה בישוב קהילתי.

קריטריונים –            הקריטריונים שנקבעו בהחלטת ההנהלה.

משרדי המינהל –       האגף המשפטי, הלשכה הראשית, מינהל מקרקעי ישראל.

ועדת ערר –                ועדת ערר  עפ"י סעיף 3.2 להחלטה.

 

 

2.       החלטת ועדת הקבלה והליך הערר:

א.     ועדת הקבלה תנמק את החלטתה לדחות מועמד או להתנות את קבלתו בתנאים ותמציא את החלטתה למועמד  בדואר רשום.

ב.    מועמד רשאי לערור בפני ועדת ערר על החלטת ועדת קבלה  הדוחה בקשתו  או מתנה

       תנאים  לקבלתו.

ג.       ועדת הקבלה תודיע למועמד שבקשתו נדחתה או שקבלתו הותנתה בתנאים על זכותו להגיש ערר על  החלטתה, על המועד להגשת הערר ועל דרך הגשתו.

ד.      מועמד החפץ להגיש ערר על החלטת ועדת קבלה יגיש את הערר בהודעה בכתב בשני עותקים אשר תומצא לאגף המשפטי, בלשכה הראשית במינהל קרקעי ישראל, זאת  תוך שלושים יום ממועד קבלת ההחלטה.

ה.       כתב הערר יפרט את כל טענות העורר כנגד החלטת ועדת הקבלה וכן יצורף אליו עותק ההחלטה עליה הינו עורר.

ו.        לכתב הערר יצורף כמו כן טופס ויתור על  סודיות לגבי מסמכים הנמצאים בידי האגודה ו/או ועדת הקבלה והנוגעים למועמדותו, על מנת שתתאפשר העברתם למנהל המינהל ולגורמים המקצועיים בהם הינו נועץ.

ז.       עם קבלת כתב הערר תדרוש ועדת ערר מועדת הקבלה את החומר אשר היה בפניה עת דנה בבקשת המועמד וזו תעביר לה את החומר במלואו מיד עם דרישתו.

ח.       ועדת הקבלה תודיע לועדת ערר אם קיים חשש כי עד לבירור הליך הערר עלול להיווצר מצב בו לא יותרו מגרשים פנויים ביישוב, ואם כן, יורה מנהל המינהל על הקפאת מגרש אחד מתוך המגרשים הנותרים עד לבירור הליך הערר.

 

3.       הדיון בערר:

א.      ועדת ערר תודיע למועמד תוך 30 יום מיום הגשת הערר אם בכוונתה לזמן את המועמד לבדיקה על ידי גורם מקצועי מתחום מדעי ההתנהגות  ו/או על כוונתה לזמנו לטעון בפניה את טענותיו.

ב.          המועמד רשאי להיות מיוצג ע"י עורך דין לצורך הגשת הערר והופעתו בפני ועדת ערר.

ג.        האגודה וועדת הקבלה רשאיות להביא עמדתן וטענותיהן כנגד הערר תוך 30 יום מיום שהומצא לה.

ד.      מקום שמועמד מוזמן להופיע בפני ועדת ערר, רשאיות האגודה ו/או ועדת הקבלה, אם רצונן  בכך, להופיע בפני ועדת ערר והינן רשאיות להיות מיוצגות ע"י נציג  שייבחר לצורך כך מקרב חבריהן או על ידי עורך דין, לפי בחירתן.

 

4.       החלטת ועדת ערר:

א.          ועדת ערר רשאית לקבל את הערר, לבטל את החלטת ועדת הקבלה כולה או מקצתה ולהורות על הקצאת מגרש למועמד או לאשר את העברת הזכויות בו, או לדחות את הערר ולאשר את החלטת ועדת הקבלה או להורות על החזרת הנושא לדיון מחודש ע"י ועדת הקבלה  עם הוראות ככל שימצא לנכון.

ב.             ועדת ערר תנמק את החלטתה.

ג.             החלטת ועדת ערר תינתן לא יאוחר מתום 60 ימים ממועד השלמת הליכי הערר, והליכי

           השימוע, הפניה למומחה נוסף  וההיוועצות בכללם.

 

5.       החלטת מנהל המינהל

החלטת ועדת ערר תוגש למנהל המינהל והוא רשאי לקבלה, כולה או מקצתה, או לדחותה.

 

 

 

            __________                                                 _______________

               תאריך                                                            אהוד אולמרט

                                                                            יו"ר מועצת מקרקעי ישראל

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

דברי הסבר

 

1.      חשיבות הלכידות החברתית, התרומה לקהילה וההתאמה לאורח החיים ביישובים חקלאיים והן ביישובים קהילתיים קטנים בהם פחות מ-500 בתים מאוכלסים, המוקמים באמצעות הסוכנות היהודית
לארץ ישראל או ההסתדרות הציונית העולמית עומד ביסוד קיומם של הליכי הקבלה  וההמלצה להקצאת קרקע ולרכישת זכויות בה.

2.        על מנת להבטיח כי קיום הליכי קבלה סבירים ושוויוניים, קבעה הנהלת המינהל בהחלטתה מס' 510 מיום 18.3.02 רשימת קריטריונים אותם ורק אותם רשאית ועדת הקבלה לשקול, את הרכב  ועדת הקבלה בישובים הקהילתיים ואת דבר הקמתה של ועדת ערר על מנת שתשמש  ערכאת ערעור על החלטות ועדת הקבלה. 

3.              הצורך בהסדרת הליכי הקבלה וההמלצה התחדד בעקבות עתירות אשר הוגשו לבית המשפט
    הגבוה לצדק (בג"צ 9554/01 כדן נ. המינהל ואח' ובג"צ 5601/00 דווירי נ. המינהל ואח') אשר עניינן
    הליכי  הקבלה אותם נדרשים  מועמדים לעבור כתנאי להקצאת מגרש ביישוב קהילתי (כדן) וישוב
    חקלאי  (דווירי). עתירות בהן תקפו העותרים את הליכי הקבלה הספציפיים שהתקיימו לגביהם
    ואת מדיניות מועצת מקרקעי ישראל בנוגע לאופן הקצאת הקרקע ביישובים אלה -  על פי
    המלצת הסוכנות   או האגודה   החקלאית - לפי העניין, ולא בדרך של מכרז פומבי.

4.      ועדת הערר שהוקמה דנה בערר העותרים בבג"צ 5601/00 (דווירי) ובמהלך דיוניה התעוררה שאלה לגבי היקף סמכותה: האם הינו מתמצה בבדיקת תקינות ההליך מהבחינה הפורמלית, או שמא גם לבחינתו המהותית.
בעיה נוספת שהוצפה היתה העובדה כי בהעדר בסיס בדין לקיום ועדה זו ולסמכותה להכריע בשאלה האם  להקצות או להימנע מלהקצות מקרקעין למועמד שנפסל בועדת הקבלה, מעמדה הינו כגורם ממליץ למינהל, כאשר סמכות ההכרעה בדבר הקצאה נותרת בידי המינהל.

בשל מעמדה זה כגורם ממליץ, והגם שברי כי להמלצות הועדה משקל רב, ניסיונותנו  למצוא שופט בדימוס אשר יסכים לשמש כיו"ר הועדה (ללא סמכות הכרעה) לא עלו יפה ונכון להיום הרכב ועדת הערר חסר, ואינו מאפשר פעולתה.

5.       שינוי החקיקה הנדרש על מנת שלועדה תינתן סמכות הכרעה והחלטה אינו נקי מהתנגדויות, ומכל מקום מאחר  ומדובר בתיקון חקיקה ראשית יארך זמן.

בנסיבות אלה גובשה, בשיתוף מחלקת הבג"צים והסוכנות היהודית, הצעה להליך ערר חלופי, כמפורט בהחלטה זו.

6.      קיומה של ועדת קבלה בישוב חקלאי, בהיותו צורת ישוב מיוחדת, הוכר כלגיטימי  (בין היתר בבג"צ 3962/97  בארותיים) וועדות קבלה אכן מתקיימות בישובים אלה כל השנים.

7.         בהתאם להחלטת המועצה מיום 24.12.03 מונתה ועדת משנה בהרכב מנהל המינהל מר     

            יעקב  אפרתי, עו"ד שלמה בן-אליהו ומר מנחם ליבוביץ, עם היועצת המשפטית למינהל עו"ד רחל זכאי- 

            נוימן והיועץ המשפטי של קק"ל עו"ד מאיר אלפיה.

הועדה קימה מספר ישיבות במהלכן הופיעו בפניה נציגי תנועות ההתיישבות, רשם האגודות השיתופיות  ועו"ד  אסנת מנדל ואורית קורן ממחלקת הבגצ"ים בפרקליטות המדינה.

 8.     ההצעה בנוסחה שלעיל הינה דעת רוב חברי הועדה כאשר בעניינים שלהלן חלק  מר שלמה בן  אליהו על דעת הרוב:
(1) לדעתו  יש להגדיל את הקריטריון של מספר בתי מגורים בישוב ל-500.
(2) לדעתו על  רשם האגודות השיתופיות לעמוד בראש ועדת הערר.

 9.     יועמ"ש קק"ל  עו"ד אלפיה ומר מנחם ליבוביץ סבורים כי על איש הציבור שימונה כיו"ר ועדת ערר להיות חבר המועצה.

 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים