עיקרי ההחלטות שהתקבלו בישיבת מועצת מקרקעי ישראל ב 25/5/2007

 

החלטות המועצה יכנסו לתוקף רק לאחר חתימתן כדין על ידי יו"ר המועצה ושר האוצר

המועצה אישרה פה אחד שיווק קרקעות בהיקף 10,000 יח"ד  להקמת בניינים להשכרה ברחבי הארץ. מכרזים ראשונים יפורסמו כבר בחודשים הקרובים

יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון, מאיר שטרית שיזם את חוק הדירות להשכרה ארוכת טווח והביאה לאישור המועצה :"זוהי בשורה לכל מי שידו אינה משגת לרכוש דירה. במקום  להשתעבד למשכנתא ארוכת טווח אנו יוצרים אלטרנטיבה המהווה מהפיכה בתפיסת הדיור בישראל"

בשל הצורך להקל על זוגות צעירים שנטל המשכנתא כבד עליהם, החליטה מועצת מקרקעי ישראל להטיל על המינהל ועל משרד הבינוי והשיכון לשווק , בדרך של מכרז, קרקעות המיועדות להקמת בניינים להשכרה , מתוך מאגר קרקעות שאותרו על ידי המינהל  ברחבי הארץ.

רשאית  לגשת למכרז  כל חברה תושבת ישראל  שאינה חברת בית, חברה משפחתית או חברה שקופה, כמוגדר בסעיף 64 בפקודת מס הכנסה. כל משתתף במכרז יידרש להציג נתונים בדבר חוסן פיננסי כמבוקש על ידי המינהל ומשהב"ש.

הקרקע תשווק בחוזה חכירה, לתקופה של 98 שנה, כאשר למשך 25 שנים רצופות לפחות, שתחילתן במועד חתימת חוזה הפיתוח, יוגבל השימוש למטרת הקמת בניין להשכרה . במידה וישונה השימוש בקרקע לפני תום 25 שנים יחוייב בעל זכויות החכירה לשלם למינהל קנס בשווי  35% מערך הקרקע במועד ההפרה , וכן את  ההפרש, בין סכום הצעתו לשווי 91% מערך הקרקע המלא  בעת ההפרה.

בתום 25 שנה בהם שימש הבניין להשכרה ניתן יהיה לשנות את מטרת החכירה לבקשת המחכיר ולהשתמש בה לכל יעוד.

העברת זכויות בבניין, כולן או חלקן, כפופה לאישור השר או מי שהוסמך לכך על ידו, בתנאי שמקבל הזכויות עמד בכל הוראות החוק ונקבעו מגבלות נוספות שמטרתן להבטיח כי הבנייה אכן תשמש להשכרה.

תוקנה החלטה 959 העוסקת בבנייה למגורים בהרחבות בישובים חקלאיים

המועצה קבעה מספר שינויים בהחלטה הקודמת:

א.      מספר המגרשים שישווקו בפטור ממכרז בהרחבות יוגבל ל 115% מתקן הנחלות.  יתרת המגרשים תשווק במכרז פומבי.

ב.      המגרשים יוקצו על ידי ממ"י בפטור ליחידים שאינם בעלי זכויות בנחלה, במשק עזר או במגרש מגורים כלשהו במועד הקצאת המגרש בהרחבה , או למי שזכויותיהם  לא הוקנו להם בפטור ממכרז על ידי המינהל.

ג.        הקצאת מגרש בהרחבה תיערך למלוא קיבולת הבנייה במגרש כמקובל במינהל.

ד.      קטין לא יהיה זכאי להקצאת מגרש בהרחבה.

המועצה אישרה אורכה אחרונה בת שנתיים נוספות ל 7 מקב"תים  (מכרזי קרקע בלתי מתוכננת) בשלבי תכנון מתקדמים,  בהיקף כולל של 6,500 יח"ד

במטרה לשפר את תהליכי  שיווק הקרקע נקבעה בשנת 1995 שיטה  לשיווק קרקע בלתי מתוכננת (מקב"ת)  שמטרתה  הגדלת היצע הקרקעות המתוכננות במטרה למתן את שוק המקרקעין תוך קיצור הליכי תכנון ושיפור איכותם.  בשנה האחרונה אושרו 3 תכניות  על בסיס החלטה זו בהיקף כולל של 2600 יח"ד : במחוז ירושלים- מקב"ת דרך חברון  הכולל 800 יח"ד, מבוא ביתר 1,300 יח"ד  ומקב"ת נווה מיכאל – 500 יח"ד .

במטרה לאפשר מימושן של תכניות אלו ואחרות, הסמיכה מועצת מקרקעי ישראל את הנהלת המינהל להאריך את תקופת התכנון, כהגדרתה בהסכמי הרשאה לתכנון קרקע בלתי מתוכננת,  בעקבות מכרזי קרקע אשר הוצאו לפרק זמן קצוב, בהתאם לשיקול דעתה ולא יותר משנתיים מיום כניסתה לתוקף של החלטה זו.

הנהלת המינהל תוכל לאשר העברת זכויות במהלך תקופה זו.

ברשימת המקב"תים לגביהם תישקל מתן אורכה  נמצאים מלבד שלושת המקב"תים  הנ"ל : מקב"ת ראש העין בו מתוכננות 2,500 יח"ד ,  מקב"ת רחובות (נצר סירני) בו 550 יח"ד,  מקב"ת אופקים 1050 יח"ד.

המועצה תמכה בעמדת יו"ר המועצה שלא להוציא יותר מכרזי קרקע בלתי מתוכננת לשווק בעתיד.

המינהל ומשרד השיכון יסייעו בשדרוג תשתיות בשכונות ותיקות תוך רתימת הרשות המקומית להפניית משאבים משלה למשימה זו

מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יסייעו בשדרוג התשתיות הקיימות בשכונות ותיקות ברשויות מקומיות שהוחל בהקמתן עד יום 31.12.80 וזאת על ידי העמסת עלויות הפיתוח הנוספות על הוצאות הפיתוח של השכונות החדשות, במסגרת מכרזים לשיווק קרקעות.

דבר זה נעשה במטרה  לצמצם פערים באיכות התשתיות וטיבן  בין שכונות ותיקות לשכונות חדשות באותה רשות מוניציפאלית. 

הרשויות המקומיות תידרשנה מצידן  להירתם למשימה ולהפנות משאבים לשדרוג התשתיות בשכונות הותיקות כדי להתאים את התשתיות הקיימות לסטנדרטים החדשים,  על ידי הפניית מחצית מהתשלומים המגיעים לה בגין חלף היטל השבחה למטרה זו.

המועצה אישרה מתן עדיפות לבני מפונים מחבל עזה וצפון השומרון, שאינם זכאים להצטרף להסכמי ההעתקה בישובים ניצן,ניצנים,מתחם הגולף באשקלון ויד בנימין, הן ברכישת קרקע  בדרך של הרשמה והגרלה והן בבחירת המגרש.

מתוקף חוק ההתנתקות, התקשרה מינהלת סלע  בהסכמים עם קבוצות מתיישבים מפונים מחבל עזה וצפון השומרון,  הזכאים לפיצוי בגין בית מגורים,  לצורך העתקת מקום מגוריהם במסגרות קהילתיות באתרים המיועדים  למפונים.

מועצת מקרקעי ישראל אישרה  לבני מפונים, אשר אינם זכאים להצטרף להסכמי ההעתקה הנ"ל אך חיו בחבל עזה ובצפון השומרון במסגרת קהילתית של הקבוצות הנ"ל, לרכוש מגרש מגורים במחיר מלא, במתחמים אשר הוקצו למתיישבים אלה במסגרת הסכמי ההעתקה. ולתת להם קדימות על בני מקום ברכישת מגרשים במתחמים אלה.

המועצה קבעה: ניתן להעביר זכויות  בקרקע שהוקצתה לבנייה נמוכה  בנסיבות מיוחדות בפטור ממכרז

מועצת מקרקעי ישראל החליטה לאפשר העברת זכויות בבנייה נמוכה  בקרקע שתוקצה מעתה ואילך, בשל נסיבות מיוחדות, בפטור ממכרז או בהרשמה והגרלה, ליזמים בעלי אותם מאפיינים או המצויים באותן קטגוריות.

במקרקעין שיוקצו בדרך של הסכם פיתוח- תתאפשר העברת זכויות לאחר 5 שנים ממועד החתימה על חוזה החכירה ללא הגבלה וללא תמורה נוספת.

במקרקעין שיוקצו בחוזה חכירה (ללא חוזה פיתוח) – תתאפשר העברת זכויות לאחר 10 שנים ממועד החתימה על חוזה החכירה  ללא הגבלה וללא תמורה נוספת.

במקרים בהם העברת הזכויות תתבצע למי שאין התנאים שלו זהים לבעל הזכויות המקורי ניתן יהיה לבצע העברה בכפוף לתשלום שיעור נוסף מערך הקרקע על פי חלקה היחסי של התקופה:

עד תום שנה ממועד חתימת ההסכם- תוספת של 20% (חל גם על אזורי עדיפות לאומית וקו עימות)

בתקופה שלאחר מכן ועד לתקופה של 5 שנים (בהקצאה בחוזה פיתוח) או 10 שנים (בהקצאה בחוזה חכירה ) יופחת התשלום ב 2% לשנה.

במקרקעין שהוקצו בעבר:  כל מקרה יבדק לגופו בהתייחס לתנאי החוזה התקף ולנתוני התיק

פטור לבעל מאפיינים מיוחדים ינתן ככלל פעם אחת בלבד החלטה זו לא חלה על העברת זכויות בהרחבות קהילתיות בישובים חקלאיים.

צוות לבחינת החלטה -969 למתן פיצויים בעת השבת קרקע חקלאית - יגיש מסקנותיו בתוך שנה

בעקבות עתירת עמותת אדמתי נגד יו"ר מועצת מקרקעי ישראל  בנושא החלטה 969, הקובעת מתן פיצויים לחקלאים בעת השבת קרקע חקלאית המשנה  יעודה למטרת מגורים (עדכנה את 727),  הוחלט להקפיא את ההחלטה עד לסיום בחינת הנושא.

הוקם צוות בינמשרדי לבחינת ההחלטה בראשות מנהלת האגף החקלאי במינהל.

הצוות  יגיש את הצעותיו הסופיות למועצה תוך שנה.

המועצה קבעה  כי המינהל יוכל, במקרים מיוחדים, להקנות זכויות לזרים  ללא אישור יו"ר המועצה

בהתאם להחלטות המועצה נקבע כי מינהל מקרקעי ישראל לא יקנה זכויות במקרקעין לזר ולא יסכים להעברת זכויות במקרקעין לזר לרבות בדרך של העברה בירושה או מתנה, אלא באישור יו"ר מועצת מקרקעי ישראל על פי המלצת ועדת המשנה.

לנוכח ריבוי הבקשות להקניית זכויות לזרים לועדת המשנה ובמגמה לייעל את עבודת המינהל  ובמסגרת צמצום החיכוך עם החוכרים, אישרה המועצה  להסדיר  את נושא ההסמכה ולהרחיב את גדר האצלת הסמכויות כדלהלן:

מנהל המינהל יוסמך לאשר הקניית זכויות לזרים יחידים ביחידת דיור אחת במקרקעין שיעודם מגורים. כמו כן הומלץ להסדיר נוהל להקנות זכויות במקרקעין למי שאינם אזרחי ישראל הזכאים לעלות על פי חוק השבות ונקבע כי מנהל המינהל, מנהלי המחוזות, סגניהם ומנהלי מחלקות יוכלו לאשר בקשתם.

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים