ט"ו בשבט להצלת ענף הדבורים מועצת הדבש מזמינה לחגוג את חג האילנות במכוורות במושבים

לקראת חג האילנות, מזמינה מועצת הדבש את הקהל הרחב לביקור במכוורות ברחבי הארץ לטעום דבש, ללמוד על תרומתה של דבורת הדבש לתהליך ההאבקה של העצים ולהכיר את עולמן הקסום של הדבורים. בארץ ובעולם קיים חשש גדול עקב היעלמות של שליש מכמותם בכל רחבי הגלובוס, כשהסיבה הראשונה והעיקרית הינה התמעטות המזון לדבורים, כלומר- צוף. עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן והצטמצמות האזורים החקלאיים, קיים מחסור אמיתי בפרחי צוף המשמש מזון לדבורים. 

צילום באדיבות מועצת הדבש

כפי שעצי הצוף עוזרים בייצור למזון לדבורה, כך גם היא מחזירה להם אהבה ותורמת לתהליך האבקה המחייה ומרבה את צמיחתם וקיומם. דרך שרשרת הטבע המופלאה הזו, אנו בני האדם נהנים משפע של פירות וירקות, כך שכל ביס שלישי שלנו הינו בזכות המעופפות הקטנות.

לכן, במיוחד בחג האילנות, מקדמים מועצת הדבש ודבוראים את המודעות לנטיעות צופניות (עצים, שיחים ופרחים עם צוף), בכדי שיהיה מספיק מזון לדבורים, אותם ניתן יהיה לטעת לאחר שנת השמיטה.

 

הרצל אבידור מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "למרות שאנו נמצאים בשנת שמיטה, ישנה חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל כמו גם לכל אדם פרטי, להתעקש על נטיעת צמח צופני בגינתו הפרטית. כל צמח צופני שיינטע לאחר שנת השמיטה יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש, יתרום להמשך קיום החקלאות וייצור המזון ולשמירה על ענף גידול הדבורים. כיום פועלים בענף כ- 500 דבוראים העובדים ומטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן 60,000 כוורות מוצבות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה, ומדי שנה אנו מקיימים נטיעות צופניות יזומות בשיתוף קק"ל" מציין אבידור ומוסיף "כולם מוזמנים לבקר במכוורות, ליהנות מפעילות חינוכית ומעשירה לכל המשפחה, וללמוד על חשיבות העצים הצופניים עבור דבורת הדבש".

 

במהלך החג ייערכו פעילויות לכל המשפחה במכוורות ברחבי הארץ הכוללות הסברים על הקשר שבין הדבורים לעצים צופניים וחשיבותן של הדבורים לטבע, כמו גם מדוע נושא היעלמותן של הדבורים מעסיק כל כך הרבה מדענים ומה כל אחד יכול לעשות על מנת לסייע.

 

מה כדאי לטעת לאחר שנת השמיטה? רשימת הצמחים הצופניים מופיעה באתר מועצת הדבש. באתר נכנסים ללשונית- הדבורים > צמחי צוף והאבקה-

 

 

המלצות לביקור בט"ו בשבט במכוורות במושבים:

 

צפון:

 

דבורת התבור- שדמות דבורה

מרכז מבקרים דבורת התבור יקיים בכל השבתות של חודש פברואר סיורים מיוחדים לכבוד חג האילנות.

צילום באדיבות דבורת התבור
הסיור יכלול הסבר מקיף על ההאבקה של השקדיות והצמחים האחרים באמצעות הדבורים והסבר על חשיבות נטיעות צופניות עבור דבורת הדבש, וכמובן ביקור במכון רדיית הדבש. במצפה הדבורים יחזו המבקרים באלפי דבורים החוזרות מהאבקת מטעי העצים.

כל משפחה שתגיע תהנה מתה צמחים עם דבש ותקבל שתיל צופני מתנה בשיתוף קק"ל כחלק ממאמציהם של הדבוראים לחזק את אוכלוסיית הדבורים המאביקות בארץ, אותו ניתן יהיה לטעת לאחר שנת השמיטה.

זמני פעילות: תתקיים פעילות בכל ימי שבת לאורך חודש פברואר, בין השעות 09:00-15:00.

עלות: 49 ₪ לילד, 37 ₪ למבוגר.

טלפון לתיאום: 04-6769598, 050-5637645

 

מכוורת אופיר- אלון הגליל

מרכז המבקרים של מכוורת אופיר יחגוג את ט"ו בשבט עם טעימות לכל המשפחה של סוגי דבש ייחודיים הנעשים במקום, לכל אחד טעם וארומה שונה התואם את טעמי העץ והפרח ממנו הדבורה ניזונה.

משפחות וילדים יקבלו הסברים על תופעת היעלמות הדבורים, מדוע הן כה חשובות לקיום החקלאות בארץ ואיך ניתן לשמור עליהן בעזרת נטיעות צופניות בחג האילנות.

מכוורת אלון הגליל היער והמטיילים - צילום: מרינה שפיר 

בשעה 12:00 יצא טיול ביער הפורח סביב אלון הגליל (משך הטיול, כשעתיים). בנוסף, ניתן לסייר ביקב יפתחאל הסמוך, לטעום מהיינות ולסייר בגלריה שבמקום, בה מציגים מגוון אמנים במיזם חברתי.

זמני פעילות: בסופי שבוע- 6-7.2.14   ו- 13-14.2.14 בין השעות 10:00-15:00

עלות השתתפות בטיול: 30 ₪ למבוגר, 20 ₪ לילד

טלפון לתיאום: צביקה 052-2824644

 

יערת הדבש- אלוני אבא

הפעילות ב"יערת הדבש" כוללת סיור במכוורת שנמצאת בסמוך למרכז המבקרים, צפייה בסרט על חיי הדבורה, לבישת חליפת דבוראים, צפייה בכוורת זכוכית וחיפוש המלכה ולאחר מכן ניתן להתנסות ברדיית דבש עם חלות דבש אמתיות. במסגרת הרדייה הילדים מפעילים צנטריפוגה ידנית קטנה ורואים איך הדבש זורם מתוכה לחבית ומוזמנים לקחת כפיות ולטעום כאוות נפשם . הפעילות אורכת כשעה.

עלות: למשתתף מעל גיל 5- 25  ₪.

שעות פעילות: לאורך כל ימי השבוע, כולל שישי שבת, בתיאום מראש בלבד.

טלפון לתיאום: 054-4437402, 077-9163549

דבש איכותי ישראלי צילום בועז לביא

דבש מכמנים- איכות מהגליל

בשנת 1980 הקימה משפחת רק במצפה מכמנים שבגליל מכוורת קטנה. ניתן להגיע ולבקר במכוורת ולשמוע על- 'טבע תרפיה' ריפוי במוצרי הדבורים וליהנות מפעילות יצירת נרות דונג מעוטרים וסדנאות יצירה נוספות. בנוסף, סיור באתר "דרך התנ"ך אל הטבע", כפר תנ"כי אקולוגי, סיור המשלב ביקור במכוורת, הפעלות והכנת כיבוד מהטבע, בסיור מבקרים במצפה מכמנים, בחאן האבן, בערוגות הבושם וטועמים טעמים מהמטבח העתיק.

עלות: 15 ש"ח למבוגר וילד. מחיר סדנא-  10 ש"ח

שעות פעילות: יום רביעי, 4 בפברואר, בין השעות 10:00-17:00,  בתיאום מראש.

טלפון לתיאום: 04-9881337, 052-2476768

 

מכוורת עמק חפר

צפייה בסרט קצר לכל המשפחה על עולמן המופלא של הדבורים, מבנה הכוורת, איסוף הצוף, יצירת הדבש וחשיבותו הבריאותית לאדם , סדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים, דבש ופריחה, מפגש בשטח עם דבוראי ממכוורת עמק חפר שיפתח כוורת וידגים את עבודתו.

ביקור במכוורת עמק חפר צילום אלון רון

בנוסף ייהנו המבקרים מטעימות בחנות המפעל של מבחר דבשים, אבקת פרחים (פולן) ומזון מלכות, וכן יתקיים סיור בבית האריזה של המפעל וצפייה בקווי הייצור.

עלות: מבוגר (מגיל 18)- 25 ₪ ילד- 20 ש"ח

שעות פעילות:  בין התאריכים 1-6 בפברואר

טלפון לתיאום: 04-6370105

 

מרכז:

 

משק דבורים לין- כפר בילו א'

משק לין מזמין מבוגרים וילדים כאחד יום שישי 30.1.2015 לחגוג את חג האילנות ללמוד על עולם הדבורים ולהבין כיצד ניתן לשמור על חייה דרך נטיעות צופניות.

משק לין בפסטיבל הדבש- באדיבות משק לין

בין השעות 10:00-12:00- פעילות למבוגרים הכוללת הרצאה בנושא: תרומת הדבורים להאבקה בטבע ובחקלאות, חשיבות נטיעות צופניות לקיום ענף הדבורים בארץ ותרומת הדבוראים לצומח בארץ בנטיעות יזומות . בהמשך יתקיים סיור בשטחים הצופניים בקרבת המכוורת בכפר בילו ולקינוח טעימות ממיטב מעדני המשק.

35 ₪ לאדם כולל קפה ועוגה.

בין השעות 13:00-15:00- תתקיים פעילות חווייתית למשפחות וילדים בנושא עולם הדבורים המופלא, הפעילות כוללת הפעלות יצירה, משחקים, צפייה במצפה דבורים פעיל ובסרטון המלמד על הקשר שבין הדבורה והפרח, טועמים דבש ובהמשך יתקיים סיור בשטחים הצופניים של המכוורת.

25 ₪ למשתתף.

טלפון לתיאום: טלפון: 08-9415859 שחר- 054-2207965

הפעילות בהרשמה מוקדמת. במייל- lin@linfarm.co.il

 

דרום:

 

מכוורת פורת- דבש מן המדבר - עין יהב

במרכז המבקרים החדש של מכוורת פורת מזמינים לחגוג את ט"ו בשבט ברוח החג החשוב לאילנות ולדבורת הדבש כאחד. במקום שטחי איקליפטוס רחבי ידיים, עץ הנחשב כאחד החשובים ביותר לחיי המעופפת הצהובה ממנו היא ניזונה, שם יקבלו מבקרי המקום הסבר על חשיבות נטיעות צופניות כמו עצי האיקליפטוס בט"ו בשבט ולאורך כל השנה, למען המשכיות חיי הדבורים בארץ.

מרכז מבקרים מכוורת פורת-פסטיבל הדבש צילום גלעד לבנה 

בנוסף, ייהנו המבקרים ממיצג דבורים ראשון מסוגו בארץ- אלפי דבורי מתכת צבעוניות משתלשלות מן התקרה, במקום גם כוורת שקופה המאפשרת הצצה לעולמן החשוך והנסתר של הדבורים, כוורת בומבוסים שקופה, כוורת בתוך מערה, גלריית פסלים של האומנית צ'צ'ה פורת, סרטון על דבורי הדבש כשמחדר הקולנוע ניתן להשקיף על חדר הרדייה.

זמני פעילות: יום שישי 6 בפברואר-יום שישי, בין השעות 09:00-13:00. הביקור לקבוצות ויחידים בתיאום מראש בלבד!

עלות: למשתתף מגיל 5 ומעלה, מחיר- 25 ₪.

טלפון לתיאום: 058-5666032

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים