הרחבת מסגרות שנת השירות בבני המושבים

מאת: מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים.

 

בעת האחרונה עלה  שוב  לכותרות "חוק טל", המעניק פטור מגיוס לצבא לבחורי ישיבה  ומעצים את אי השוויון בחלוקת הנטל במדינתנו.
הכרזתו של ראש הממשלה בדבר הארכת החוק ל-5 שנים נוספות  מעוררת כעס רב בקרב אוכלוסיות רבות במדינת ישראל ועל רקע הדי המחאה שנשמעים, בולטים בני המושבים שעוד טרם התגייסותם המשמעותית לצבא, בוחרים לתרום מזמנם לטובת שנת שירות משמעותית.

נתוני אגף כח אדם של צה"ל שפורסמו לסיכום שנת 2011 שוב  הוכיחו שהמושבניקים  מובילים את הטבלא  ומתגייסים בהמוניהם לתפקידים משמעותיים בצה"ל.  עוד עולה כי בני המושבים הם מהמובילים באחוזי ההתנדבות לשרות מילואים (44%!!!)
אין מחמאה טובה מזו לחינוך הערכי שצעירים אלו ספגו וממשיכים לספוג בבתיהם, בקהילה בה הם חיים ובתנועת הנוער שלנו,  "בני המושבים"  שבה רובם חברים.
זו עדות לחינוך שמעדיף את הנתינה לחברה ואת התרומה לקהילה על פני התועלות האישיות.

שנת השירות בתנועת המושבים מתבצעת במסגרת "גרעין עודד" המאפשר את דחיית השירות הצבאי בשנה, לטובת פעילות חברתית חינוכית וחיזוק מנהיגות נוער בקהילות.
השנה החלטנו  בתנועה להרחיב את היריעה ולהוסיף מסגרות נוספות לשנת השירות:
גרעין פנימיות –  שנת שרות משמעותית וחוצה מגזרים, חינוך , הדרכה וליווי של בני נוער בפנימיות ברחבי הארץ.
המטרה היא לצאת מהחצר שלנו לטובת מעורבות בחברה הישראלית כולה, בדגש על המגזר העירוני.
גרעין חינוכי-חברתי - שנת שרות למנהיגות בבתי ספר ובקהילה.
תנועת הנוער של בני המושבים אימצה את היוזמה במטרה לתמוך  ולהעצים את החינוך החברתי- ערכי בבתי הספר האזוריים ובחינוך המשלים בקרב נוער שאינו חבר בתנועה.
במסגרת שנת השרות אנו שואפים לקדם נוער במצבי  סיכון, לטפח את תחום ההתנדבות בקרב בני הנוער ולטפח יזמות ברמה המקומית-אזורית-ארצית.

"בני המושבים",  היא התנועה הגדולה ביותר במרחב הכפרי  ומאפשרת מסגרת של תוכן וארגון לחינוך הבלתי פורמלי של בני הנוער במושבים.  התנועה מונה כ-30,000 חניכים ו-3,500 מדריכים, הפועלים בשיתוף ופוריות עם 30 מועצות אזוריות בכ-400 מושבים קיבוצים וישובים קהילתיים בכל רחבי הארץ מאביבים שבצפון ועד פארן שבדרום.
בבני המושבים מתמחים בקיום מפעלים חינוכיים וערכיים לבני הנוער. אלה משלבים ערכים משמעותיים של שוויון, עבודה, שיתוף, מעורבות ודמוקרטיה על ידי סיפורי תולדות ישראל והמלחמות, מורשת קרב, גבורה, רעות והתנדבות.

בשנים האחרונות חלו במרחב הכפרי בישראל שינויים רבים וביניהם גידול של האוכלוסייה וקליטת אוכלוסייה צעירה וחדשה המורכבת מבני ובנות היישוב ותושבי הערים השכנות שבחרו לחיות במרחב הכפרי. בני המושבים  על שלל פעילויותיה, מיטיבה להוות כור היתוך בין שתי הקהילות במושב – תושבי ההרחבות ותושבי הנחלות.
בנוסף מהווה כלי לשמירת צביונו וייחודיותו של המושב בעזרת החינוך למעורבות, לקיחת אחריות ותרומה לקהילייה והרי זו בעצם גדולתו של המושב.
בעת האחרונה עלה  שוב לכותרות "חוק טל", המעניק פטור מגיוס לצבא לבחורי ישיבה  ומעצים את אי השוויון בחלוקת הנטל במדינתנו.

לאחרונה מתחדדת התפיסה לפיה החוסן הלאומי של ישראל בעולם גלובאלי חייב להישען על לכידות חברתית-ערכית,  על שיתוף פעולה בין הקבוצות והרבדים של החברה הישראלית, ולא על בדלנות וניכור ביניהם.
הקמת מסגרות חדשות אלה  הנן חלק מההבניה מחדש הן של מודל החינוך החברתי בבתי ספר וביישובים, הן של תפקידה של שכבת הצעירים בבינוי מנהיגות הנוער ובתרומה לקהילה והן של שיתופי הפעולה שייווצרו בין הגופים השונים.

אין לי ספק שמהלך זה יחולל תמורות חברתיות בחצר שלנו ובמדינת ישראל כולה ויצמיח דור של מנהיגים, חדור ערכיות וחזון, חוד החנית של ההתיישבות.

אני מזמין אתכם לקחת חלק פעיל ולהוביל יחד עם התנועה מהפיכה חינוכית שתצמיח במרחב הכפרי את מנהיגי המחר.
לפרטים נוספים, ניתן לפנות לבני המושבים באמצעות הדוא"ל:
tnua@v-noar.org.il 

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים